Koncert

Ellopta, hazavitte

Electronic Beats Fesztivál 2014

  • - minek -
  • 2014. december 6.

Zene

A szokásos őszi Electronic Beats idén a debütálásokról és a hamisítatlan élő produkciókról szólt, rá­adásul az este folyamán – egymástól részben függetlenül – három Blake is főszerephez jutott. A fel­lépők szinte kivétel nélkül először játszottak hazánkban: ez ugyanúgy elmondható a programot futólag nyitó – amúgy kedves, néha kifejezetten izgalmas – belga fiú-lány duóról, a Joy Wellboyról, mint a brit Zoot Womanről.

Mondhatjuk rájuk is, hogy duó: habár a lemezeket hárman csinálják, a soknevű Stuart Price sosem turnézik a másik két zenésszel. Price és a Blake tesók két remek, időtálló elektropoplemezt dobtak össze még a kétezres évek elején, a nyolcvanas évek szintihangulatainak felidézésével egy ideig szinte maguk diktálták a trendet. Élőben Blake-ék feszes, igaz, kicsit gépies produkciót hoznak; a lüktetés és a helyenként megkapó melódiák önkéntelenül is megmozgatják a befogadót. A kedvesen nosztalgikus produkció a végére fordul ki a sarkából: a mind erőszakosabb, tolakodóbb trance-pop hangszőnyegek és militarista ritmusok egyszerűen túlharsogják Johnny Blake nem túl érces orgánumát.

Az este – nyugodtan mondhatjuk – első számú fellépője, a képünkön látható James Blake (ő nem rokon) még az előző évtized végén tűnt fel a dubstepből kiinduló, ám azon gyorsan túllépő zenekészítők között. Azután kiderült, hogy remek hangja van, s két derekas albumon bizonyította: a lüktető-töredezett elektronikus hangképeket erős és hagyományos értelemben szép énekszólamokkal vegyítő revizionista soulvonalon kevesen állják vele a sarat. Az első, felületes benyomás alapján introvertált remetének tűnő Blake időközben a színpad valódi mesterévé avanzsált: már a felütésként elővezetett korai, mégis érett kompozíciók (Air & Lack Thereof, CMYK) is leveszik a lábáról a publikumot. A szokásos bevált közreműködői (egy gitáros és egy dobos) kíséretében, no meg saját, gazdagon adagolt billentyűfutamaival pódiumra vitt dalok szó szerint életre kelnek, Blake tisztán csengő vokálja pedig csodákra képes. Az intim hangulatú, bensőséges számok az este ihletett pillanataiban szó szerint felemelnek: ilyenkor Blake már nem is modern nagyvárosi r&b renegát,, hanem hamisítatlan gospelénekes. Példaértékű, ahogy valósággal szimbiózisban él az alkalmazott zenei csúcstechnikával: nem kis virtuozitásra vall, ahogy saját hangját egy looper segítségével hurokba fogja, majd ezeket a hangsávokat egymásra rétegezi, hangszőnyegnek használja, vagy duettet énekel saját magával – mindezt finom billentyűfutamokkal megtámogatva.

Talán a csúcson kellene abbahagyni, de azért még megtekintjük James Holden szintén száz százalékig élő (sok billentyűs hangszerrel és egy dobossal kísért) dinamikus produkcióját: kár is lett volna kihagyni.

Millenáris Teátrum, október 31.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.