Egy szeretetre méltó pszichopata - Juliette Lewis a Szigeten (koncert)

  • - sisso -
  • 2007. augusztus 23.

Zene

A 2005-ös Szigeten már realizáltuk, hogy a Juliette and The Licks nevű punkrockzenekar énekesnője tényleg azonos azzal a Juliette Lewis-szal, akit Oscarra jelöltek a Cape Fear - A rettegés foka című Scorsese-film hormonzavaros kamaszlányának szerepéért, illetve aki az egyetemi tanár borderline szeretőjét játssza Woody Allen Férjek és feleségek című filmjében.

A 2005-ös Szigeten már realizáltuk, hogy a Juliette and The Licks nevű punkrockzenekar énekesnője tényleg azonos azzal a Juliette Lewis-szal, akit Oscarra jelöltek a Cape Fear - A rettegés foka című Scorsese-film hormonzavaros kamaszlányának szerepéért, illetve aki az egyetemi tanár borderline szeretőjét játssza Woody Allen Férjek és feleségek című filmjében. Aztán lehetne még sorolni: a lecsúszott, dilis fehér amerikai nőt alakítja a retardált sorozatgyilkost játszó Brad Pitt (egykori szeretője) oldalán a Kalifornia - A halál nem utazik egyedül című opusban, majd főszerepben is végignyomja ugyanezt a Született gyilkosokban, amelyből megismerte a világ. Úgy tűnik, végképp a szeretetre méltó pszichopata szerepét osztotta rá Hollywood.

Juliette még csak harminc körül járt, amikor - mint maga is megállapította - jobb későn, mint soha alapon csinált egy rockzenekart. Talán elege volt a sztereotip pszichopataságból, és ahelyett, hogy drogokkal szétütötte volna magát, vagy afrikai árvákkal a háttérben szónokolna valami pánamerikai szervezet szóvivőjeként, a meggyőző rockzenében kereste a levezetést. A szakadár színészek közül ezt eddig ő csinálta a legjobban, ez kétségtelen. Öttagú zenekarának koncertje két évvel ezelőtt a Sziget legemlékezetesebb akciója volt. A nálunk akkor megjelent You're Speaking My Language című bemutatkozó lemezüket nyomták le; hetvenes és nyolcvanas éveket idéző, konkrét, dögös punkrockot, izgalmas színpadi show-műsorral. Olyan nagy elődök nyomában járva zúztak, mint a Patti Smith Group vagy a félrokon Iggy Pop, akinek talán a színpadi mozgása volt a legnagyobb hatással Juliette-re, a kígyótestű, bomlott elméjű frontasszonyra.

Eltelt két év, azóta a zenekar egy turnébuszban tölti az idejét. Juliette zenét szerez, szövegeket ír, teljesen felcserélte a rakendrolléletre a filmkarriert. Legújabb albumuk tavaly év végén jelent meg Four On The Floor címmel: a fesztivál keddi zárónapján ezzel kámingautoltak a Szigeten.

*

Az énekesnő sajtótájékoztatón fogadta az újságírókat a koncert előtt. Todd Morse gitárossal érkezett meg, aki nagyon jól mutatott mellette, de egy idő után felszívódott, nyilván, mert senki nem fordult hozzá a kérdéseivel. A mikrofonvadászat nevű játékon kívül a sajtómunkatársakat az érdekelte elsősorban, hogy mi volt a színésznő inspirációja a rockzenekar megalapítására, amire azt válaszolta, hogy mindig megvolt benne a vágy, és harmincéves korára, a kapuzárási pániktól beérett a folyamat. Segített neki, hogy kölyökkorában a számtalan testvérbátyjával nagyon sok Judas Priest- és Van Halen-lemezt hallgatott, valamint tanult zongorázni is egy kicsit. Elmondta, hogy általában egy gitárriffből indulnak ki a dalszerzésnél, a szövegeket pedig saját maga írja, s hogy a rakendroll az egyedüli kábítószer, amit használ - kidolgoz magából mindent a színpadon, tizenkét éve nem szed már semmiféle drogot. Aztán feltartóztathatatlanul záporoztak tovább a kérdések:

- Igaz, hogy musicalt szeretnél rendezni?

- Igen, de ne olyat képzeljetek el, mint a Dreamgirls, inkább valahol egy Fellini-film és a Mindhalálig jazz között, ami nem a producerek álma és nem lenne rá pénz, tehát nem is biztos, hogy valaha összejön.

- Tervezel-e új filmszerepet?

- Nyilván fogok még filmezni, de egyelőre semi másra nincs időm, mint a koncertezésre, rengeteget utazunk. Svédországból jövünk most is, és bulizni sem lesz időnk, mert miután adtunk egy remek koncertet - amit ne mulasszatok el -, Ausztriába megyünk. Jó volna egy kicsit összejönni a backstage-ben az Eagles Of Death Metal és a Killers zenekarok tagjaival.

- Apropó fiúk, tavaly az a pletyka kelt szárnyra, hogy randiztál az egyik Franz Ferdinand-taggal.

- Jó volna tudni, hogy melyikkel. Nagyon tetszik a zenéjük, de sajnos nem történt semmi ilyesmi, és ki kell ábrándítanom benneteket, mert nem szolgálhatok botrányos történetekkel magamról, ugyanis nem randizom híres rocksztárokkal. Ráadásul a zenekarom minden fiú tagjának van barátnője.

A továbbiakban még az érdekelte az újságírókat, hogy miért nem dolgozik a művésznő Tarantinóval, amire azt válaszolta, hogy szívesen, de előtte írjon valaki egy levelet az érdekében; valaki aztán - nagy valószínűséggel az egyik női magazin az ugyanolyan kétszázból - afelől érdeklődött, honnan veszi a különleges ruháit. Juliette a filmekből is jól megszokott mozdulatával, kissé idegesen a hajába csavarintott, elővette a félreismerhetetlen regressziós vigyorát és azt válaszolta, hogy nem is tudja, leginkább a saját gardróbjából, majd egy kicsit összehúzta a fekete halászhálót magán.

*

Néhány óra múlva indián fejfedőben, roncsolt fürdődresszben, rajta fehér mellénnyel, elasztikus, fekete aerobikpantallóban, felszabadult örömtornában láthattuk viszont a Nagyszínpadon. Ismét tökéletes show-műsort csinált - talán ez volt a bizonyos musical, amiről beszélt, csak a zenészeire is húznia kellett volna valamilyen vicces ruhát, és akkor talán túlmutattak volna a kaliforniai campus-garage imázson. Juliette mindent bevetett, a közönség meg hálás volt neki, profi módon alakította ismét a vadállatot, akiről lehet tudni, hogy otthon egy rendes házimacska, szelíd és hajlandó kompromisszumokra is. De az "and the Licks" nem tudott túlmutatni magán: megbízhatatlan közepeset teljesített hangszeresen, a lemezhez képest meg rendesen alulmúlta magát, és ráadásul vokáloztak is a fiúk, ami nagy hiba volt. A tavalyi koncertnél több idejük volt vagy fél órával, és azt nem tudták izgalmasan kitölteni, hiába szólóztak is, miközben a punkrock új hősnője nem adta alább. Az expszichopata, neopunk menyecske addig szaladt, míg csak a ködöt lehetett látni a háta mögött, abban meg felsejleni a szebb jövőt: a rockcserkésztábor hazautazik, és a helyén egy tetovált, izmos indiánokból álló, tisztességtelenségben megöregedett, volt kaliforniai drogcsempész banda virít. Ott csápol az egész Sziget.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.