Magyar Narancs: A Spotify május végén jelentette be, hogy tízmillió fizető követője lett. Jó hír ez a zenészeknek?
Rebecca Lammers: Nem szokták szeretni, mikor ezt mondom, de attól függ. Vegyük például a Coldplayt, nemrég jelentették meg a lemezüket (a Ghost Storiest – B. N.). Csak
iTuneson keresztül terjesztették, nem tették fel streaming oldalakra, így a Spotifyra sem. A nagyok közül néhányan már ezt a modellt használják.
MN: Tudsz mondani további példát?
RL: Adele csinálta még így. Szerintem a Coldplay egyszerűen több bevételt termel, amikor a letöltőoldalakra csábítja be az embereket ahelyett, hogy egy streaming felületen mindenki számára elérhetővé tenné a zenét. Most a nagy játékosokról beszéltünk, egy új művész esetében teljesen más a helyzet. A fő cél náluk az, hogy minél több emberhez eljusson a zenéjük, így nem lenne okos húzás behatárolniuk, hogy hogyan fedezhetik fel őket. Aztán ha egyszer célba ér a zene, akkor hiába volt ingyen, ezer más módon generálhat bevételt: a rajongóvá váló hallgató vehet jegyet a koncertre, vehet pólót, bármit.
|
MN: Pár évtized alatt eltűnt a kazetta, a CD, és már az mp3-lejátszókat sem igazán használjuk. Lesz még CD, amit a gyerekeinknek mutogathatunk? A bakelit például megint népszerű rétegáru lett.
RL: Ó, persze. Azt hallottam, a kazetták is éppen mostanában jönnek vissza. Általában nem vagyok nagy rajongója a fizikai hordozóknak, de nem élheted át ugyanazt a hallgatói élményt egy lemez letöltésével. A valódi lemezt látod, érzed és hallod. Nem fog eltűnni, mert mást ad. Kisebb, tehetősebb csoportnak visszajöhet – és ezt a vinilnél már látjuk – a cserélgetés is.
MN: Vannak viszont okos telefonok, felhő és például az emlegetett streaming. Ebben látod a jövőt?
RL: Szerintem továbbhaladunk ezen a megkezdett úton. A kiskereskedelemben például már ismerek olyan szolgáltatást, ami bluetoothon keresztül csatlakozik a telefonodra, és üzenetet küld a boltban a melletted lévő, éppen leárazott pulcsiról.
MN: Szóval bemegyek majd a boltba, és a telefonomra automatikusan megérkezik, hogy milyen zenét vegyek le a polcról – akár az alapján, hogy mit hallgattam mostanában?
RL: Pontosan. Szerintem csak idő kérdése. Fontos látni, mihez kezd a többi szektor a technológiai újításokkal. Nézd meg, mi volt a Napsterrel is (ami jellemzően mp3-as fájlok megosztását, cseréjét tette lehetővé – B. N.)! 1999-ben felbukkant, a zeneipar pedig csak nézett, hogy mi történik. Minden ezzel kezdődött. Figyelni kell.
MN: Túlélte a zeneipar azokat a változásokat, amiket a Napster hozott?
RL: Nem hiszem, hogy ez a túlélésről szól. A Napster hatalmas szakadást hozott, a megjelenése után nem kellett már feltétlenül fizikai hordozókban gondolkodni. Egészen addig nem igazán különböztették meg a zene- és a lemezipart, pedig a lemezipar csak kis területe a zeneiparnak. A lemezipar korábban önmagát tartotta el: szórták a pénzt mindenféle zenekarnak, és megnézték, melyikből lesz üzlet. Ez nem túl egészséges környezet. A topbandáknak és -művészeknek egyetlen vezető slágerre volt szükségük, és egész életükben dőlt a pénz. Ilyen ma már nem történik, mivel már nem csak a lemeziparból érkeznek a bevételek, és vezető slágerek sincsenek igazán. Az éves bevételek fokozatosan nőnek a digitális zenepiacon, de még nem érik el a fizikai eladások befektetését. Szerintem be fog előzni a digitális bevétel, csak ez hosszabb ideig fog tartani, mint amire anno a lemeziparnak szüksége volt.
