A fekete fa - Agota Kristof: Mindegy. Novellák és színművek(könyv)

  • Sántha József
  • 2008. február 21.

Zene

A magyar származású svájci írónő korai elbeszéléseit és drámáit tartalmazó kötet mind tematikájában, mind hangvételében a világsikert aratott Trilógiájának előzményeként olvasandó. Abban a huszadik század furfangos és bonyolult regényszövéseihez képest is újszerű és (talán nem túlzás) zseniális szerkezeti találmánnyal képes három regényen keresztül lebegtetni, hogy a főhős (Lucas és Claus) egyedül vagy ketten van/vannak.

A magyar származású svájci írónő korai elbeszéléseit és drámáit tartalmazó kötet mind tematikájában, mind hangvételében a világsikert aratott Trilógiájának előzményeként olvasandó. Abban a huszadik század furfangos és bonyolult regényszövéseihez képest is újszerű és (talán nem túlzás) zseniális szerkezeti találmánnyal képes három regényen keresztül lebegtetni, hogy a főhős (Lucas és Claus) egyedül vagy ketten van/vannak.

Olyan mértékű magány és kiszolgáltatottság ez, ahol isten helyett ikertestvért teremt magának a hős, hogy párbeszédre kényszerítse a lelkét, hogy legyen valakije nyomorúságában, ahogy a testének árnyéka van.

A megkettőződött tudatú magányban aztán a "két" gyerek felveszi a harcot a világgal. Árvaság, gonosz nevelőszülő, eltorzult gyereksereg ellenében, de köztük kell kitanulniuk az életben maradáshoz szükséges tudást. Tananyaggá lesz itt a fájdalom elviselése, az éhezés, a megaláztatás, a kegyetlenség és az ölés tudománya. Serdülvén - mert talán már nem lehet tovább becsapni önmagukat és a világot - elszakadnak egymástól: az egyik tudat disszidál, apját küldi az aknára, hogy ő maga a hulláján keresztül szabad földre érjen, a másik tudat a határ melletti kisvárosban tengeti életét. De tovább is szövi (sőt, tovább szövik) egész életében a testvéréről szóló mítoszt, naplót ír neki, és visszavárja.

Agota Kristof magánya éppúgy kettős tudatú, mint hőseié.

A Magyarországról huszonegy évesen távozó fiatal író lelkében itt marad és tovább él egy kisvárosban, míg testi valójában Svájcban folytatja a gyökértelenek, az idegen világba taszítottak életét. (W. G. Sebald foglalkozik nagyon eredeti és intellektuális megközelítésben ezzel a témával a Kivándoroltak és az Austerlitz című regényében.) Az a múlt, ami más számára, ha nem is időben, de térben és emberi kapcsolatokban újra és újra felidézhető és "bejárható", számára örökre elveszett, zárványként, kövületként lelke mélyére süllyedt mozdulatlan súly. Ez a múlt a gyökérmúlt: ahogy az ember a világot először tudatában felépíti, talán se jó, se szép nem volt, csak otthonos. Ehhez képest a másik múlt a levél-múlt, ami mindig újra hajt, ismétlődik, és a volt újra lesz.

Mint a fertőtlenített seb, olyan tiszta és csupasz ez a próza. Művészileg kényes területeket érint, hiszen nagyon keskeny az a palló, amin jár, a tematika folyton ismétlődik. A novellák, kisebb töredékek darabjain megcsillan a Trilógia fekete fénye. Egyszerűségük szinte barokk díszként hat majd a nagyregényben, mert a regény még a novelláknál is eszköztelenebb.

Ezek az emberek szinte pókszerűen ülnek magányuk közepén. Életük territóriuma egy szoba, egy kuckó. Várnak valamire és emlékeznek. Vagy már nem várnak semmire, és nem is emlékeznek. Várakozásuknak, a hűségnek kőszobrot faragtak (Egy északra tartó vonat), egy kutya alakját, de amikor átölelték, hogy elbúcsúzzanak tőle, maguk is kővé dermedtek.

