Lemez

Yu Su: Yellow River Blue

  • - minek -
  • 2021. február 17.

Zene

A kínai kisvárosban felnőtt fiatal lány akkor találkozott először az elektronikus (tánc)zenével, amikor hat éve, a kanadai Vancouverben megkezdte egyetemi tanulmányait.

Ehhez képest hamarosan anyanyelvi szinten beszélte a gépek bináris zenei dialektusát, hozzátéve a maga saját poggyászát, amelyben ott figyel a 80-as évek wave-e, a kínai popzene, a kraut, no meg Debussy és Liszt! Első albumát szülőhazájában tett utazásai ihlették, a számokat párhuzamosan írta Kanadában, Kínában és Kaliforniában.

A Yellow River Blue kivételes hangulatú, sok tekintetben intim és friss lemez, tele olyan textúrákkal, melódiákkal, hangulatokkal és ritmusokkal, amelyeket csupán egy kivételes tehetségű alkotó képes elővarázsolni a bűvészkalapból. Szinte szemtelen nyugalommal tudja reanimálni a közelmúlt stílusjegyeit, amelyeket eredeti kontextusukból kiszakítva plántál új helyükre. Éber álomszerű baleári house (Melaleuca), oriental wave (Xiu), motorikus trip-hop (Klein), lassan hömpölygő, simogató hangképek, hamisítatlan ázsiai dallamtöredékek, váratlanul felpörgő ritmusok következnek egymásra. A Futuro füstös dubjával szinte visszarepülünk valahová 1994-be, hogy azután egy hamisítatlan ambient darab (Touch-Me-Not) egészen másfelé vigye az album folyását. De bármerre is kalandozunk, egy pillanatra sem engedi el a kezünket, s a féltő alkotói figyelemért nem győzünk kellően hálásak lenni. 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.