mi a kotta?

Veszhet, vihetik

  • mi a kotta
  • 2018. július 21.

Zene

„Erős vár a mi Istenünk, / Kemény vasunk és vértünk. / Inségben együtt van velünk, / Megvált és harcol értünk. / Kél az ősi rossz, / Bajvető gonosz, / Csel vad fegyvere, / Erőszak ővele, / A földön ő az első. // Önnön erőnk csak délibáb / És bizony esnénk esten. / De harcba küldte Egy Fiát / Értünk maga az Isten. / Kérded-é, ki az? / Jézus, az igaz. / Sok had, Egy a fő, / Nincs Isten más csak Ő, / Krisztus a Győzedelmes. // S ha földön ördög nyüzsgene / És elnyelni akarna, / Meg nem riadnánk – ellene / Győz hitünk diadalma. / A világi úr / Tombolhat vadul, / Semmit sem tehet, / Ő megítéltetett. / Megrendül egy szavunkra. // Él, áll az ige igazul, / Akárki vesse-hányja. / Táborainkra száll az Úr / Szent Lelke, adománya. / Jóhír, nő, család, / Jószág, test, világ / Veszhet, vihetik / Veszendő kincseik’, – / Miénk marad az ország.” A protestánsok, közelebbről az evangélikusok nevezetes korálját idéztük (méghozzá József Attila fordításában), melynek szerzője és egyszersmind zeneszerzője nem más volt, mint a reformáció és az evangélikus felekezet alapító atyja, Luther Márton. Az ószövetségi 46. zsoltárnak ez a parafrázisa azután zeneművek egész sorában bukkan a figyelmes hallgató elé: Mendelssohn 5. („Reformáció”) szimfóniájától a Hugenották című Meyerbeer-operáig. Ám mindeme művészi hivatkozások közül a legjelentősebbek alighanem Johann Sebastian Bach nevéhez fűződnek. A 80. kantáta, valamint az Ein feste Burg ist unser Gott dallamára komponált korálelőjáték most a katolikus Mátyás-templomban zendül majd fel a 116. és a 135. kantáta szomszédságában (június 29., nyolc óra). A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának és Énekkarának Kamp Salamon által elvezényelendő programján mindemellett a Bach előtti német zene első számú mestere és prominens lutheránusa, a Van Dyke-arcszőrzetű Heinrich Schütz (festményünkön) neve is ott fog szerepelni a 100. zsoltár megzenésítőjeként.

Egy nappal korábban viszont a Bach által a távolból tisztelt Antonio Vivaldi egyik hegedűversenyével kerül majd össze Bach két műve: a Concerto Nyár­estek idei első estéjén (Pesti Vármegyeháza, június 28., nyolc óra). A Concerto Budapest szabadtéri hangversenyén a „rőt pap” vagy félezer concertója közül az erősen katolikus vonatkozású D-dúr hegedűverseny fog szerephez jutni, amelyet Vivaldi 1712-ben Padovai Szent Antal nyelvereklyéjének ünnepére komponált. Míg Bachtól, a híres Badinerie-tétellel záruló h-moll szvit mellett, a d-moll hegedű-kettősverseny szólal majd meg: a zenekar művészeti vezetőjének és koncertmesterének, vagyis Keller Andrásnak és Környei Zsófiának a közös hegedülését ígérve.

Végül ajánlunk valami szokatlant: egy francia–magyar harsonaestet a BMC-ből (június 23., hat óra)! A két nemzet összesen négy harsonása a nyitó- és a zárószámmal a kortárs harsonairodalom kiemelkedő alakjának, Hidas Frigyesnek az életművét idézi majd, hogy közös szégyenünket megszüntetve, ne csupán a Szomszédok főcímzenéjét kössük a kilencven esztendeje született és 2007-ben elhunyt magyar zeneszerző nevéhez.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.