rés a présen

„Én itthon vagyok”

  • rés a présen
  • 2022. január 5.

Zene

Saïd Tichiti zenész, színész

rés a présen: A Budapesti Anarchista Színház (BASz) és a Gödör koprodukciójában most mutattad be A nyolcadik vezér című magyar nyelvű stand-up műsorodat. Leginkább zenészként ismerünk, de ugye nem ez volt az első prózai szereped?

Saïd Tichiti: A Városi Színház és a Zsidó Színház együttműködésében 15 évvel ezelőtt ugyanezen a színpadon mutattuk be a Gecy című (Madách Imre Az ember tragédiája c. művének valamiféle pornófilm-paródia verziója – a szerk.) előadást, amelyben én játszottam Ádámot. Azt is ifj. Sebő Feri rendezte, most is őt kértem fel, hogy segítsen színpadra állítani az önálló műsoromat. Egyébként, amikor 1999-ben Magyarországra jöttem, a Szkénében szerepeltem Barrie Keeffe A városban című műve alapján készült előadásban, amelyet Balatoni Mónika rendezett. Végzettségem szerint színész vagyok, de inkább zenésznek tartom magam, és zenészként voltak jobb lehetőségeim Magyarországon is, a nyelvi akadályok miatt.

rap: A stand-up műfajban kifejezetten különleges, hogy akcentussal beszéled a magyart.

ST: Lehet ez valami új szín a magyar humorban, ahogy a Chalaban nevű zenekarommal új színt hoztunk húsz éve itt a világzenei palettára. Angliában és Franciaországban a stand-up előadásokban is jelen van az etnohumor, de nem ennek a megteremtése volt a szándékom, hanem, hogy megmutassam, mennyire szerves része vagyok a magyar társadalomnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.