"És zene mindörökké. Az mindig velem van"

  • Artner Sisso
  • 2024. december 19.

Zene

Mit csinál ma a bő negyven éve létrejött Kampec Dolores zenekar? Például szombaton este koncertezik a Hunniában. Az együttes énekesét, Kenderesi Gabi előadóművészt, zeneszerzőt múltról és jelenről, buddhizmusról és zenéről kérdeztük.

magyarnarancs.hu: Mi hozta össze a Kampec Dolores zenekart a 80-as években, és miért te lettél az énekes?

Kenderesi Gabi: Barátok voltunk, együtt kerestünk valamit. Szininek (Szineg Ildikó gitáros, basszusgitáros – a szerk.) voltak saját dalai, énekelt és gitározott, és Csaba (Hajnóczy Csaba, a Kampec Dolores alapítója, vezetője, gitárosa – a szerk.) is gitározott, belőlem meg jöttek a dallamok, amikor együtt zenéltünk. Nagyon merev társadalmi rendszerben éltünk, és az emberek többsége belül volt ezen, mi meg kívül éreztük magunkat rajta, és ebben megtaláltuk egymást. A nehézségek ellenére volt valami felszabadító, és időtlen ebben az összetartozásban. Senki nem akart más lenni, mint aki, és pont ez volt a lényeg. Magunkat kerestük és egymást a zenében.

magyarnarancs.hu: Mit tartasz a zenekar legnagyobb sikereinek? És mi volt a te saját "csúcsod"?

KG: A siker fogalma számomra csak belülről értelmezhető. Ebben a zenei történetben rengeteg öröm, kibontakozás, felfedezés, élmény és kaland van. Sok helyen jártunk külföldön a 90-es években, és sok koncert volt, ahol megtörtént az, amiért az ember színpadra megy és zenél. Eljutottunk olyan helyekre, ahol másként gondolkodtak a zenéről, ahol nyitottságot tapasztaltunk, és a szervezők meg a technikusok is támogatták, amiért oda utaztál, a közönség pedig hallgatta és befogadta. Hittek a zenében és a művészetben. Csodálatos volt.

Azt nem tudom, hogy nekem volt-e csúcsom. Inkább tájakon jártam, járok, különböző csúcspontokkal, magaslatokkal. Voltak egyszeri, megismételhetetlen pillanatok. És olyan is volt, amikor úgy éreztem, hogy a mélybe hulltam. 

magyarnarancs.hu: Ma hogy néz ki a Kampec, mi a repertoárotok? Hol láthatunk benneteket legközelebb?

KG: December 21-én, szombaton este a Hunnia Art Bisztróban játszunk. Régebbi és új dalokat adunk elő, de mindig van valami más is, mese vagy vers és hozzá szabad zene. A Dep’art zenekarral lépünk fel, a sorrend még kérdéses. Hajnóczy Csabával közös lányunk, Janka is zenél ezen az estén saját számokat, gitározik és énekel közvetlenül G. Horváth Boglárka semmiség csak szerintem szép 2. című kiállításának megnyitója után.

magyarnarancs.hu: A Kampec szinte folyamatosan dolgozik azóta is, de mindenkinek alakult az élete. Te buddhista hitoktató is lettél. Mikortól érdekelt a buddhizmus?

KG: A spiritualítás már egészen fiatalon érdekelt. Dzsiddu Krisnamúrti The Impossible Question című könyvét 17 évesen vettem meg az akkor talán egyetlen budapesti idegen nyelvű könyvesboltban, és a válltáskámban hordtam. Azt nem állítom, hogy értettem, de fontos volt. A buddhizmusban megfogott az, hogy a kulcs nálunk van, a változás bennünk meg végbe ahhoz, hogy meg tudjuk közelíteni a rendet, amire a lélek vágyik. Mert szerintem a lélek vágyik a rendre, még akkor is, ha néha szeretné felrúgni azt.  

Általános iskolákban oktatok buddhizmust. Nem hittudományról van szó, hanem a buddhista értékek és tanítások mentén foglalkozom a gyerekekkel. Érzékenyítő, az érzelmi intelligenciát és a tudatosságot támogató dolgokat csinálunk, gyakorolunk. Dolgozom a MUS-E Egyesülettel is, ami szegregált iskolákba visz kreatív, művészeti oktatást.

magyarnarancs.hu: Milyen saját terveid vannak a következő évadra vonatkozóan?

KG: Egy új elképzelést szeretnék megvalósítani. Némafilmekhez, művészfilmekhez improvizálni Grencsó Istvánnal, Benkő Róberttel és Borsay Ágotával, aki a filmes oldalról csatlakozna.  

A művészetben az fog meg igazán, ami emberi, személyes. Nem annyira a bravúros tudással, inkább a lelkiséggel tudok kapcsolódni. Talán ez az oka, hogy vágyom egy olyan estre, ahol mások, általam nagyon szeretett és mély érzéseken szóló dalait énekelhetem, tiszta, légies és minimalista hangszereléssel.

magyarnarancs.hu: Mi szerettél volna lenni gyerekkorodban és mi szeretnél lenni idős korodra?

