mi a kotta?

Eljövendő korok

  • mi a kotta
  • 2021. február 17.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/07. hétre

„A legkevésbé sem politikai darab lesz – hanem valójában családi festmény egy fejedelmi házban” – 1784 nyarán ilyen taktikus elővigyázatossággal jellemezte legújabb, még nagyban formálódó drámáját Friedrich Schiller a mannheimi udvari színház intendánsának, Von Dalberg báró úrnak írva. A készülő Don Carlos persze már kezdettől fogva nagyon is politikai darab volt és az is maradt mindmáig, elvégre mi más lehetne az a színmű, amelyben egy koronás kényúr arcába kiáltják e követelést: „Adja meg nekünk / A gondolat szabadságát”. Mi több, a politikum megmaradt még Verdi művében, a Don Carlos operaváltozatában is, amelynek online bemutatójára most szombaton az Opera készül (február 20., nyolc óra). Ahogy azt az előadás német rendezője, Frank Hilbrich írja a produkció elé szánt szövegében: Verdin kívül „nincs még egy zeneszerző, aki számára az egyéni szabadság ilyen fontos lett volna. Operájával félelmetes képet fest az emberi civilizációról”. A Don Carlos karmestere Kocsár Balázs, címszereplője a jó nevű uruguayi tenor, Gaston Rivero, Fülöp királya Bretz Gábor, a magát eljövendő korok polgárának valló Posa márkija pedig Szegedi Csaba lesz.

Ezen a szombat estén persze könnyen csábítóbbnak bizonyulhat a Zeneakadémia programja, pláne abban a korántsem kizárható esetben, ha díjmentes közvetítésre áhítanánk. Onnan ugyanis Kokas Katalinék kompániája, a FAB Ensemble negyedik koncertje ígérkezik, méghozzá A költő szerelme című Schumann-dalciklussal indítva a műsort: a figyelmünkre igencsak érdemes fiatal bariton, Erdős Attila és a zongorista Balog József előadásában (február 20., fél nyolc). Ezt a koncertet azután Mendelssohn Esz-dúr vonósoktettje fogja zárni, s éppígy e jól nevelt zsenitől veszi majd utolsó számát az elkövetkező napok másik nyilvánvaló favoritkoncertje: Baráti Kristóf és Várjon Dénes közös fellépése a Concerto Budapest kíséretével a Müpában (február 23., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.