mi a kotta?

Veszhet, vihetik

  • mi a kotta
  • 2018. július 21.

Zene

„Erős vár a mi Istenünk, / Kemény vasunk és vértünk. / Inségben együtt van velünk, / Megvált és harcol értünk. / Kél az ősi rossz, / Bajvető gonosz, / Csel vad fegyvere, / Erőszak ővele, / A földön ő az első. // Önnön erőnk csak délibáb / És bizony esnénk esten. / De harcba küldte Egy Fiát / Értünk maga az Isten. / Kérded-é, ki az? / Jézus, az igaz. / Sok had, Egy a fő, / Nincs Isten más csak Ő, / Krisztus a Győzedelmes. // S ha földön ördög nyüzsgene / És elnyelni akarna, / Meg nem riadnánk – ellene / Győz hitünk diadalma. / A világi úr / Tombolhat vadul, / Semmit sem tehet, / Ő megítéltetett. / Megrendül egy szavunkra. // Él, áll az ige igazul, / Akárki vesse-hányja. / Táborainkra száll az Úr / Szent Lelke, adománya. / Jóhír, nő, család, / Jószág, test, világ / Veszhet, vihetik / Veszendő kincseik’, – / Miénk marad az ország.” A protestánsok, közelebbről az evangélikusok nevezetes korálját idéztük (méghozzá József Attila fordításában), melynek szerzője és egyszersmind zeneszerzője nem más volt, mint a reformáció és az evangélikus felekezet alapító atyja, Luther Márton. Az ószövetségi 46. zsoltárnak ez a parafrázisa azután zeneművek egész sorában bukkan a figyelmes hallgató elé: Mendelssohn 5. („Reformáció”) szimfóniájától a Hugenották című Meyerbeer-operáig. Ám mindeme művészi hivatkozások közül a legjelentősebbek alighanem Johann Sebastian Bach nevéhez fűződnek. A 80. kantáta, valamint az Ein feste Burg ist unser Gott dallamára komponált korálelőjáték most a katolikus Mátyás-templomban zendül majd fel a 116. és a 135. kantáta szomszédságában (június 29., nyolc óra). A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának és Énekkarának Kamp Salamon által elvezényelendő programján mindemellett a Bach előtti német zene első számú mestere és prominens lutheránusa, a Van Dyke-arcszőrzetű Heinrich Schütz (festményünkön) neve is ott fog szerepelni a 100. zsoltár megzenésítőjeként.

Egy nappal korábban viszont a Bach által a távolból tisztelt Antonio Vivaldi egyik hegedűversenyével kerül majd össze Bach két műve: a Concerto Nyár­estek idei első estéjén (Pesti Vármegyeháza, június 28., nyolc óra). A Concerto Budapest szabadtéri hangversenyén a „rőt pap” vagy félezer concertója közül az erősen katolikus vonatkozású D-dúr hegedűverseny fog szerephez jutni, amelyet Vivaldi 1712-ben Padovai Szent Antal nyelvereklyéjének ünnepére komponált. Míg Bachtól, a híres Badinerie-tétellel záruló h-moll szvit mellett, a d-moll hegedű-kettősverseny szólal majd meg: a zenekar művészeti vezetőjének és koncertmesterének, vagyis Keller Andrásnak és Környei Zsófiának a közös hegedülését ígérve.

Végül ajánlunk valami szokatlant: egy francia–magyar harsonaestet a BMC-ből (június 23., hat óra)! A két nemzet összesen négy harsonása a nyitó- és a zárószámmal a kortárs harsonairodalom kiemelkedő alakjának, Hidas Frigyesnek az életművét idézi majd, hogy közös szégyenünket megszüntetve, ne csupán a Szomszédok főcímzenéjét kössük a kilencven esztendeje született és 2007-ben elhunyt magyar zeneszerző nevéhez.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.