"Érted, amit láttál?" - Wagner: Parsifal (koncert)

  • Molnár Szabolcs
  • 2006. június 15.

Zene

Nem tudom, hogy mit vártak a nézők az opera hangversenytermi előadásától, én nagyon meglepődtem.

Nem tudom, hogy mit vártak a nézők az opera hangversenytermi előadásától, én nagyon meglepődtem. Úgy gondoltam, hogy egy délután négytől este tízig tartó koncertre jövök, ahol majd remélhetőleg jó hangminőségben végighallgatom a bayreuthi mester utolsó operáját. A műsorlap is "félig szcenírozott előadást" ígért, a koncert napján Fischer Ádám, a produkció karmestere pedig arról beszélt egy rádió-interjúban, hogy a Parsifal nem is opera, inkább oratórium, nem igényel rendezést. Ezt még megfejelte azzal a jóslatával, hogy nem a vendégénekesek, hanem a zenekar lesz az előadás igazi sztárja. Ezek után színpadra ültetett zenekarra, szé-pen sorba rendezett, tehetségükhöz mérten színészkedő, elegánsan öltözött énekesekre és egy orgonakarzatra telepített kórusra számítottam. A hangversenyterembe lépve azonban a zenekari árok és a minimalista, de mégiscsak díszletezett színpad látványa fogadott. De ez semmi ahhoz képest, hogy az első felvonás harmincadik percétől kezdve azon kaptam magam, hogy - rácáfolva Fischer Ádám szavaira - színházi élményben van részem. Ha már az oratóriumügyben "füllentett", akkor mi a helyzet a sztárzenekari babérokra törő Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával? Nos, az utóbbi évek leghullámzóbb teljesítményére képes budapesti együttes

fantasztikus színvonalon

játszott, egyetlen ilyen csúcsteljesítmény is elegendő ahhoz, hogy a zenekart ne lehessen leírni. Gondolom, most nagyon fájhat a fenntartó feje és zsebe. A zenekari árokba süllyesztve még soha nem játszó társaság egy profi, színházi nagyzenekar képét mutatta, márpedig aki egy kicsit is ismeri a koncert- és operamuzsikálás pszichológiáját és anatómiáját, az tudja, hogy ebben az esetben nem a tengerszint feletti magasság a döntő. Fischer Ádám nehezen felfogható, hatalmas munkát végzett, hihetetlen hatékonysággal. Tulajdonképpen érthető, hogy ezt a világszínvonalú karmestert nem horgonyozzák le a budapesti Operához. Egyrészt ciki lenne, hogy nagy valószínűséggel nemet mondana a felkérésre, másrészt kellemetlen perceket okozna művészi elképzeléseivel, szakmai rátermettségével, hogy munkatempójáról és tudásáról most ne is beszéljünk.

A színházi élmény kialakulásában döntő szerepet játszott a láttató erővel muzsikáló zenekar. A színházat nem ígérő, de mégis színházzá váló produkció kritikai megítélése több paradoxont is eredményez. Egyrészt olyasvalamit kell számon kérni az előadáson, amit papíron nem vállalt, miközben markánsan megmutatta, hogy a helyszín egyáltalán nem akadálya a színházcsinálásnak. További paradoxon, hogy a fiatal alkotópárost (Szemerédy Alexandra és Parditka Magdolna) érzékelhetően színházi ambíciók hajtották, a rendezés éppen azokban a pillanatokban volt gyengébb, amikor nagyon is teátrális eszközökkel próbált operálni. Visszafogottabb színészi játékra lehetett volna kérni például az Amfortast (Tomasz Konieczny), Kundryt (Németh Judit) és Parsifalt (Christian Franz) alakító énekeseket, a hatás erőteljesebb lett volna. Csak egy példa: Kundry megjelenése előtt a zenéből és Gurnemanz szavaiból elég világos képet alkothatunk magunkban egy csapzott hajú, űzött és érzéki nőről. Ha ezek után Kundry egyszerűen csak bejön a színpadra, az elementárisabb, mint egy bukdácsoló vadóc Németh Judit tolmácsolásában. Gurnemanz és a Grál lovagjai egyként frakkban, fehér csokornyak-kendőben, a balga (csak másodosztályú vidéki srác) Parsifal rosszul gombolt szmokingban, nyitott ingben, nyakkendő nélkül lép színpadra. Azaz a koncertek szokásos fellépőruhájában egyrészt, másrészt jól működő jelmezekben. Az alkotópáros többször is ügyesen használta ki a helyszínből adódó kettősséget. Az első felvonás ünnepi szertartásához illő

templomi atmoszférát

nem volt nehéz megteremteni a hangversenyterem katedrálisszerű terében. A jól eltalált világítás és színek (pl. a hideg-kék fény az orgonán) tökéletes illúziót teremtettek. Gurnemanz a földszinti oldalpáholyba ültette (a közülünk érkező) Parsifalt, hogy megnézze az áldozati szertartást, amit ugyanolyan módon lát, mint mi. Ezek után Gurnemanz kérdése, hogy értette-e, amit látott, természetesen hozzánk is szól. Tökéletesen megértjük Parsifalt, hogy nem tudja szavakkal kifejezni érzéseit. Mi sem tudnánk. Ügyetlennek éreztem viszont a balga hős megkettőzését. A második felvonásban Kundry elbeszélése alatt a színpadra lép egy rövid nadrágos kisfiú, ő a gyermek Parsifal. Egyetlen dolog igazolja szerepeltetését, Klingsor lefegyverzésében később szerepe lesz; a második előadás (június 17.) nézői figyeljenek!

A színpadot két hatalmas fekete lepel borítja, az első felvonás végén lehúzzák az egyiket. A második felvonás két egyenlő részre osztott, fekete-fehér színpadon játszódik, határt, döntési helyzetet, vívódást, küzdelmet egyaránt jelentve. A színtelen tenorral bemutatkozó Christian Franz a második felvonásban hangi adottságait tekintve is metamorfózison esik át. Ha tudatos, akkor zseniális. A harmadik felvonás egyöntetű fehér. Egyszerű, de működik. Távolról és erkélyről nézve szebb látványt nyújt, mint a földszintről.

A külföldi énekesek nem okoztak csalódást, a mozdíthatatlan Matti Salminen (Gurnemanz) a várakozásnak megfelelően hozta a világszínvonalat. Nagy nap volt.

Művészetek Palotája, Bartók Terem, június 10.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.