Egy szeretetre méltó pszichopata - Juliette Lewis a Szigeten (koncert)

  • - sisso -
  • 2007. augusztus 23.

Zene

A 2005-ös Szigeten már realizáltuk, hogy a Juliette and The Licks nevű punkrockzenekar énekesnője tényleg azonos azzal a Juliette Lewis-szal, akit Oscarra jelöltek a Cape Fear - A rettegés foka című Scorsese-film hormonzavaros kamaszlányának szerepéért, illetve aki az egyetemi tanár borderline szeretőjét játssza Woody Allen Férjek és feleségek című filmjében.

A 2005-ös Szigeten már realizáltuk, hogy a Juliette and The Licks nevű punkrockzenekar énekesnője tényleg azonos azzal a Juliette Lewis-szal, akit Oscarra jelöltek a Cape Fear - A rettegés foka című Scorsese-film hormonzavaros kamaszlányának szerepéért, illetve aki az egyetemi tanár borderline szeretőjét játssza Woody Allen Férjek és feleségek című filmjében. Aztán lehetne még sorolni: a lecsúszott, dilis fehér amerikai nőt alakítja a retardált sorozatgyilkost játszó Brad Pitt (egykori szeretője) oldalán a Kalifornia - A halál nem utazik egyedül című opusban, majd főszerepben is végignyomja ugyanezt a Született gyilkosokban, amelyből megismerte a világ. Úgy tűnik, végképp a szeretetre méltó pszichopata szerepét osztotta rá Hollywood.

Juliette még csak harminc körül járt, amikor - mint maga is megállapította - jobb későn, mint soha alapon csinált egy rockzenekart. Talán elege volt a sztereotip pszichopataságból, és ahelyett, hogy drogokkal szétütötte volna magát, vagy afrikai árvákkal a háttérben szónokolna valami pánamerikai szervezet szóvivőjeként, a meggyőző rockzenében kereste a levezetést. A szakadár színészek közül ezt eddig ő csinálta a legjobban, ez kétségtelen. Öttagú zenekarának koncertje két évvel ezelőtt a Sziget legemlékezetesebb akciója volt. A nálunk akkor megjelent You're Speaking My Language című bemutatkozó lemezüket nyomták le; hetvenes és nyolcvanas éveket idéző, konkrét, dögös punkrockot, izgalmas színpadi show-műsorral. Olyan nagy elődök nyomában járva zúztak, mint a Patti Smith Group vagy a félrokon Iggy Pop, akinek talán a színpadi mozgása volt a legnagyobb hatással Juliette-re, a kígyótestű, bomlott elméjű frontasszonyra.

Eltelt két év, azóta a zenekar egy turnébuszban tölti az idejét. Juliette zenét szerez, szövegeket ír, teljesen felcserélte a rakendrolléletre a filmkarriert. Legújabb albumuk tavaly év végén jelent meg Four On The Floor címmel: a fesztivál keddi zárónapján ezzel kámingautoltak a Szigeten.

*

Az énekesnő sajtótájékoztatón fogadta az újságírókat a koncert előtt. Todd Morse gitárossal érkezett meg, aki nagyon jól mutatott mellette, de egy idő után felszívódott, nyilván, mert senki nem fordult hozzá a kérdéseivel. A mikrofonvadászat nevű játékon kívül a sajtómunkatársakat az érdekelte elsősorban, hogy mi volt a színésznő inspirációja a rockzenekar megalapítására, amire azt válaszolta, hogy mindig megvolt benne a vágy, és harmincéves korára, a kapuzárási pániktól beérett a folyamat. Segített neki, hogy kölyökkorában a számtalan testvérbátyjával nagyon sok Judas Priest- és Van Halen-lemezt hallgatott, valamint tanult zongorázni is egy kicsit. Elmondta, hogy általában egy gitárriffből indulnak ki a dalszerzésnél, a szövegeket pedig saját maga írja, s hogy a rakendroll az egyedüli kábítószer, amit használ - kidolgoz magából mindent a színpadon, tizenkét éve nem szed már semmiféle drogot. Aztán feltartóztathatatlanul záporoztak tovább a kérdések:

- Igaz, hogy musicalt szeretnél rendezni?

- Igen, de ne olyat képzeljetek el, mint a Dreamgirls, inkább valahol egy Fellini-film és a Mindhalálig jazz között, ami nem a producerek álma és nem lenne rá pénz, tehát nem is biztos, hogy valaha összejön.

- Tervezel-e új filmszerepet?

- Nyilván fogok még filmezni, de egyelőre semi másra nincs időm, mint a koncertezésre, rengeteget utazunk. Svédországból jövünk most is, és bulizni sem lesz időnk, mert miután adtunk egy remek koncertet - amit ne mulasszatok el -, Ausztriába megyünk. Jó volna egy kicsit összejönni a backstage-ben az Eagles Of Death Metal és a Killers zenekarok tagjaival.

- Apropó fiúk, tavaly az a pletyka kelt szárnyra, hogy randiztál az egyik Franz Ferdinand-taggal.

- Jó volna tudni, hogy melyikkel. Nagyon tetszik a zenéjük, de sajnos nem történt semmi ilyesmi, és ki kell ábrándítanom benneteket, mert nem szolgálhatok botrányos történetekkel magamról, ugyanis nem randizom híres rocksztárokkal. Ráadásul a zenekarom minden fiú tagjának van barátnője.

A továbbiakban még az érdekelte az újságírókat, hogy miért nem dolgozik a művésznő Tarantinóval, amire azt válaszolta, hogy szívesen, de előtte írjon valaki egy levelet az érdekében; valaki aztán - nagy valószínűséggel az egyik női magazin az ugyanolyan kétszázból - afelől érdeklődött, honnan veszi a különleges ruháit. Juliette a filmekből is jól megszokott mozdulatával, kissé idegesen a hajába csavarintott, elővette a félreismerhetetlen regressziós vigyorát és azt válaszolta, hogy nem is tudja, leginkább a saját gardróbjából, majd egy kicsit összehúzta a fekete halászhálót magán.

*

Néhány óra múlva indián fejfedőben, roncsolt fürdődresszben, rajta fehér mellénnyel, elasztikus, fekete aerobikpantallóban, felszabadult örömtornában láthattuk viszont a Nagyszínpadon. Ismét tökéletes show-műsort csinált - talán ez volt a bizonyos musical, amiről beszélt, csak a zenészeire is húznia kellett volna valamilyen vicces ruhát, és akkor talán túlmutattak volna a kaliforniai campus-garage imázson. Juliette mindent bevetett, a közönség meg hálás volt neki, profi módon alakította ismét a vadállatot, akiről lehet tudni, hogy otthon egy rendes házimacska, szelíd és hajlandó kompromisszumokra is. De az "and the Licks" nem tudott túlmutatni magán: megbízhatatlan közepeset teljesített hangszeresen, a lemezhez képest meg rendesen alulmúlta magát, és ráadásul vokáloztak is a fiúk, ami nagy hiba volt. A tavalyi koncertnél több idejük volt vagy fél órával, és azt nem tudták izgalmasan kitölteni, hiába szólóztak is, miközben a punkrock új hősnője nem adta alább. Az expszichopata, neopunk menyecske addig szaladt, míg csak a ködöt lehetett látni a háta mögött, abban meg felsejleni a szebb jövőt: a rockcserkésztábor hazautazik, és a helyén egy tetovált, izmos indiánokból álló, tisztességtelenségben megöregedett, volt kaliforniai drogcsempész banda virít. Ott csápol az egész Sziget.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.