Koncert

Szimfonikusan és szenvedélyesen

Oláh Kálmán: Modern Renaissance

Zene

A zongorista márciusban lett 50 éves, mostani szerzői estjét a CAFe Budapest fesztivál egyik fő jazzeseményeként hirdette, így akár szülinapi gálának is lehet tekinteni.

Az ünnepelt ajándéknak foghatta fel, hogy a jazz csúcsairól érkezett John Patitucci (Chick Corea, Wayne Shorter és mások kedvenc bőgőse) volt a sztárvendég, és azért is hálás lehetett, hogy az Óbudai Danubia Zenekarral – Kovács László vezényletével – szimfonikus kíséretben adta elő három szvitjét. Mindezt a tőle megszokott igényességgel és stílusban, ami a tartózkodóan modern szimfonikus jazz kategóriába jobban illik, mint a nehezen megfogható crossoverbe. Oláh zongoristaként Liszt-díjas, szerzőként Erkel-díjas, az eddigi legnagyobb sikere pedig az, hogy versenyt nyert Amerikában az Always című számával. Akkor Patitucci játszott az állandó trióban, most bezárult a kör azzal, hogy Pesten a szerzőnek bőgőzött.

A koncertet egy jazzkvartettre és a szimfóniára átdolgozott korábbi siker, a Polymodal Blues indította, nagyon magasra téve a lécet. A kvartettben a szaxofonos Bacsó Kristóffal és a dobos Balázs Elemérrel nyilvánvaló a teljes összecsiszoltság, Patitucci pedig brillírozott, nem volt két, egymáshoz akár csak távolról hasonlítható szóló improvizációja. A már tekintélyes szerzői oeuvre-re az est egyetlen ősbemutatóján is elhangzottak reminiszcenciák: a Return to Pangea képzete egy korábbi kvartettlemezén felbukkant már, de a darab teljesen új, a 15 éves Müpát köszöntötte vele. Az volt a benyomásom, hogy a koncepciót a jazz+szimfonikus hangzás oly módon inspirálta, hogy a különböző részekből Európa, Amerika és Afrika szintézise kihallható legyen. Az viszont tény, hogy az átvezetések, a két műfaj nehéz egymás utáni megszólalásai mindig izgalmasan, és általában zökkenőmentesen zajlottak. Persze a foghíjasan ültetett közönséget sem itt, sem később nem zavarta a tételszünet, mint ahogy az sem, ha nem állt le a zene. Közbetapsoltak a szólókra, néha a tuttikra is. Oláh az elkülönült zenekontinensek összetolása jegyé­ben kvartettre és szimfóniára eredetien és tisztelettudóan hangszerelt és fűszerezett meg Haydn-témákat. A második részben hangzott el ezen a helyszínen pár év után újra a Passacaglia jazztrióra és zenekarra, de most Patitucci őszinte örömzenélésével. Végül a Borbély Mihállyal és Schreck Ferenccel felálló Oláh Kálmán Szextett játszott még egy órát a szerző kisebbik fiával, a feltörekvő és tehetséges szaxofonossal, ifj. Oláh Kálmánnal kiegészülve. Ugyancsak újonnan és színesen hangszerelt szerzeményeket adtak elő, immár egészen felszabadultan, és az eddigieknél is szenvedélyesebben.

 

Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, október 28.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.