KG: Lebegős gyerek voltam, aki nagyon szeretett cigánykerekezni, énekelni. Nem nagyon terveztem semmit. Abba az irányba mentem mindig, amit szerettem, és ami örömet adott. Most szeretek gyerekekkel foglalkozni, és közel érzem magam az emberekhez. Olyan öregkort képzelek el, ami nem is öregkor. Azt hiszem, hogy az öregség olyankor kezdődik, amikor az ember már nincs igazán inspirált állapotban, amikor már csak annak örül, ha megérkeznek a gyerekek, vagy az unokák. Persze jó, hogy ennek örülünk, de amikor már nincsenek inspirációk és saját lelkesültségek, talán az lehet az öregkor. Olyan életet szeretnék, amiben ez nem következik el. És zene mindörökké. Az mindig velem van.

(Címlapképünk forrása: Lumen Kávézó Facebook)

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Móricka evangéliuma

Semmi nem áll távolabb a keresztény szellemiségtől, mint a magas áhítatossági kvóciensű elmélkedések magáról a Történetről, de talán egyetlen kifejezésforma sem produkált annyi fércművet, mint a film.

Rap-szódia

Misztikus hangulat, a forgószínpadon egy kettéhasított vár, eleve ferde elemekkel, amelyek épp eldőlni készülnek. A látvány (díszlet: Horesnyi Balázs) rögtön megteremti az alapérzetet: minden szétesni látszik Veronában a két család viszálya miatt. Egy cseppnyi költőiség még így is kerül mindennek a tetejébe: égi jelenségként érkezik Júlia ágya, ahol újdonsült férjével, Rómeóval elhálhatják a nászéjszakát.

Szegvár, retúr

Még előző kötetében, a Lányos apában írta Grecsó Krisztián, hogy két évtizede az édes­apjáról szeretne írni. „Gyakoroltam, készültem, megbocsátottam, fejlődtem, aztán felejtettem, kidobtam mindent, gyűlöltem, visszaestem.”

Vissza a kenguruhoz

„Mi az a gondolati, szemléleti újdonság, amely a csalogató, modern kísérőzenén, a színes képeken, a megvalósult filmben átsugárzik? Sajnos nem több, mint hogy a Levi’s vagy a Lee Cooper márkájú farmerdzseki alatt is doboghat becsületes munkásszív” – írták találóan A kenguru című filmről 1976-os bemutatója után a Filmvilágban.

Tájékozódunk

Egy héttel azután, hogy az Egyesült Államok pénzügyminisztériumának illetékes szerve szankciós listára tette Rogán Antalt a magyarországi rendszerszintű korrupcióban betöltött szerepe miatt, összeült az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága.

A harmadik köztársaság kapujában

Száz napot kellett várnia a kormányalakítási felkérésre a pártvezető Herbert Kicklnek, noha az Osztrák Szabadságpárt az élen végzett a tavaly szeptemberi választáson. Az államelnök Alexander Van der Bellen mindent megtett, mégsem tudta elkerülni a szélsőjobboldal kormányba hívását.

Elveszett eszmények

  • Bretter Zoltán

Tudtuk, nem tudtuk, az elmúlt több mint kétszáz évben a következő gondolat szabta meg életünket: „A felvilágosodás az ember kilábalása maga okozta kiskorúságából. Kiskorúság az arra való képtelenség, hogy valaki mások vezetése nélkül gondolkodjék. Magunk okozta ez a kiskorúság, ha oka nem értelmünk fogyatékosságában, hanem az abbeli elhatározás és bátorság hiányában van, hogy mások vezetése nélkül éljünk vele. Sapere aude! Merj a magad értelmére támaszkodni! – ez tehát a felvilágosodás jelmondata.” (Immanuel Kant: Válasz a kérdésre: mi a felvilá­gosodás?)

Nem lehetetlen lekerülni az amerikai szankciós listáról, de bajos lesz a Rogán elleni szankció visszavonatása

Egy nappal azután, hogy az Egyesült Államok szank­ciós listára helyezte Rogán Antalt, a Miniszterelnöki Kabinetiroda miniszterét, a magyar kormány sajtója „David Pressman kicsinyes bosszújaként” igyekezett beállítani a történteket. Lázár János miniszter egye­nesen megfenyegette a nagykövetet: a későbbiekben „kerülje el ezt az országot”.

Hatvan, hetven, nyolcvan, száz puszta

Az autoriter rendszerek kiépülésének egyik legbiztosabb jele, hogy a vezető mellől lassan eltűnnek az egykori harcostársak. Ez általában az autoriter vezető hatalmának megszilárdulásával és korlátlanságának növekedésével egy időben történik. Helyüket a klán tagjai veszik át.