Lemez

Foals: Everything not Saved will be Lost – Part 1

Zene

A nagy fesztiválok headlinerei között egyre ritkábban találunk fiatal rockzenekarokat – a Foals az utolsó kivételek egyike. Persze őket se igazán illik már a fiatalabbak között említeni, hiszen több mint egy évtizede, hogy megjelent az első nagylemezük, a tagok is mind betöltötték a harmincat. Az oxfordi csapat legutóbbi munkájával, a 2015-ös What Went Downnal minden tekintetben felért a csúcsra, úgyhogy sokan várták, hogy mit gurítanak legközelebb Yannis Philippakisék. A friss, ötödik albumra 5/5-öt adott az NME, de ez persze még semmit sem jelent, hiszen a szebb napokat látott, immáron csak online elérhető magazin az 1975 mindkét legutóbbi lemezét az adott év legjobbjának választotta, úgyhogy róluk ennyit. Mint már a címéből is kitűnik, az Everything not Saved will be Lost – Part 1 egy dupla széria első kiadása; a második rész valamikor az ősz folyamán várható. Három fontos változást mindenképp meg kell említeni: 1. a munkálatok során otthagyta az így négytagúra zsugorodott zenekart Walter Gervers basszusgitáros; 2. ezúttal nem működött közre külső producer; 3. a What Went Downhoz képest kevésbé rockosak a számok. Az első maxinak választott Exits kifejezetten elektronikus, táncos dal, és nem is rossz darab, csak sajnos hiányzik belőle egy épkézláb refrén. Jóval erősebb a második kislemezként kiadott On the Luna, és nem csak azért, mert ez egy pörgősebb, rockosabb tétel. Hasonlóan lendületes és izgalmas a White Onions, az In Degrees és a Syrups is, míg a Sunday nagyívű balladaként indul, hogy aztán jó kis afrobeates őrjöngésbe torkolljon. A háromnegyed perces Surf Pt. 1 már a folytatást előlegezi meg, ami pedig az I’m Done with the World című balladát illeti, azzal kapcsolatban azt nyilatkozta a frontember, hogy direkt került a lemez végére, mert tökéletes kontrasztban áll a második album intrójával. Soha rosszabb cliffhangert.

Transgressive/Warner, 2019

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.