mi a kotta?

Mr. Hendle

  • mi a kotta
  • 2022. január 5.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/1. hétre

„A közönséget olyannyira elbűvölte az előadás, hogy ha egy idegen látja, micsoda felindulást kelt az emberekben ez az opera, azt hihette volna, hogy mindannyian megzavarodtak. A színház szinte minden adandó alkalommal csak úgy visszhangzott a »viva il caro Sassone!« felkiáltásoktól és az elismerés egyéb kifejezéseitől, amelyek túlságosan extravagánsak ahhoz, hogy felsoroljuk őket. Mindenkit lenyűgözött Händel stílusának pompája és fenségessége, hiszen mindaddig még sohasem hallották, hogy a harmónia és a moduláció minden erejét ekkora töménységben fel lehet vonultatni és ilyen hathatósan kombinálni.” Händel korai életrajzírója, John Mainwaring szerint valahogy így zajlott volna le az ifjú és kedves szász Agrippinájának velencei ősbemutatója 1709-ben. Alkalmasint tényleg valahogy így történhetett, hiszen az opera sikere valóban felettébb zajos volt. Méghozzá olyannyira, hogy egészen Londonig elhallatszott, ahol a Post-boy nevű sajtóorgánum velencei levelezője ekképpen méltatta és népszerűsítette a komponistát majdani hazájában: „Mr. Hendle operája, amelyet most a San Giovanni Chrysostomóban játszanak, a legjobb zene, ami csak hallható, de a szövege középszerű.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.