Első látásra - Selmeczi György: A szirén (opera)

  • - té. pé -
  • 2005. október 20.

Zene

Ember legyen a talpán, aki nem zavarodott bele az egymásnak folyamatosan ellentmondó információk dömpingjébe. A Művészetek Palotájában meghirdetett előadások dátuma és címe még a legritkább esetben sem egyezett a különböző hírportálokon, szórólapokon, műsorfüzetekben lévőkkel.

Ember legyen a talpán, aki nem zavarodott bele az egymásnak folyamatosan ellentmondó információk dömpingjébe. A Művészetek Palotájában meghirdetett előadások dátuma és címe még a legritkább esetben sem egyezett a különböző hírportálokon, szórólapokon, műsorfüzetekben lévőkkel. A fesztiválon közreműködő Auris Társulat honlapján Tallér Zsófia (operafilm) díjnyertes Johannájának színpadi változata, Melis-Jeles eddig már többször - és emlékeim szerint más néven - bemutatott Alkonypír című Kleist-operája, John Adams egykor nagy port kavart Nixon Kínában című opusa mellett Selmeczi A szirénjének előadásairól tudósít, még e sorok írásakor is. Ezzel szemben a MűPa saját kiadványa sem Selmeczi, sem Adams operájáról nem tesz említést, helyettük Rachel Portman Kis hercegét ajánlja. Újabb hármas befutót reklámoz a Fidelio programmagazin is, azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy A szirén szövegkönyvét következetesen bizonyos Szűcs (sic!) Gézának tulajdonítja. A folyamatosan változó dátumokról pedig legjobb lett volna, ha megkérdezzük kezelőorvosunkat vagy gyógyszerészünket. Mi viszont a palota sajtósát hívtuk fel, s így derült ki, hogy a négy (?), öt (?) bemutató helyett mindösszesen kettőre kerül sor. Újabb szervezési bakik következtében ezúttal azonban még Portman kisasszony meseoperájáról sem tudósíthatunk. Maradt tehát Selmeczi György és Szőcs Géza 1998-ban, Luxemburgban bemutatott egyfelvonásosa: A szirén. Talán az ugyanaznap estére jutó Sári József szerzői estre gyülekezett, talán a szomszédos nagyteremben fellépő Branford Marsalis szaxofonszólójára spórolt a nagyérdemű, de tény, hogy jóindulattal is csupán erős közepesnek minősíthető érdeklődés kísérte az eseményt. Selmeczivel kapcsolatban az az általánosan elfogadott közvélekedés, hogy művészete nem tartozik a magyar kortárs zene mélyáramlatai közé. A kevésszereplős, allegorikus történet viszont a jobb napjait idézi. Korrektül végigírt zene, mely folyamatosan teret enged ugyan az eklektikának, de nem él vissza gátlástalanul a stílusjátékok, idézetek lehetőségével. Az Odüsszeia egyik történetének parafrázisa sokféleképpen értelmezhető dráma, (sajnálatos módon) valódi katarzis nélkül. A konjunktúrát kihasználva az éneklést megtanuló sellő elcsábítja dalával a Karmestert, aki aztán - miután a népharag ellenük fordul - követi őt a végtelen vizekre. Selmeczi ötven játékfilm zenéjével a háta mögött pontosan tudja, mi kell a nézőnek. És azt adja. Ha kell, modern, ha kell, érzelgős, máskor tánczenét ír vagy szalonmadrigált. Énekes szólistái - Kovács István (Karmester), Hámori Szabolcs (Halász) - hangilag rendben vannak, csupán a címszereplő Csereklyei Andrea magas hangjainak fénye törik meg. Az már értelmezési (ízlésbeli) kérdés, hogy az elbutított fülű, korlátolt tömeggel szembeni szirén, aki a szépet és emberit hivatott megjeleníteni, mind kinézetében, mind "áriájában" miért közelít ennyire a giccshez. Az egyszerű, gyakorlatilag egyetlen nyitott fekete térben játszódó rendezésben az Ars Nova Énekegyüttes tagjai adják a tömeget. Vokálisan magabiztosan, színészileg amatőr módon. A gondosan megtervezett, koreografikus mozgásuk (Kozma Attila) szétesik, laza, pontatlan, s ettől inkább szeretnivalóan kedves, mint jó. A Reményi Ede Kamarazenekar többnyire tisztességes hakniszinten szólaltatta meg a partitúrát. Kidolgozott arányokról nem igazán beszélhettünk, de tény, hogy néhány csúnyán hamis hangtól eltekintve biztos alapot nyújtottak az énekesek számára. A rendezés (Gothár Péter) a "nagy erény az egyszerűség" jegyében nem sokat tesz a jó ügyért. A jelenetváltások módja - a szekrénybe zárt szirént csak úgy felhúzzák a zsinórpadlásra - vagy a mozgó dobogókon való "hajókázás" már-már a koncertszerű előadások szintjére hozza vissza az előadást.

A Prima Vista Fesztivál bemutató előtti bemutatókat, a frissen született színpadi művek első olvasatát ígéri, tesztelve a művek repertoárba kerülésének esélyeit. A mondat első felét nem tudom értelmezni egy hét éve bemutatott mű esetében, reális teszthez viszont nem volt elég erős a kivitelezés.

Művészetek Palotája, Fesztiválszínház, október 5. és 16.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”