Elő a sötétből - Hot Chip: Made In The Dark (lemez)

  • - minek -
  • 2008. február 21.

Zene

A Hot Chip kétségtelenül eme évtized egyik legnagyobb durranása a könnyűnek is nevezett zenében: adott öt tehetséges fiatalember, akik már bő fél évtizede úgy játszadoznak hallgatóságukkal, mint macska az egérrel. A zenekar tulajdonképpeni magja Joe Goddard és Alexis Taylor, a két multiinstrumentalista zeneprogramozó és énekes - hozzájuk csatlakozott utóbb Owen Clark, Felix Martin és Al Doyle, szintén zenészek.

A Hot Chip kétségtelenül eme évtized egyik legnagyobb durranása a könnyűnek is nevezett zenében: adott öt tehetséges fiatalember, akik már bő fél évtizede úgy játszadoznak hallgatóságukkal, mint macska az egérrel. A zenekar tulajdonképpeni magja Joe Goddard és Alexis Taylor, a két multiinstrumentalista zeneprogramozó és énekes - hozzájuk csatlakozott utóbb Owen Clark, Felix Martin és Al Doyle, szintén zenészek. 2004-ben jelent meg első, jelentékeny feltűnést keltő albumuk, a Comin On Strong, hogy két évre rá a másodikkal (The Warning) rögvest meghódítsák a közönséget, a kritikát és a szakmabelieket, akik előszeretettel remixeltetik velük saját munkáikat. A Hot Chip titka, hogy szinte tökéletes dalokat írnak, és ezek hatásosan is szólalnak meg a Goddard-Taylor kettős érzékeny, szinte androgün hangján, amellyel emóció és energia egyszerre tolmácsolható. Az csak magától értetődő, hogy ehhez megfelelően igényes és szellemes hangkulissza is készül: az elektronikus és akusztikus elemeket megfelelő aránnyal magába olvasztó elektro/diszkó/punk/funk/stb. keveréknek kevesen tudnak ellenállni, ráadásul a széles kínálatból szinte mindenki találhat magának valót. Tavaly remek ízlésüket sikerült csillogtatni egy egészen kiváló DJ-Kicks mixalbummal (melyen azért ott figyelt a My Piano című orbitális szerzemény), s most máris itt a harmadik album, amely minden elődjétől különbözik, s mely alighanem minden eddiginél nagyobb sikert hoz a kvintettnek.

Míg a Warning számai viszonylag egyértelműek abból a szempontból, hogy végül azt adják, amit már az elején ígérnek - lendületes, szellemesen megkreált elektroid -, a Made In The Dark trekkjein mintha játszanának velünk az alkotók. A már maxin is megjelent Shake A Fist vagy a megtévesztő című Don't Dance például (látszólag) vagy háromszor vált irányt, s mégsem veszít a lendületből. Azután akadnak itt olyan darabok is, melyek felismerhetően utalnak a jelentős elődökre - például a Ready For The Floor a maga napfényesebb, míg a Bendable Poseable a maga nyugtalanító, robotdiszkós modorában idézi fel az egykori Talking Headset. Örvendetes, hogy nem szégyellik a Made In The Dark- vagy a We're Looking For A Lot Of Love-féle érzelmes, majdhogynem folktronika típusú dalokat sem (és akkor még nem beszéltünk a különösen agyas Wrestlersről), különös tekintettel arra, hogy utánuk szinte szabályos ritmusban illesztenek újabb adrenalinpumpáló parketthimnuszokat a programba: a One Pure Thoughtot vagy Hold Ont például az isten is arra teremtette, hogy táncoljanak rájuk. Összességében elmondhatjuk, hogy bár a Made In The Dark talán nem fog oly automatikusan bőr alá szívódni, mint az előző Hot Chip-album, cserébe szinte minden újrahallgatás tartogat majd néhány fel nem fedezett zenei csapdát és élvezetes meglepetést.

EMI, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.