Élményfürdő - Richard Strauss: Elektra (opera)

Zene

Talán évtizedek óta nem előzött meg pesti operapremiert oly izgatott és rokonszenvező várakozás, mint Richard Strauss letaglózó egyfelvonásosának új bemutatóját. A kíváncsisággal elegy bizakodás egyszerre illette az operaház vezetésébe frissen bekerült Kovalik Balázs személyét, a becses sztárvendégeket, az imponáló reklámkampányt, s persze magát a remekművet is, amelyről tudható volt, hogy jócskán próbára tesz majd énekest és zenészt, műszakot és közönséget egyaránt.

Talán évtizedek óta nem előzött meg pesti operapremiert oly izgatott és rokonszenvező várakozás, mint Richard Strauss letaglózó egyfelvonásosának új bemutatóját. A kíváncsisággal elegy bizakodás egyszerre illette az operaház vezetésébe frissen bekerült Kovalik Balázs személyét, a becses sztárvendégeket, az imponáló reklámkampányt, s persze magát a remekművet is, amelyről tudható volt, hogy jócskán próbára tesz majd énekest és zenészt, műszakot és közönséget egyaránt. S ami a legmeglepőbb: a színre került produkció valóban igazolta a szép reményeket, s a múlt szombati premieren az is felsejlett, milyen is lehet hát egy világszínvonalú budapesti opera-előadás.

Kovalik formátumos rendezése, visszanyúlva az antik mitológiai történet viszonylagos kezdőpontjához (azaz Agamemnón király rút megöletéséhez), a gyilkosság tetthelyét, a királyi fürdőt teszi meg az operai cselekmény színterének. Itt, Antal Csaba modern uszodai díszletei között zajlik tehát a nagy Átreida emlékének eltörlése, és a királygyilkosság helyének gondos dezinficiálása, s itt gyászolja és siratja apja emlékét nem csillapuló haraggal a boldogtalan Elektra. A koncepció átgondolt és meggyőző, habár az obligát mindkét nembeli meztelenkedés így is kissé allürisztikusnak hat. (Legalábbis a tizenhatodik sorból - meglehet az első sorokból szemlélve ez az ötlet is nyer némi esztétikai többlettartalmat.) Kovalik jó érzékkel irányítja a nézők figyelmét, így egyebek mellett remek világítási megoldásokat alkalmaz: például a színpadot egy csapásra elöntő vérvörössel vagy épp az oldalfalon növesztett árnyékokkal operálva. Benedek Mari jelmezei ugyancsak jól szolgálják a figyelemfelkeltést, s egyszersmind a befogadói értelmezés munkáját. Elektra fekete özvegy-menyasszonyi ruhája, vagy a szerelemre és nászra áhító húg, a valcerral beköszönő Chrysothemis álomesküvőt idéző öltözéke éppúgy az archetípus felismerését segíti, akárcsak Klytaemnestra királyné revü-nagyasszonyi hermelinbundája.

Az előadás utolsó jelenetei különösen hatásos rendezői és színpadtechnikai megoldásokkal nyűgöznek. Az Agamemnón gyilkosaival való véres leszámolást követően az addig félig nyitott faburkolatos háttér leereszkedik és bezárul: az Orestes által levezényelt rezsimcsere diadalmas korszakváltásként ünnepli magát, s a temetetlen múlt emlékét ápoló Elektra fölösleges tehertétellé válik. Igazán kár, hogy Kovalik egyetlen rövid perccel tovább rendezte a finálét a kívánatosnál. Mert amíg Elektra halálos erőfeszítése, hogy az atyát jelképező csenevész fácskát a díszhelyként funkcionáló trónágyra vonszolja, megrázó gesztus, s szintén méltányolható ötlet Chrysothemist immár az anyai bundában színre szalajtani, addig az utolsó akció, melynek során a géppisztolyos Orestes kivégzi nővérét, s végül egymaga mered szembe a közönséggel, mi tagadás, zavarba ejtően közhelyes.

Az Elektra a női tragikum operája, s ilyeténképp majd' minden a három nagy női szerep megformálóin múlik. Nadine Secunde a címszerepben kiváló énekesnek és remek színésznek bizonyult: hangja erőteljes és kifejező, Elektra monomániás gyászát meg furtonfurt felszínre bukkanó, többszörösen incesztuózus szexualitását plasztikusan, a rendezői koncepcióba tökéletesen illeszkedve ábrázolta. A talán legnagyobb érdeklődéssel figyelt Agnes Baltsa mezzoszopránja már bizonnyal nem tündököl oly kikezdhetetlen tisztasággal, mint karrierje delelőjén, ám a férjgyilkos királyné rövid szólamában életfogytig emlékezetes alakítással szolgált. A görög díva asszonyi kisugárzásának és az előzékeny rendezői gesztusoknak hála, Klytaemnestrát ezúttal nem pusztán a szokott öregedő hisztérikának láthattuk, hanem egyúttal vonzó fejedelmi nőnek is, amint az Léda leányáról és Szép Heléna féltestvéréről amúgy okkal feltételezhető is. A nagynevű vendégek mellett az egyszerű női örömökre reménytelenül vágyakozó Chrysothemist hazai erő adta: Bátori Éva méltó partner volt, játéka a szívszorító esettséget és a szabadulni vágyást egyként pazarul kifejezte. Ugyancsak dicsérettel kell szólni Perencz Béláról, aki kiválóan kamatoztatta hősbaritonját Orestes szerepében, s a karaktertenorként immár többszörösen bizonyított Gulyás Dénesről, a fürdőköpenyes vérnősző barom, Aegisthus alakítójáról. Hogy az előadás szerencsés csillagzat alatt fogant, mi sem bizonyította jobban, mint a zenekar példás teljesítménye. Kovács János pálcája alatt az oly sokszor korholt együttes közel hibátlanul végezte el a minden ízében rafinált partitúra megszólaltatását, s ha a hangzásban akadt is még kifogásolnivaló, az összjáték fegyelme bátran jeles rendűnek minősíthető.

A sorstragédia ezúttal annak rendje és módja szerint megelevenedett az Operaház színpadán, s a közönség végül kifáradva, de lelkesen és megrendülten távozott a nézőtérről. Megannyi reményt keltő, új érzés a dühödt unalom, a kesernyés szájíz, a rezignált csalódottság premierjei után. Hozzá tudnánk szokni.

Magyar Állami Operaház, november 24.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.