Első látásra - Selmeczi György: A szirén (opera)

  • - té. pé -
  • 2005. október 20.

Zene

Ember legyen a talpán, aki nem zavarodott bele az egymásnak folyamatosan ellentmondó információk dömpingjébe. A Művészetek Palotájában meghirdetett előadások dátuma és címe még a legritkább esetben sem egyezett a különböző hírportálokon, szórólapokon, műsorfüzetekben lévőkkel.

Ember legyen a talpán, aki nem zavarodott bele az egymásnak folyamatosan ellentmondó információk dömpingjébe. A Művészetek Palotájában meghirdetett előadások dátuma és címe még a legritkább esetben sem egyezett a különböző hírportálokon, szórólapokon, műsorfüzetekben lévőkkel. A fesztiválon közreműködő Auris Társulat honlapján Tallér Zsófia (operafilm) díjnyertes Johannájának színpadi változata, Melis-Jeles eddig már többször - és emlékeim szerint más néven - bemutatott Alkonypír című Kleist-operája, John Adams egykor nagy port kavart Nixon Kínában című opusa mellett Selmeczi A szirénjének előadásairól tudósít, még e sorok írásakor is. Ezzel szemben a MűPa saját kiadványa sem Selmeczi, sem Adams operájáról nem tesz említést, helyettük Rachel Portman Kis hercegét ajánlja. Újabb hármas befutót reklámoz a Fidelio programmagazin is, azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy A szirén szövegkönyvét következetesen bizonyos Szűcs (sic!) Gézának tulajdonítja. A folyamatosan változó dátumokról pedig legjobb lett volna, ha megkérdezzük kezelőorvosunkat vagy gyógyszerészünket. Mi viszont a palota sajtósát hívtuk fel, s így derült ki, hogy a négy (?), öt (?) bemutató helyett mindösszesen kettőre kerül sor. Újabb szervezési bakik következtében ezúttal azonban még Portman kisasszony meseoperájáról sem tudósíthatunk. Maradt tehát Selmeczi György és Szőcs Géza 1998-ban, Luxemburgban bemutatott egyfelvonásosa: A szirén. Talán az ugyanaznap estére jutó Sári József szerzői estre gyülekezett, talán a szomszédos nagyteremben fellépő Branford Marsalis szaxofonszólójára spórolt a nagyérdemű, de tény, hogy jóindulattal is csupán erős közepesnek minősíthető érdeklődés kísérte az eseményt. Selmeczivel kapcsolatban az az általánosan elfogadott közvélekedés, hogy művészete nem tartozik a magyar kortárs zene mélyáramlatai közé. A kevésszereplős, allegorikus történet viszont a jobb napjait idézi. Korrektül végigírt zene, mely folyamatosan teret enged ugyan az eklektikának, de nem él vissza gátlástalanul a stílusjátékok, idézetek lehetőségével. Az Odüsszeia egyik történetének parafrázisa sokféleképpen értelmezhető dráma, (sajnálatos módon) valódi katarzis nélkül. A konjunktúrát kihasználva az éneklést megtanuló sellő elcsábítja dalával a Karmestert, aki aztán - miután a népharag ellenük fordul - követi őt a végtelen vizekre. Selmeczi ötven játékfilm zenéjével a háta mögött pontosan tudja, mi kell a nézőnek. És azt adja. Ha kell, modern, ha kell, érzelgős, máskor tánczenét ír vagy szalonmadrigált. Énekes szólistái - Kovács István (Karmester), Hámori Szabolcs (Halász) - hangilag rendben vannak, csupán a címszereplő Csereklyei Andrea magas hangjainak fénye törik meg. Az már értelmezési (ízlésbeli) kérdés, hogy az elbutított fülű, korlátolt tömeggel szembeni szirén, aki a szépet és emberit hivatott megjeleníteni, mind kinézetében, mind "áriájában" miért közelít ennyire a giccshez. Az egyszerű, gyakorlatilag egyetlen nyitott fekete térben játszódó rendezésben az Ars Nova Énekegyüttes tagjai adják a tömeget. Vokálisan magabiztosan, színészileg amatőr módon. A gondosan megtervezett, koreografikus mozgásuk (Kozma Attila) szétesik, laza, pontatlan, s ettől inkább szeretnivalóan kedves, mint jó. A Reményi Ede Kamarazenekar többnyire tisztességes hakniszinten szólaltatta meg a partitúrát. Kidolgozott arányokról nem igazán beszélhettünk, de tény, hogy néhány csúnyán hamis hangtól eltekintve biztos alapot nyújtottak az énekesek számára. A rendezés (Gothár Péter) a "nagy erény az egyszerűség" jegyében nem sokat tesz a jó ügyért. A jelenetváltások módja - a szekrénybe zárt szirént csak úgy felhúzzák a zsinórpadlásra - vagy a mozgó dobogókon való "hajókázás" már-már a koncertszerű előadások szintjére hozza vissza az előadást.

A Prima Vista Fesztivál bemutató előtti bemutatókat, a frissen született színpadi művek első olvasatát ígéri, tesztelve a művek repertoárba kerülésének esélyeit. A mondat első felét nem tudom értelmezni egy hét éve bemutatott mű esetében, reális teszthez viszont nem volt elég erős a kivitelezés.

Művészetek Palotája, Fesztiválszínház, október 5. és 16.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.