mi a kotta?

Mr. Hendle

  • mi a kotta
  • 2022. január 5.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/1. hétre

„A közönséget olyannyira elbűvölte az előadás, hogy ha egy idegen látja, micsoda felindulást kelt az emberekben ez az opera, azt hihette volna, hogy mindannyian megzavarodtak. A színház szinte minden adandó alkalommal csak úgy visszhangzott a »viva il caro Sassone!« felkiáltásoktól és az elismerés egyéb kifejezéseitől, amelyek túlságosan extravagánsak ahhoz, hogy felsoroljuk őket. Mindenkit lenyűgözött Händel stílusának pompája és fenségessége, hiszen mindaddig még sohasem hallották, hogy a harmónia és a moduláció minden erejét ekkora töménységben fel lehet vonultatni és ilyen hathatósan kombinálni.” Händel korai életrajzírója, John Mainwaring szerint valahogy így zajlott volna le az ifjú és kedves szász Agrippinájának velencei ősbemutatója 1709-ben. Alkalmasint tényleg valahogy így történhetett, hiszen az opera sikere valóban felettébb zajos volt. Méghozzá olyannyira, hogy egészen Londonig elhallatszott, ahol a Post-boy nevű sajtóorgánum velencei levelezője ekképpen méltatta és népszerűsítette a komponistát majdani hazájában: „Mr. Hendle operája, amelyet most a San Giovanni Chrysostomóban játszanak, a legjobb zene, ami csak hallható, de a szövege középszerű.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.