Koncert

Szimfonikusan és szenvedélyesen

Oláh Kálmán: Modern Renaissance

Zene

A zongorista márciusban lett 50 éves, mostani szerzői estjét a CAFe Budapest fesztivál egyik fő jazzeseményeként hirdette, így akár szülinapi gálának is lehet tekinteni.

Az ünnepelt ajándéknak foghatta fel, hogy a jazz csúcsairól érkezett John Patitucci (Chick Corea, Wayne Shorter és mások kedvenc bőgőse) volt a sztárvendég, és azért is hálás lehetett, hogy az Óbudai Danubia Zenekarral – Kovács László vezényletével – szimfonikus kíséretben adta elő három szvitjét. Mindezt a tőle megszokott igényességgel és stílusban, ami a tartózkodóan modern szimfonikus jazz kategóriába jobban illik, mint a nehezen megfogható crossoverbe. Oláh zongoristaként Liszt-díjas, szerzőként Erkel-díjas, az eddigi legnagyobb sikere pedig az, hogy versenyt nyert Amerikában az Always című számával. Akkor Patitucci játszott az állandó trióban, most bezárult a kör azzal, hogy Pesten a szerzőnek bőgőzött.

A koncertet egy jazzkvartettre és a szimfóniára átdolgozott korábbi siker, a Polymodal Blues indította, nagyon magasra téve a lécet. A kvartettben a szaxofonos Bacsó Kristóffal és a dobos Balázs Elemérrel nyilvánvaló a teljes összecsiszoltság, Patitucci pedig brillírozott, nem volt két, egymáshoz akár csak távolról hasonlítható szóló improvizációja. A már tekintélyes szerzői oeuvre-re az est egyetlen ősbemutatóján is elhangzottak reminiszcenciák: a Return to Pangea képzete egy korábbi kvartettlemezén felbukkant már, de a darab teljesen új, a 15 éves Müpát köszöntötte vele. Az volt a benyomásom, hogy a koncepciót a jazz+szimfonikus hangzás oly módon inspirálta, hogy a különböző részekből Európa, Amerika és Afrika szintézise kihallható legyen. Az viszont tény, hogy az átvezetések, a két műfaj nehéz egymás utáni megszólalásai mindig izgalmasan, és általában zökkenőmentesen zajlottak. Persze a foghíjasan ültetett közönséget sem itt, sem később nem zavarta a tételszünet, mint ahogy az sem, ha nem állt le a zene. Közbetapsoltak a szólókra, néha a tuttikra is. Oláh az elkülönült zenekontinensek összetolása jegyé­ben kvartettre és szimfóniára eredetien és tisztelettudóan hangszerelt és fűszerezett meg Haydn-témákat. A második részben hangzott el ezen a helyszínen pár év után újra a Passacaglia jazztrióra és zenekarra, de most Patitucci őszinte örömzenélésével. Végül a Borbély Mihállyal és Schreck Ferenccel felálló Oláh Kálmán Szextett játszott még egy órát a szerző kisebbik fiával, a feltörekvő és tehetséges szaxofonossal, ifj. Oláh Kálmánnal kiegészülve. Ugyancsak újonnan és színesen hangszerelt szerzeményeket adtak elő, immár egészen felszabadultan, és az eddigieknél is szenvedélyesebben.

 

Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, október 28.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.