MN: Létezik most valami, ami a Napster jelentőségéhez hasonlítható?
RL: Talán leginkább a Spotify. Mikor először használtam, a Napsteren kívül semmi máshoz nem tudtam hasonlítani. Fantasztikus érzés volt. A YouTube a régi zenék elérésében és az új zenék felfedezésében jó, de nem a zeneipar jövője. Nagyon jól megy, a szerepe elképesztően megnőtt az utóbbi időben: a zenék hatvan–kilencven százalékát innen fedezik fel. Viszont csak mellékterméke a zene. A mostani pörgés így nem tarthat sokáig. Most mindenki a YouTube-ról beszél, de tíz éven belül rengeteg versenytársa lesz a piacon.
MN: Mi a helyzet akkor, ha fiatal zenész vagyok, és nem teszek semmi különöset, csak játszom a haveroknak, de azt kivételesen jól?
RL: Önmagában a tehetség nem fog kikerülni a világpiacra. Nem kell profi csapat, de megfelelő hozzáállás igen. Sok youtuber csak bekapcsolja a kamerát, és nekikezd dolgozni – ezt a zenészek is megtehetik. Az öregek közül a Pink Floyd például tudatos a digitális piacon. Nekem zeneterjesztési tanácsadóként az a dolgom, hogy a YouTube-on elérhető összes Pink Floyd-szám jogi hátteréért feleljek. A menedzserek az ő esetükben egyébként havonta egyszer gyűlnek össze, és ilyenkor születnek a döntések. Vagyis lassan mozgó nagyvadakról van szó, de nagyon is mozognak még.
MN: Tegyük fel, hogy kezdő zenészként tudatosan használom a YouTube-ot. Lehet belőle pénzem?
RL: Azt nem hiszem, hogy például ételre elég lesz. Ha feltöltesz egy videót, bekerülhetsz egy partneri programba, aztán a YouTube dolga, hogy minél több megfelelő reklámot találjon melléd. Attól függően kaphatsz bevételt, hogy a videód miatt hányan néztek meg milyen reklámokat. Innentől kezdve megint sokféle verzió létezik: másként árazzák például az átugorható, az öt másodperces vagy a videó alján látható reklámokat.
MN: Mit tanácsolnál az új bandáknak, hol jelenjenek meg? Függ attól, hogy milyen zenét játszanak vagy honnan jönnek?
RL: Hogy milyen terjesztőt választanak, először is attól kell, hogy függjön, hogy mit szeretnének elérni: például új rajongókat vagy szakmai figyelmet. A másik oldala a dolognak az, hogy a marketinget marhára meg kell tolni. Hiába teszel fel valamit az iTunesra, ha nem szólsz róla elég vonzó módon mindenkinek, a kutya sem fogja letölteni.
MN: Mostanában lemezek mellé kiadott appok, csatolt egyéb digitális művészi projektek, rejtett számok jelentek meg – Lady Gaga vagy Björk kísérletezett például ilyesmivel. Ez trend?
RL: Igen, de kísérleti. iTunes-kislemezekkel is próbálkoztak korábban, de már mindenki ezt csinálná, ha igazán bejönne. Drága ilyesmit legyártani.
MN: Mi a helyzet a felépített lemez formátummal? Megmarad? Vagy csak egy-egy szám viszi majd előre az előadót?
RL: Nem hiszem. Szerintem elképesztően fontos a művészek számára, hogy időről időre gyűjtést adjanak ki. Ez persze függ a bandától, de az, hogy a digitális világban is ismerjük az album formát, pont azt jelenti, hogy az emberek is nagyobb, összefüggő merítést szeretnének hallani. Talán ez összefügg azzal az emberi vággyal, hogy valami inkább legyen teljes, mint szaggatott.