Koncert

Diszkópapa

Giorgio Moroder zeneszerző, lemezlovas, énekes, producer

Zene

Azt túlzás kijelenteni, hogy Giorgio Moroder egymaga találta fel a diszkót, de az biztos, hogy oroszlánrészt vállalt a műfaj megteremtésében.

Az immáron 79 éves dél-tiroli bajuszkirály ráadásul még három Oscar-díjjal is büszkélkedik, szóval a jelentőségét még azok is el szokták ismerni, akik szinte kizárólag a húros hangszerekre esküsznek. A korábban inkább csak háttéremberként dolgozó producer/dalszerzőnek idős korára elkezdett hiányozni a kontakt a közönséggel, ezért pár éve elkezdett dj-zni, most pedig már komplett zenekarral járja a világot: vele van négy énekes, egy gitáros, egy dobos, egy billentyűs, egy basszusgitáros, egy perkás és egy komplett vonósnégyes.

Viszont máris adódik egy negatívum, még azelőtt, hogy elkezdődik a buli: az eleve félárbócos Papp László Budapest Sportarénában is csak lézengenek az emberek, és ilyenkor mindig felmerül az az igény, hogy de jó lenne egy olyan helyszín, amely kapacitásban az Aréna és az Akvárium között helyezkedik el. Mindez, mondjuk, nem nagyon zavarja Moroderéket – ők úgy játszanak, mintha a telt házas Wembley lenne a helyszín. A nyitány a vicces Looky Looky, aztán jön egy hármas Donna Summer-blokk, amelyet csak a Végtelen történet borzalmas betétdala szakít meg. Az énekesek profin teszik a dolgukat, és csak két alkalommal vonulnak a háttérbe: a Cat People-t Moroder meghagyja Bowie eredeti hangjával, a MacArthur Parkot meg Donna Summer eredeti énekével halljuk. Természetesen nagy sikert aratnak a filmzenés slágerek: megelevenedik az Éjféli expressz, a Flashdance és a Top Gun. A végig vicces műsor csúcspontjai közé a már említett Cat People-t, a Daft Punkkal közösen jegyzett Giorgio By Morodert és az I Feel Love-ot lehet sorolni; utóbbiban Moroder a zenésztársain keresztül sávokra lebontva bemutatja, hogyan készítette ő a slágereket negyven évvel ezelőtt. A zárás a Blondie-val közös Call Me, ezután egy kedves öregúr, valamint 3 ezer néző láthatóan elégedetten távozik a túl nagynak bizonyuló objektumból.

Papp László Budapest Sportaréna, május 15.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.