Építészet: Térnyelés (Az Industrialexport irodaház)

  • Somlyódy Nóra
  • 2005. február 17.

Zene

Kevés építésznek nyílik módja arra, hogy korábbi műve helyére másikat tervezzen. Csomay Zsófia irodaházával, a Francia Intézettel vis-á-vis ez történt, illetve mégsem teljesen.

Kevés építésznek nyílik módja arra, hogy korábbi mûve helyére másikat tervezzen. Csomay Zsófia irodaházával, a Francia Intézettel vis-á-vis ez történt, illetve mégsem teljesen.

Az új tulajdonos a Csomay Zsófia - Gereben Gábor tervezte Industrialexport irodaházat (1984) korszerûtlennek és a négyzetméterekkel fukarkodónak találta, ezért nagyobb ház tervezésével bízta meg annak egyik építészét. Csomay Zsófia a meglévõ alapokat megtartotta, és a Fõ utca felé nyíló teret megtöltötte házzal. A sárga homokkõ burkolatú új épülettel alkalmasint a Fõ utca egyik leghatalmasabb tömbje született meg, ami méretében versenyre kel a Clark Ádám téri Ybl-palotával és a Gyorskocsi utcai fogdával.

A Fõ utcára rányomuló böhöm házhoz az építész szerencsére egy, a vári házakkal rokon, csinos tetõkertekkel díszített, lépcsõzetes téglaházat illesztett. A ház a Pala lépcsõvel párhuzamosan fut fel a Várhegyre, és a Kapucinus utcaiak kedvére finomítja a lenti látványt. Az ottaniak abból a félíves bejáratból is részesülnek, ami a szintén várbeli, Reimholz Péterrel közösen tervezett Wallenberg vendégháznak is nagyon jól áll. A téglaház - mintha másságával dacoskodna - a szabálytalan alaprajzú telken néhány szögnyire kifordul az épületóriásból.

A helyszínen fellelhetõ középkori romot benyelte a nagy ház. Az épület leírása kávézót, városi piazzet-tát emleget, de most csak a hideg klausztrofóbiából jut, mikor az ember a rom tetejérõl felpillant, és rájön, hogy egy függönyfalas irodaházkürtõ legmélyén tartózkodik. Ráadásul a rom pincéjében uralkodó akusztikus körülmények sokszorosan felerõsítve pattintják vissza a Fõ utca rendes hétköznapi mûködésének hangjait. Az épület tehát legalább háromelemû, de a részek egymáshoz való viszonya nem maradéktalanul tisztázott. Az anyagok egymást átható használata - a téglából helyenként kibukkanó homokkõ - világossá teszi, hogy a tervezõ a modern irodaház és a történeti környezet viszonyára reflektál a hozzátoldott épület lépték- és burkolatváltásával. A rommal ellenben kényszerûnek tûnik a kapcsolat, mert a nagy épület ezt már integrálni nem, csak bekebelezni tudja.

Természetesen élünk a gyanúperrel, hogy mindez nem csak az építészen múlt. Csomay Zsófia hangsúlyozza is egy interjúban: "ha nincs meg a kulturált fogadtatása az építészeti problémának, akkor az építészet a megbízó részérõl csak materiális problémává válik." Jelen esetben is ezzel a leegyszerûsítõ érzéketlenséggel állunk szemben: az irodaház a telken kínálkozó teret felzabálta, és csak részlegesen engedte az építészeti probléma kibontását. Mivel az építész ragaszkodott saját elgondolásaihoz, a beruházó rövid úton megszabadult tõle, és a változtatásokat a szerzõ jóváhagyása nélkül kivitelezte.

Somlyódy Nóra

epiteszforum.hu

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.