Lemez

Emmanuel Pahud: Solo

  • - csk -
  • 2018. július 21.

Zene

Korunk legsikeresebb fuvolása, Emmanuel Pahud eddig is nagyszerű hanglemezeket készített. Felvette Bach szonátáit, Revolution címmel a francia forradalom korából származó versenyművek között válogatott, antológiát készített Nagy Frigyes udvarának zenéjéből, fúvós­ötösével, a Les Vents Français-zel Beethoven-darabokat adott elő, majd a mannheimi gyökerű sinfonia concertante műfajterületén kalandozva Danzi, Mozart, Devienne és Pleyel alkotásaiban mélyedt el. Közös vonása e lemezeknek, hogy mindegyik mögött ott a világos koncepció: az egységesítő alapelv, amely lehetővé teszi, hogy a zene ne csak élvezetet kínáljon, de el is gondolkoztasson. A legizgalmasabb a legutóbbi dupla CD. A barokk fuvolairodalom egyik nagy korpusza Georg Philipp Telemann Tizenkét fantáziája, amely ahhoz képest, hogy telivér mestermű és fény­űző enciklopédiája az izgalmasabbnál izgalmasabb kompozíciós ötleteknek, kevés figyelmet kelt. Pahud most eljátssza mind a tizenkét tételt, megfejelve a negyedszázaddal idősebb Marin Marais nagyívű Folies d’Espagne-feldolgozásával. Ez önmagában is figyelemre méltó cselekedet (kivált az előadói szuggesztivitásnak és a hangszeres tökéletességnek azon a fokán, amely Pahud játékát jellemzi), a fuvolás fenomén azonban nem elégszik meg ennyivel. A barokk tételek közé kontrasztanyagként 20. századi szólódarabokat ékel: Karg-Elert, Nielsen, Honegger, Varèse, Berio, Takemicu, Pärt, Widmann, és mások műveit – mindennek eredményeképpen a lemez a régi és az új folyamatos párbeszédével szembesít. Korok vitája egy zseniális előadó közvetítésével: lenyűgöző!

Warner Classics, 2018

 



Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.