Lemez

Emmanuel Pahud: Solo

  • - csk -
  • 2018. július 21.

Zene

Korunk legsikeresebb fuvolása, Emmanuel Pahud eddig is nagyszerű hanglemezeket készített. Felvette Bach szonátáit, Revolution címmel a francia forradalom korából származó versenyművek között válogatott, antológiát készített Nagy Frigyes udvarának zenéjéből, fúvós­ötösével, a Les Vents Français-zel Beethoven-darabokat adott elő, majd a mannheimi gyökerű sinfonia concertante műfajterületén kalandozva Danzi, Mozart, Devienne és Pleyel alkotásaiban mélyedt el. Közös vonása e lemezeknek, hogy mindegyik mögött ott a világos koncepció: az egységesítő alapelv, amely lehetővé teszi, hogy a zene ne csak élvezetet kínáljon, de el is gondolkoztasson. A legizgalmasabb a legutóbbi dupla CD. A barokk fuvolairodalom egyik nagy korpusza Georg Philipp Telemann Tizenkét fantáziája, amely ahhoz képest, hogy telivér mestermű és fény­űző enciklopédiája az izgalmasabbnál izgalmasabb kompozíciós ötleteknek, kevés figyelmet kelt. Pahud most eljátssza mind a tizenkét tételt, megfejelve a negyedszázaddal idősebb Marin Marais nagyívű Folies d’Espagne-feldolgozásával. Ez önmagában is figyelemre méltó cselekedet (kivált az előadói szuggesztivitásnak és a hangszeres tökéletességnek azon a fokán, amely Pahud játékát jellemzi), a fuvolás fenomén azonban nem elégszik meg ennyivel. A barokk tételek közé kontrasztanyagként 20. századi szólódarabokat ékel: Karg-Elert, Nielsen, Honegger, Varèse, Berio, Takemicu, Pärt, Widmann, és mások műveit – mindennek eredményeképpen a lemez a régi és az új folyamatos párbeszédével szembesít. Korok vitája egy zseniális előadó közvetítésével: lenyűgöző!

Warner Classics, 2018

 



Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.