Koncert

Ellopta, hazavitte

Electronic Beats Fesztivál 2014

  • - minek -
  • 2014. december 6.

Zene

A szokásos őszi Electronic Beats idén a debütálásokról és a hamisítatlan élő produkciókról szólt, rá­adásul az este folyamán – egymástól részben függetlenül – három Blake is főszerephez jutott. A fel­lépők szinte kivétel nélkül először játszottak hazánkban: ez ugyanúgy elmondható a programot futólag nyitó – amúgy kedves, néha kifejezetten izgalmas – belga fiú-lány duóról, a Joy Wellboyról, mint a brit Zoot Womanről.

Mondhatjuk rájuk is, hogy duó: habár a lemezeket hárman csinálják, a soknevű Stuart Price sosem turnézik a másik két zenésszel. Price és a Blake tesók két remek, időtálló elektropoplemezt dobtak össze még a kétezres évek elején, a nyolcvanas évek szintihangulatainak felidézésével egy ideig szinte maguk diktálták a trendet. Élőben Blake-ék feszes, igaz, kicsit gépies produkciót hoznak; a lüktetés és a helyenként megkapó melódiák önkéntelenül is megmozgatják a befogadót. A kedvesen nosztalgikus produkció a végére fordul ki a sarkából: a mind erőszakosabb, tolakodóbb trance-pop hangszőnyegek és militarista ritmusok egyszerűen túlharsogják Johnny Blake nem túl érces orgánumát.

Az este – nyugodtan mondhatjuk – első számú fellépője, a képünkön látható James Blake (ő nem rokon) még az előző évtized végén tűnt fel a dubstepből kiinduló, ám azon gyorsan túllépő zenekészítők között. Azután kiderült, hogy remek hangja van, s két derekas albumon bizonyította: a lüktető-töredezett elektronikus hangképeket erős és hagyományos értelemben szép énekszólamokkal vegyítő revizionista soulvonalon kevesen állják vele a sarat. Az első, felületes benyomás alapján introvertált remetének tűnő Blake időközben a színpad valódi mesterévé avanzsált: már a felütésként elővezetett korai, mégis érett kompozíciók (Air & Lack Thereof, CMYK) is leveszik a lábáról a publikumot. A szokásos bevált közreműködői (egy gitáros és egy dobos) kíséretében, no meg saját, gazdagon adagolt billentyűfutamaival pódiumra vitt dalok szó szerint életre kelnek, Blake tisztán csengő vokálja pedig csodákra képes. Az intim hangulatú, bensőséges számok az este ihletett pillanataiban szó szerint felemelnek: ilyenkor Blake már nem is modern nagyvárosi r&b renegát,, hanem hamisítatlan gospelénekes. Példaértékű, ahogy valósággal szimbiózisban él az alkalmazott zenei csúcstechnikával: nem kis virtuozitásra vall, ahogy saját hangját egy looper segítségével hurokba fogja, majd ezeket a hangsávokat egymásra rétegezi, hangszőnyegnek használja, vagy duettet énekel saját magával – mindezt finom billentyűfutamokkal megtámogatva.

Talán a csúcson kellene abbahagyni, de azért még megtekintjük James Holden szintén száz százalékig élő (sok billentyűs hangszerrel és egy dobossal kísért) dinamikus produkcióját: kár is lett volna kihagyni.

Millenáris Teátrum, október 31.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.