Élményfürdő - Richard Strauss: Elektra (opera)

Zene

Talán évtizedek óta nem előzött meg pesti operapremiert oly izgatott és rokonszenvező várakozás, mint Richard Strauss letaglózó egyfelvonásosának új bemutatóját. A kíváncsisággal elegy bizakodás egyszerre illette az operaház vezetésébe frissen bekerült Kovalik Balázs személyét, a becses sztárvendégeket, az imponáló reklámkampányt, s persze magát a remekművet is, amelyről tudható volt, hogy jócskán próbára tesz majd énekest és zenészt, műszakot és közönséget egyaránt.

Talán évtizedek óta nem előzött meg pesti operapremiert oly izgatott és rokonszenvező várakozás, mint Richard Strauss letaglózó egyfelvonásosának új bemutatóját. A kíváncsisággal elegy bizakodás egyszerre illette az operaház vezetésébe frissen bekerült Kovalik Balázs személyét, a becses sztárvendégeket, az imponáló reklámkampányt, s persze magát a remekművet is, amelyről tudható volt, hogy jócskán próbára tesz majd énekest és zenészt, műszakot és közönséget egyaránt. S ami a legmeglepőbb: a színre került produkció valóban igazolta a szép reményeket, s a múlt szombati premieren az is felsejlett, milyen is lehet hát egy világszínvonalú budapesti opera-előadás.

Kovalik formátumos rendezése, visszanyúlva az antik mitológiai történet viszonylagos kezdőpontjához (azaz Agamemnón király rút megöletéséhez), a gyilkosság tetthelyét, a királyi fürdőt teszi meg az operai cselekmény színterének. Itt, Antal Csaba modern uszodai díszletei között zajlik tehát a nagy Átreida emlékének eltörlése, és a királygyilkosság helyének gondos dezinficiálása, s itt gyászolja és siratja apja emlékét nem csillapuló haraggal a boldogtalan Elektra. A koncepció átgondolt és meggyőző, habár az obligát mindkét nembeli meztelenkedés így is kissé allürisztikusnak hat. (Legalábbis a tizenhatodik sorból - meglehet az első sorokból szemlélve ez az ötlet is nyer némi esztétikai többlettartalmat.) Kovalik jó érzékkel irányítja a nézők figyelmét, így egyebek mellett remek világítási megoldásokat alkalmaz: például a színpadot egy csapásra elöntő vérvörössel vagy épp az oldalfalon növesztett árnyékokkal operálva. Benedek Mari jelmezei ugyancsak jól szolgálják a figyelemfelkeltést, s egyszersmind a befogadói értelmezés munkáját. Elektra fekete özvegy-menyasszonyi ruhája, vagy a szerelemre és nászra áhító húg, a valcerral beköszönő Chrysothemis álomesküvőt idéző öltözéke éppúgy az archetípus felismerését segíti, akárcsak Klytaemnestra királyné revü-nagyasszonyi hermelinbundája.

Az előadás utolsó jelenetei különösen hatásos rendezői és színpadtechnikai megoldásokkal nyűgöznek. Az Agamemnón gyilkosaival való véres leszámolást követően az addig félig nyitott faburkolatos háttér leereszkedik és bezárul: az Orestes által levezényelt rezsimcsere diadalmas korszakváltásként ünnepli magát, s a temetetlen múlt emlékét ápoló Elektra fölösleges tehertétellé válik. Igazán kár, hogy Kovalik egyetlen rövid perccel tovább rendezte a finálét a kívánatosnál. Mert amíg Elektra halálos erőfeszítése, hogy az atyát jelképező csenevész fácskát a díszhelyként funkcionáló trónágyra vonszolja, megrázó gesztus, s szintén méltányolható ötlet Chrysothemist immár az anyai bundában színre szalajtani, addig az utolsó akció, melynek során a géppisztolyos Orestes kivégzi nővérét, s végül egymaga mered szembe a közönséggel, mi tagadás, zavarba ejtően közhelyes.

Az Elektra a női tragikum operája, s ilyeténképp majd' minden a három nagy női szerep megformálóin múlik. Nadine Secunde a címszerepben kiváló énekesnek és remek színésznek bizonyult: hangja erőteljes és kifejező, Elektra monomániás gyászát meg furtonfurt felszínre bukkanó, többszörösen incesztuózus szexualitását plasztikusan, a rendezői koncepcióba tökéletesen illeszkedve ábrázolta. A talán legnagyobb érdeklődéssel figyelt Agnes Baltsa mezzoszopránja már bizonnyal nem tündököl oly kikezdhetetlen tisztasággal, mint karrierje delelőjén, ám a férjgyilkos királyné rövid szólamában életfogytig emlékezetes alakítással szolgált. A görög díva asszonyi kisugárzásának és az előzékeny rendezői gesztusoknak hála, Klytaemnestrát ezúttal nem pusztán a szokott öregedő hisztérikának láthattuk, hanem egyúttal vonzó fejedelmi nőnek is, amint az Léda leányáról és Szép Heléna féltestvéréről amúgy okkal feltételezhető is. A nagynevű vendégek mellett az egyszerű női örömökre reménytelenül vágyakozó Chrysothemist hazai erő adta: Bátori Éva méltó partner volt, játéka a szívszorító esettséget és a szabadulni vágyást egyként pazarul kifejezte. Ugyancsak dicsérettel kell szólni Perencz Béláról, aki kiválóan kamatoztatta hősbaritonját Orestes szerepében, s a karaktertenorként immár többszörösen bizonyított Gulyás Dénesről, a fürdőköpenyes vérnősző barom, Aegisthus alakítójáról. Hogy az előadás szerencsés csillagzat alatt fogant, mi sem bizonyította jobban, mint a zenekar példás teljesítménye. Kovács János pálcája alatt az oly sokszor korholt együttes közel hibátlanul végezte el a minden ízében rafinált partitúra megszólaltatását, s ha a hangzásban akadt is még kifogásolnivaló, az összjáték fegyelme bátran jeles rendűnek minősíthető.

A sorstragédia ezúttal annak rendje és módja szerint megelevenedett az Operaház színpadán, s a közönség végül kifáradva, de lelkesen és megrendülten távozott a nézőtérről. Megannyi reményt keltő, új érzés a dühödt unalom, a kesernyés szájíz, a rezignált csalódottság premierjei után. Hozzá tudnánk szokni.

Magyar Állami Operaház, november 24.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.