Elő a sötétből - Hot Chip: Made In The Dark (lemez)

  • - minek -
  • 2008. február 21.

Zene

A Hot Chip kétségtelenül eme évtized egyik legnagyobb durranása a könnyűnek is nevezett zenében: adott öt tehetséges fiatalember, akik már bő fél évtizede úgy játszadoznak hallgatóságukkal, mint macska az egérrel. A zenekar tulajdonképpeni magja Joe Goddard és Alexis Taylor, a két multiinstrumentalista zeneprogramozó és énekes - hozzájuk csatlakozott utóbb Owen Clark, Felix Martin és Al Doyle, szintén zenészek.

A Hot Chip kétségtelenül eme évtized egyik legnagyobb durranása a könnyűnek is nevezett zenében: adott öt tehetséges fiatalember, akik már bő fél évtizede úgy játszadoznak hallgatóságukkal, mint macska az egérrel. A zenekar tulajdonképpeni magja Joe Goddard és Alexis Taylor, a két multiinstrumentalista zeneprogramozó és énekes - hozzájuk csatlakozott utóbb Owen Clark, Felix Martin és Al Doyle, szintén zenészek. 2004-ben jelent meg első, jelentékeny feltűnést keltő albumuk, a Comin On Strong, hogy két évre rá a másodikkal (The Warning) rögvest meghódítsák a közönséget, a kritikát és a szakmabelieket, akik előszeretettel remixeltetik velük saját munkáikat. A Hot Chip titka, hogy szinte tökéletes dalokat írnak, és ezek hatásosan is szólalnak meg a Goddard-Taylor kettős érzékeny, szinte androgün hangján, amellyel emóció és energia egyszerre tolmácsolható. Az csak magától értetődő, hogy ehhez megfelelően igényes és szellemes hangkulissza is készül: az elektronikus és akusztikus elemeket megfelelő aránnyal magába olvasztó elektro/diszkó/punk/funk/stb. keveréknek kevesen tudnak ellenállni, ráadásul a széles kínálatból szinte mindenki találhat magának valót. Tavaly remek ízlésüket sikerült csillogtatni egy egészen kiváló DJ-Kicks mixalbummal (melyen azért ott figyelt a My Piano című orbitális szerzemény), s most máris itt a harmadik album, amely minden elődjétől különbözik, s mely alighanem minden eddiginél nagyobb sikert hoz a kvintettnek.

Míg a Warning számai viszonylag egyértelműek abból a szempontból, hogy végül azt adják, amit már az elején ígérnek - lendületes, szellemesen megkreált elektroid -, a Made In The Dark trekkjein mintha játszanának velünk az alkotók. A már maxin is megjelent Shake A Fist vagy a megtévesztő című Don't Dance például (látszólag) vagy háromszor vált irányt, s mégsem veszít a lendületből. Azután akadnak itt olyan darabok is, melyek felismerhetően utalnak a jelentős elődökre - például a Ready For The Floor a maga napfényesebb, míg a Bendable Poseable a maga nyugtalanító, robotdiszkós modorában idézi fel az egykori Talking Headset. Örvendetes, hogy nem szégyellik a Made In The Dark- vagy a We're Looking For A Lot Of Love-féle érzelmes, majdhogynem folktronika típusú dalokat sem (és akkor még nem beszéltünk a különösen agyas Wrestlersről), különös tekintettel arra, hogy utánuk szinte szabályos ritmusban illesztenek újabb adrenalinpumpáló parketthimnuszokat a programba: a One Pure Thoughtot vagy Hold Ont például az isten is arra teremtette, hogy táncoljanak rájuk. Összességében elmondhatjuk, hogy bár a Made In The Dark talán nem fog oly automatikusan bőr alá szívódni, mint az előző Hot Chip-album, cserébe szinte minden újrahallgatás tartogat majd néhány fel nem fedezett zenei csapdát és élvezetes meglepetést.

EMI, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.