Már rég nem jár a vonat, de ők még mindig várják, mert évtizedekkel ezelőtt levelet kaptak, temetésre indultak vagy az elhagyott családjukhoz. Várakozásuk lényegi, mert tudják, hogy a valóságos történés, sőt a valóság is máshol van.

"Vajon még ebben az életben történik meg ez, vagy majd csak egy másikban?" - kérdezgetik. A csatornában úszó halottak arcára "örökre rádermedt egy udvarias mosoly".

A kisváros utcái és a gyermekkori ház olyan jelentőséggel bírnak a hősök számára, mint a görög mitológia helyszínei. Különben is jellemző Kristofra ezekben a rövid, töredékszerű elbeszélésekben a mítoszteremtés. "Minden ismeretlen ételnek szentélyt építettem" - írja.

A drámák világa némileg változatosabb, sokféle megszólalást, stílust képviselnek.

A John és Joe-ban a magyar olvasók értelmezését nagymértékben befolyásolja, hogy lényegében a Hacsek és Sajó filozofikusabb, helyenként Beckettre, humorában Ionescóra rájátszó tucatjelenete adja az alapötletet. Hihetetlen és tanulságos, milyen kevés is elég ahhoz, hogy a két figura kiemelkedjék a kabaré világából, és örökbecsűbb rajzát adja a két esetlen nagyvárosi kispolgárnak.

Legigényesebb és legérdekesebb színpadi műve az Egy elsurranó patkány. Különös és egyedi dramaturgiát eszel ki a szerző ebben a darabban. A helyszín egyszerre egy börtöncella és egy nagy hatalmú bíró lakása. De nemcsak a helyszínek változnak át jelenetről jelenetre, hanem a szereplők is váltogatják a jelenetekben maszkok segítségével, hogy éppen ki kit is játszik. A társadalom átjárhatatlan falai megnyílnak, a tudatok egymásba csúsznak, és kiegészítve, folytatva megsemmisítik egymást. Hogy kiből mi lesz ebben a világban, azt a maszkok döntik el. A maszkok felcserélhetőek, tehát mindenki üres, csak átmeneti, ilyen vagy olyan társadalmilag, politikailag meghatározott szerepet kap az életben, de ha a maszkjuk szegény vagy kiszolgáltatott, netán a bűnös maszkja, akkor szenvedniük kell. Természetesen itt, Kelet-Európában csak az ötvenes évek csiki-csuki játékaira gondolhatunk, de van valami hűvös felülemelkedettség is benne, ami olyan érzést kelt, hogy még az is jobb, ha komolyan meg kell szenvedni azért, akik vagyunk, mint így, hogy nem vagyunk semmilyenek.

Agota Kristof világérzésére a legszebb példát a Trilógiából idézhetnénk. A Lucas által gonddal, de szeretetlenül nevelt, sérült kisfiú rémálmai között szerepel egy kiszáradt fa: "A gyerek nézi a fát, és a fa a gyerek felé nyújtja csupasz ágait. A fa azt mondja: 'Már csak egy halott fa vagyok, de most is úgy szeretlek, mint mikor még éltem. Gyere, kicsim, gyere a karjaimba!' A fa Yasmine (az anyja) hangján szól, a gyermek közelebb lép, és az elhalt fekete ágak körbefogják őt és megfojtják."

Tudnunk kell, hogy a gyerek anyját Lucas ölte meg, a gyerek pedig hétévesen felakasztja magát a Lucas anyjának és húgának csontvázát rejtő szekrényben. Lucas hónapokig a fiú sírján alszik, majd kiássa a csontokat, és beteszi a szerettei közé.

Fordította Takács M. József. Cartaphilus Könyvkiadó, 2007, 188 oldal, 2600 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.