Elakad, borsózik - Susana Baca: Travesías (lemez)

Zene

A perui muzsika nem ismeretlen hazánkban, egy időben több fővárosi aluljárót is megállásra késztetett poncsóba bújt indián zenészeivel.

A perui muzsika nem ismeretlen hazánkban, egy időben több fővárosi aluljárót is megállásra késztetett poncsóba bújt indián zenészeivel. Kellemes muzsika - pán-sípok, furulyák, dobok, gitárok és charangók dolga, de azért vigyázni kell: Peruban nem ez az egyetlen zenei tradíció. Amire kitérni készülök, az Afrikából való, és abból az időből ered, amikor a spanyolok és a portugálok rabszolgákkal népesítették be a perui ültetvényeket.

Ennek az afroperui irányzat-nak a gyökereit közösen táplálja az afrikai, az európai és a helyi ha-gyomány, s a fogyaszthatóságával sincs semmi baj, mégsem futott be Perun kívül - s ott is csak az ötvenes években, a költő-énekes Nicomedas Santa Cruz munkássága nyomán.

A fordulatra 1995-ig kellett várni - David Byrne Luaka Bop nevű kiadója akkor állt elő az úttörő The Soul Of Black Peru című válogatással, s azon többek közt Bacával.

*

Susana Baca családjában természetes volt, hogy a vasárnapi ebéd után előkerültek a régi, fekete dalok, így nem értette, hogy az iskolában miért csak spanyol meg inka kultúráról tanulhatott. Férjével ezért is hozta létre az afroperui hagyomány kutatására és előadására szolgáló Negro Continuo Intézetet, s nem mellesleg maga is gyönyörűen énekelt - így kerülhetett a Peruban portyázó Byrne látókörébe. Akit úgy elvarázsolt, hogy nemsokára megjelentette Susana első szólólemezét (Susana Baca, 1997), s innentől hál' istennek nem volt megállás: a 2000-es Eco de Sombras albumot két év múlva az Espíritu Vivo követte, s mindeközben napvilágot láttak Baca tíz-tizenöt évvel korábbi, addig kiadatlan felvételei (Vestido de Vida; Lamento Negro) is.

Susana Baca kortárs afroperui muzsikája nem áll távol a fadótól vagy a mornától: afféle füstös-lázas bárzene, ami arra hivatott, hogy megszakadjon tőle a szív. Alapjáraton két akusztikus gitár és egy ütőhangszer (az a bizonyos "cajón" nevű fadoboz, ami főleg a flamencóból ismert) kíséri, de Byrne "szelleme" és "rokonsága" sem áll távol: a gitáros Marc Ribot már oszlopos tartozéka Susana lemezeinek, s ezúttal - kevésbé meggyőzően - a Tosca vonósnégyes is beszállt.

Csupa szerelmes dalt játszanak, többnyire perui - no és francia, olasz, ír, kubai, haiti meg chilei - versek alapján. Hogy Susana hangjának nehéz ellenállni a vallomások terepén, azt eddig is tudtuk, mégsem élhetünk a Travesías nélkül. Az csak akkor sikerülne, ha nem lenne rajta a rendkívüli Guillermina s utána az Una Copla me ha Cantade című szám. Különösen az utóbbi megrendítő: attól dagad a torok, elakad a szó, borsózik a hát. "Ilyen nincs..." - motyogja utána bugyután és dermedten az ember, pedig hogyne volna.

Csak nagyon-nagyon ritkán.

Luaka Bop, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.