Koncert

Szimfonikusan és szenvedélyesen

Oláh Kálmán: Modern Renaissance

Zene

A zongorista márciusban lett 50 éves, mostani szerzői estjét a CAFe Budapest fesztivál egyik fő jazzeseményeként hirdette, így akár szülinapi gálának is lehet tekinteni.

Az ünnepelt ajándéknak foghatta fel, hogy a jazz csúcsairól érkezett John Patitucci (Chick Corea, Wayne Shorter és mások kedvenc bőgőse) volt a sztárvendég, és azért is hálás lehetett, hogy az Óbudai Danubia Zenekarral – Kovács László vezényletével – szimfonikus kíséretben adta elő három szvitjét. Mindezt a tőle megszokott igényességgel és stílusban, ami a tartózkodóan modern szimfonikus jazz kategóriába jobban illik, mint a nehezen megfogható crossoverbe. Oláh zongoristaként Liszt-díjas, szerzőként Erkel-díjas, az eddigi legnagyobb sikere pedig az, hogy versenyt nyert Amerikában az Always című számával. Akkor Patitucci játszott az állandó trióban, most bezárult a kör azzal, hogy Pesten a szerzőnek bőgőzött.

A koncertet egy jazzkvartettre és a szimfóniára átdolgozott korábbi siker, a Polymodal Blues indította, nagyon magasra téve a lécet. A kvartettben a szaxofonos Bacsó Kristóffal és a dobos Balázs Elemérrel nyilvánvaló a teljes összecsiszoltság, Patitucci pedig brillírozott, nem volt két, egymáshoz akár csak távolról hasonlítható szóló improvizációja. A már tekintélyes szerzői oeuvre-re az est egyetlen ősbemutatóján is elhangzottak reminiszcenciák: a Return to Pangea képzete egy korábbi kvartettlemezén felbukkant már, de a darab teljesen új, a 15 éves Müpát köszöntötte vele. Az volt a benyomásom, hogy a koncepciót a jazz+szimfonikus hangzás oly módon inspirálta, hogy a különböző részekből Európa, Amerika és Afrika szintézise kihallható legyen. Az viszont tény, hogy az átvezetések, a két műfaj nehéz egymás utáni megszólalásai mindig izgalmasan, és általában zökkenőmentesen zajlottak. Persze a foghíjasan ültetett közönséget sem itt, sem később nem zavarta a tételszünet, mint ahogy az sem, ha nem állt le a zene. Közbetapsoltak a szólókra, néha a tuttikra is. Oláh az elkülönült zenekontinensek összetolása jegyé­ben kvartettre és szimfóniára eredetien és tisztelettudóan hangszerelt és fűszerezett meg Haydn-témákat. A második részben hangzott el ezen a helyszínen pár év után újra a Passacaglia jazztrióra és zenekarra, de most Patitucci őszinte örömzenélésével. Végül a Borbély Mihállyal és Schreck Ferenccel felálló Oláh Kálmán Szextett játszott még egy órát a szerző kisebbik fiával, a feltörekvő és tehetséges szaxofonossal, ifj. Oláh Kálmánnal kiegészülve. Ugyancsak újonnan és színesen hangszerelt szerzeményeket adtak elő, immár egészen felszabadultan, és az eddigieknél is szenvedélyesebben.

 

Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, október 28.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.