Egy szeretetre méltó pszichopata - Juliette Lewis a Szigeten (koncert)

  • - sisso -
  • 2007. augusztus 23.

Zene

A 2005-ös Szigeten már realizáltuk, hogy a Juliette and The Licks nevű punkrockzenekar énekesnője tényleg azonos azzal a Juliette Lewis-szal, akit Oscarra jelöltek a Cape Fear - A rettegés foka című Scorsese-film hormonzavaros kamaszlányának szerepéért, illetve aki az egyetemi tanár borderline szeretőjét játssza Woody Allen Férjek és feleségek című filmjében.

A 2005-ös Szigeten már realizáltuk, hogy a Juliette and The Licks nevű punkrockzenekar énekesnője tényleg azonos azzal a Juliette Lewis-szal, akit Oscarra jelöltek a Cape Fear - A rettegés foka című Scorsese-film hormonzavaros kamaszlányának szerepéért, illetve aki az egyetemi tanár borderline szeretőjét játssza Woody Allen Férjek és feleségek című filmjében. Aztán lehetne még sorolni: a lecsúszott, dilis fehér amerikai nőt alakítja a retardált sorozatgyilkost játszó Brad Pitt (egykori szeretője) oldalán a Kalifornia - A halál nem utazik egyedül című opusban, majd főszerepben is végignyomja ugyanezt a Született gyilkosokban, amelyből megismerte a világ. Úgy tűnik, végképp a szeretetre méltó pszichopata szerepét osztotta rá Hollywood.

Juliette még csak harminc körül járt, amikor - mint maga is megállapította - jobb későn, mint soha alapon csinált egy rockzenekart. Talán elege volt a sztereotip pszichopataságból, és ahelyett, hogy drogokkal szétütötte volna magát, vagy afrikai árvákkal a háttérben szónokolna valami pánamerikai szervezet szóvivőjeként, a meggyőző rockzenében kereste a levezetést. A szakadár színészek közül ezt eddig ő csinálta a legjobban, ez kétségtelen. Öttagú zenekarának koncertje két évvel ezelőtt a Sziget legemlékezetesebb akciója volt. A nálunk akkor megjelent You're Speaking My Language című bemutatkozó lemezüket nyomták le; hetvenes és nyolcvanas éveket idéző, konkrét, dögös punkrockot, izgalmas színpadi show-műsorral. Olyan nagy elődök nyomában járva zúztak, mint a Patti Smith Group vagy a félrokon Iggy Pop, akinek talán a színpadi mozgása volt a legnagyobb hatással Juliette-re, a kígyótestű, bomlott elméjű frontasszonyra.

Eltelt két év, azóta a zenekar egy turnébuszban tölti az idejét. Juliette zenét szerez, szövegeket ír, teljesen felcserélte a rakendrolléletre a filmkarriert. Legújabb albumuk tavaly év végén jelent meg Four On The Floor címmel: a fesztivál keddi zárónapján ezzel kámingautoltak a Szigeten.

*

Az énekesnő sajtótájékoztatón fogadta az újságírókat a koncert előtt. Todd Morse gitárossal érkezett meg, aki nagyon jól mutatott mellette, de egy idő után felszívódott, nyilván, mert senki nem fordult hozzá a kérdéseivel. A mikrofonvadászat nevű játékon kívül a sajtómunkatársakat az érdekelte elsősorban, hogy mi volt a színésznő inspirációja a rockzenekar megalapítására, amire azt válaszolta, hogy mindig megvolt benne a vágy, és harmincéves korára, a kapuzárási pániktól beérett a folyamat. Segített neki, hogy kölyökkorában a számtalan testvérbátyjával nagyon sok Judas Priest- és Van Halen-lemezt hallgatott, valamint tanult zongorázni is egy kicsit. Elmondta, hogy általában egy gitárriffből indulnak ki a dalszerzésnél, a szövegeket pedig saját maga írja, s hogy a rakendroll az egyedüli kábítószer, amit használ - kidolgoz magából mindent a színpadon, tizenkét éve nem szed már semmiféle drogot. Aztán feltartóztathatatlanul záporoztak tovább a kérdések:

- Igaz, hogy musicalt szeretnél rendezni?

- Igen, de ne olyat képzeljetek el, mint a Dreamgirls, inkább valahol egy Fellini-film és a Mindhalálig jazz között, ami nem a producerek álma és nem lenne rá pénz, tehát nem is biztos, hogy valaha összejön.

- Tervezel-e új filmszerepet?

- Nyilván fogok még filmezni, de egyelőre semi másra nincs időm, mint a koncertezésre, rengeteget utazunk. Svédországból jövünk most is, és bulizni sem lesz időnk, mert miután adtunk egy remek koncertet - amit ne mulasszatok el -, Ausztriába megyünk. Jó volna egy kicsit összejönni a backstage-ben az Eagles Of Death Metal és a Killers zenekarok tagjaival.

- Apropó fiúk, tavaly az a pletyka kelt szárnyra, hogy randiztál az egyik Franz Ferdinand-taggal.

- Jó volna tudni, hogy melyikkel. Nagyon tetszik a zenéjük, de sajnos nem történt semmi ilyesmi, és ki kell ábrándítanom benneteket, mert nem szolgálhatok botrányos történetekkel magamról, ugyanis nem randizom híres rocksztárokkal. Ráadásul a zenekarom minden fiú tagjának van barátnője.

A továbbiakban még az érdekelte az újságírókat, hogy miért nem dolgozik a művésznő Tarantinóval, amire azt válaszolta, hogy szívesen, de előtte írjon valaki egy levelet az érdekében; valaki aztán - nagy valószínűséggel az egyik női magazin az ugyanolyan kétszázból - afelől érdeklődött, honnan veszi a különleges ruháit. Juliette a filmekből is jól megszokott mozdulatával, kissé idegesen a hajába csavarintott, elővette a félreismerhetetlen regressziós vigyorát és azt válaszolta, hogy nem is tudja, leginkább a saját gardróbjából, majd egy kicsit összehúzta a fekete halászhálót magán.

*

Néhány óra múlva indián fejfedőben, roncsolt fürdődresszben, rajta fehér mellénnyel, elasztikus, fekete aerobikpantallóban, felszabadult örömtornában láthattuk viszont a Nagyszínpadon. Ismét tökéletes show-műsort csinált - talán ez volt a bizonyos musical, amiről beszélt, csak a zenészeire is húznia kellett volna valamilyen vicces ruhát, és akkor talán túlmutattak volna a kaliforniai campus-garage imázson. Juliette mindent bevetett, a közönség meg hálás volt neki, profi módon alakította ismét a vadállatot, akiről lehet tudni, hogy otthon egy rendes házimacska, szelíd és hajlandó kompromisszumokra is. De az "and the Licks" nem tudott túlmutatni magán: megbízhatatlan közepeset teljesített hangszeresen, a lemezhez képest meg rendesen alulmúlta magát, és ráadásul vokáloztak is a fiúk, ami nagy hiba volt. A tavalyi koncertnél több idejük volt vagy fél órával, és azt nem tudták izgalmasan kitölteni, hiába szólóztak is, miközben a punkrock új hősnője nem adta alább. Az expszichopata, neopunk menyecske addig szaladt, míg csak a ködöt lehetett látni a háta mögött, abban meg felsejleni a szebb jövőt: a rockcserkésztábor hazautazik, és a helyén egy tetovált, izmos indiánokból álló, tisztességtelenségben megöregedett, volt kaliforniai drogcsempész banda virít. Ott csápol az egész Sziget.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.