Építészet: Térnyelés (Az Industrialexport irodaház)

  • Somlyódy Nóra
  • 2005. február 17.

Zene

Kevés építésznek nyílik módja arra, hogy korábbi műve helyére másikat tervezzen. Csomay Zsófia irodaházával, a Francia Intézettel vis-á-vis ez történt, illetve mégsem teljesen.

Kevés építésznek nyílik módja arra, hogy korábbi mûve helyére másikat tervezzen. Csomay Zsófia irodaházával, a Francia Intézettel vis-á-vis ez történt, illetve mégsem teljesen.

Az új tulajdonos a Csomay Zsófia - Gereben Gábor tervezte Industrialexport irodaházat (1984) korszerûtlennek és a négyzetméterekkel fukarkodónak találta, ezért nagyobb ház tervezésével bízta meg annak egyik építészét. Csomay Zsófia a meglévõ alapokat megtartotta, és a Fõ utca felé nyíló teret megtöltötte házzal. A sárga homokkõ burkolatú új épülettel alkalmasint a Fõ utca egyik leghatalmasabb tömbje született meg, ami méretében versenyre kel a Clark Ádám téri Ybl-palotával és a Gyorskocsi utcai fogdával.

A Fõ utcára rányomuló böhöm házhoz az építész szerencsére egy, a vári házakkal rokon, csinos tetõkertekkel díszített, lépcsõzetes téglaházat illesztett. A ház a Pala lépcsõvel párhuzamosan fut fel a Várhegyre, és a Kapucinus utcaiak kedvére finomítja a lenti látványt. Az ottaniak abból a félíves bejáratból is részesülnek, ami a szintén várbeli, Reimholz Péterrel közösen tervezett Wallenberg vendégháznak is nagyon jól áll. A téglaház - mintha másságával dacoskodna - a szabálytalan alaprajzú telken néhány szögnyire kifordul az épületóriásból.

A helyszínen fellelhetõ középkori romot benyelte a nagy ház. Az épület leírása kávézót, városi piazzet-tát emleget, de most csak a hideg klausztrofóbiából jut, mikor az ember a rom tetejérõl felpillant, és rájön, hogy egy függönyfalas irodaházkürtõ legmélyén tartózkodik. Ráadásul a rom pincéjében uralkodó akusztikus körülmények sokszorosan felerõsítve pattintják vissza a Fõ utca rendes hétköznapi mûködésének hangjait. Az épület tehát legalább háromelemû, de a részek egymáshoz való viszonya nem maradéktalanul tisztázott. Az anyagok egymást átható használata - a téglából helyenként kibukkanó homokkõ - világossá teszi, hogy a tervezõ a modern irodaház és a történeti környezet viszonyára reflektál a hozzátoldott épület lépték- és burkolatváltásával. A rommal ellenben kényszerûnek tûnik a kapcsolat, mert a nagy épület ezt már integrálni nem, csak bekebelezni tudja.

Természetesen élünk a gyanúperrel, hogy mindez nem csak az építészen múlt. Csomay Zsófia hangsúlyozza is egy interjúban: "ha nincs meg a kulturált fogadtatása az építészeti problémának, akkor az építészet a megbízó részérõl csak materiális problémává válik." Jelen esetben is ezzel a leegyszerûsítõ érzéketlenséggel állunk szemben: az irodaház a telken kínálkozó teret felzabálta, és csak részlegesen engedte az építészeti probléma kibontását. Mivel az építész ragaszkodott saját elgondolásaihoz, a beruházó rövid úton megszabadult tõle, és a változtatásokat a szerzõ jóváhagyása nélkül kivitelezte.

Somlyódy Nóra

epiteszforum.hu

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.