Elakad, borsózik - Susana Baca: Travesías (lemez)

Zene

A perui muzsika nem ismeretlen hazánkban, egy időben több fővárosi aluljárót is megállásra késztetett poncsóba bújt indián zenészeivel.

A perui muzsika nem ismeretlen hazánkban, egy időben több fővárosi aluljárót is megállásra késztetett poncsóba bújt indián zenészeivel. Kellemes muzsika - pán-sípok, furulyák, dobok, gitárok és charangók dolga, de azért vigyázni kell: Peruban nem ez az egyetlen zenei tradíció. Amire kitérni készülök, az Afrikából való, és abból az időből ered, amikor a spanyolok és a portugálok rabszolgákkal népesítették be a perui ültetvényeket.

Ennek az afroperui irányzat-nak a gyökereit közösen táplálja az afrikai, az európai és a helyi ha-gyomány, s a fogyaszthatóságával sincs semmi baj, mégsem futott be Perun kívül - s ott is csak az ötvenes években, a költő-énekes Nicomedas Santa Cruz munkássága nyomán.

A fordulatra 1995-ig kellett várni - David Byrne Luaka Bop nevű kiadója akkor állt elő az úttörő The Soul Of Black Peru című válogatással, s azon többek közt Bacával.

*

Susana Baca családjában természetes volt, hogy a vasárnapi ebéd után előkerültek a régi, fekete dalok, így nem értette, hogy az iskolában miért csak spanyol meg inka kultúráról tanulhatott. Férjével ezért is hozta létre az afroperui hagyomány kutatására és előadására szolgáló Negro Continuo Intézetet, s nem mellesleg maga is gyönyörűen énekelt - így kerülhetett a Peruban portyázó Byrne látókörébe. Akit úgy elvarázsolt, hogy nemsokára megjelentette Susana első szólólemezét (Susana Baca, 1997), s innentől hál' istennek nem volt megállás: a 2000-es Eco de Sombras albumot két év múlva az Espíritu Vivo követte, s mindeközben napvilágot láttak Baca tíz-tizenöt évvel korábbi, addig kiadatlan felvételei (Vestido de Vida; Lamento Negro) is.

Susana Baca kortárs afroperui muzsikája nem áll távol a fadótól vagy a mornától: afféle füstös-lázas bárzene, ami arra hivatott, hogy megszakadjon tőle a szív. Alapjáraton két akusztikus gitár és egy ütőhangszer (az a bizonyos "cajón" nevű fadoboz, ami főleg a flamencóból ismert) kíséri, de Byrne "szelleme" és "rokonsága" sem áll távol: a gitáros Marc Ribot már oszlopos tartozéka Susana lemezeinek, s ezúttal - kevésbé meggyőzően - a Tosca vonósnégyes is beszállt.

Csupa szerelmes dalt játszanak, többnyire perui - no és francia, olasz, ír, kubai, haiti meg chilei - versek alapján. Hogy Susana hangjának nehéz ellenállni a vallomások terepén, azt eddig is tudtuk, mégsem élhetünk a Travesías nélkül. Az csak akkor sikerülne, ha nem lenne rajta a rendkívüli Guillermina s utána az Una Copla me ha Cantade című szám. Különösen az utóbbi megrendítő: attól dagad a torok, elakad a szó, borsózik a hát. "Ilyen nincs..." - motyogja utána bugyután és dermedten az ember, pedig hogyne volna.

Csak nagyon-nagyon ritkán.

Luaka Bop, 2006

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.