mi a kotta?

„Eredménytelen matatás”

  • mi a kotta
  • 2020. november 5.

Zene

„Kevéssel a Puritánok motívumának belépése előtt egy húr elszakadt. A hangoló azonnal megjelent, hogy eltávolítsa, de nem járt sikerrel. Mivel a húr egyébként semmi mást nem zavart a zongorában, folytattam a játékot, csakhogy a hangoló közben nem hagyta abba a teljesen eredménytelen matatást a húrral. Két vagy három alkalommal is szóltam neki, hogy menjen, hagyja úgy. A derék hangoló ezt nem hallotta meg, így elvesztettem a türelmemet, és zongorázás közben erősen rácsaptam a kezére. A csattanás az egész teremben hallható volt. A közönség néhány rosszindulatú tagja szerette volna, ha abbamarad a taps, ami a téma megjelenésekor tört ki. A hallgatóság két táborra oszlott, a hangoló visszatért a kulisszákhoz. Ennek tudatában felkeltem, szembefordultam a közönséggel, és megkértem a hangolót, hogy vigye el a zongorát, s hozassa a másikat, amely ott állt készenlétben. Ez két percen belül meg is történt. Ennyi idő elég volt ahhoz, hogy elfeledtesse a rossz érzést, amit a csattanás okozott…”

1839-ben, Liszt Ferenc egyik trieszti fellépésén alakult ily mozgalmasan az este, s a főszereplő beszámolójából rögvest kitetszik, mi minden lenne elképzelhetetlen a világ koncerttermeiben ma, 181 esztendő múltán. Veszekedés a pódiumon, két táborra szakadt közönség, egy új téma megtapsolása… Mára jószerint egyetlen kérdés dönt a hangversenyek obligát szolid vagy zajos sikeréről: megtartják-e az adott koncertet? Igaz, az idén ez a kérdés valósággal az elevenünkbe vágó, s így abban sem lehetünk kétely nélkül bizonyosak, hogy Liszt Esz-dúr és A-dúr zongoraversenye vajha felhangzik-e a Concerto Budapest programjain, méghozzá a kiváló Borisz Berezovszkij szólójával (Zeneakadémia, november 8. és 9., fél nyolc)? Bizakodjunk, ahogyan hő reménység él bennünk azzal kapcsolatban is, hogy sor kerül majd jövő csütörtökön Várdai István és Víkingur Ólafsson (képünkön) közös kamaraestjére is, amelyen Debussy, Beethoven, Janáček és Brahms művei sorjáznának elénk (Nemzeti Hangversenyterem, november 12., fél nyolc).

Valamelyest magabiztosabban ajánlhatjuk az elkövetkező napokra azokat a koncerteket, amelyeken hazai nagyság zongorázása várható. Ilyen lesz például Bogányi Gergely tavaszról elhalasztott szólóestje, amelynek programját Bartók, Debussy és Chopin darabjai alkotják: az Allegro barbarótól a Boldog szigeten át mazurkákig és keringőkig (Zene­akadémia, november 10., fél nyolc). S éppígy bizakodással várhatjuk a MÁV Szimfonikus Zenekar egynemű Beethoven-koncertjét is, amelynek középső száma a G-dúr zongoraverseny lesz – a nagy Ránki Dezső szólójával (Zeneakadémia, november 12., fél nyolc).

Végül ajánljunk még két koncertet fiatal magyar karmesterek vezényletével, a közeli jövőt kémlelve. A vasutaszenekar vasárnapi matinéját, amely a félelem és a meglepetés témakörében kínál majd könnyen megkedvelhető muzsikákat, Dobszay Péter fogja dirigálni (Fesztivál Színház, november 8., tizenegy óra). A Szolnoki Szimfonikus Zenekar dús Beethoven-programjának karmestere pedig a 25 esztendős Rajna Martin lesz (Zeneakadémia, november 11., fél nyolc). Már persze csak akkor, ha itt és egyebütt az események nem teszik haszontalan és eredménytelen matatássá jelen ajánlónkat.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.