mi a kotta?

Eljövendő korok

  • mi a kotta
  • 2021. február 17.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/07. hétre

„A legkevésbé sem politikai darab lesz – hanem valójában családi festmény egy fejedelmi házban” – 1784 nyarán ilyen taktikus elővigyázatossággal jellemezte legújabb, még nagyban formálódó drámáját Friedrich Schiller a mannheimi udvari színház intendánsának, Von Dalberg báró úrnak írva. A készülő Don Carlos persze már kezdettől fogva nagyon is politikai darab volt és az is maradt mindmáig, elvégre mi más lehetne az a színmű, amelyben egy koronás kényúr arcába kiáltják e követelést: „Adja meg nekünk / A gondolat szabadságát”. Mi több, a politikum megmaradt még Verdi művében, a Don Carlos operaváltozatában is, amelynek online bemutatójára most szombaton az Opera készül (február 20., nyolc óra). Ahogy azt az előadás német rendezője, Frank Hilbrich írja a produkció elé szánt szövegében: Verdin kívül „nincs még egy zeneszerző, aki számára az egyéni szabadság ilyen fontos lett volna. Operájával félelmetes képet fest az emberi civilizációról”. A Don Carlos karmestere Kocsár Balázs, címszereplője a jó nevű uruguayi tenor, Gaston Rivero, Fülöp királya Bretz Gábor, a magát eljövendő korok polgárának valló Posa márkija pedig Szegedi Csaba lesz.

Ezen a szombat estén persze könnyen csábítóbbnak bizonyulhat a Zeneakadémia programja, pláne abban a korántsem kizárható esetben, ha díjmentes közvetítésre áhítanánk. Onnan ugyanis Kokas Katalinék kompániája, a FAB Ensemble negyedik koncertje ígérkezik, méghozzá A költő szerelme című Schumann-dalciklussal indítva a műsort: a figyelmünkre igencsak érdemes fiatal bariton, Erdős Attila és a zongorista Balog József előadásában (február 20., fél nyolc). Ezt a koncertet azután Mendelssohn Esz-dúr vonósoktettje fogja zárni, s éppígy e jól nevelt zsenitől veszi majd utolsó számát az elkövetkező napok másik nyilvánvaló favoritkoncertje: Baráti Kristóf és Várjon Dénes közös fellépése a Concerto Budapest kíséretével a Müpában (február 23., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.