"És zene mindörökké. Az mindig velem van"

  • Artner Sisso
  • 2024. december 19.

Zene

Mit csinál ma a bő negyven éve létrejött Kampec Dolores zenekar? Például szombaton este koncertezik a Hunniában. Az együttes énekesét, Kenderesi Gabi előadóművészt, zeneszerzőt múltról és jelenről, buddhizmusról és zenéről kérdeztük.

magyarnarancs.hu: Mi hozta össze a Kampec Dolores zenekart a 80-as években, és miért te lettél az énekes?

Kenderesi Gabi: Barátok voltunk, együtt kerestünk valamit. Szininek (Szineg Ildikó gitáros, basszusgitáros – a szerk.) voltak saját dalai, énekelt és gitározott, és Csaba (Hajnóczy Csaba, a Kampec Dolores alapítója, vezetője, gitárosa – a szerk.) is gitározott, belőlem meg jöttek a dallamok, amikor együtt zenéltünk. Nagyon merev társadalmi rendszerben éltünk, és az emberek többsége belül volt ezen, mi meg kívül éreztük magunkat rajta, és ebben megtaláltuk egymást. A nehézségek ellenére volt valami felszabadító, és időtlen ebben az összetartozásban. Senki nem akart más lenni, mint aki, és pont ez volt a lényeg. Magunkat kerestük és egymást a zenében.

magyarnarancs.hu: Mit tartasz a zenekar legnagyobb sikereinek? És mi volt a te saját "csúcsod"?

KG: A siker fogalma számomra csak belülről értelmezhető. Ebben a zenei történetben rengeteg öröm, kibontakozás, felfedezés, élmény és kaland van. Sok helyen jártunk külföldön a 90-es években, és sok koncert volt, ahol megtörtént az, amiért az ember színpadra megy és zenél. Eljutottunk olyan helyekre, ahol másként gondolkodtak a zenéről, ahol nyitottságot tapasztaltunk, és a szervezők meg a technikusok is támogatták, amiért oda utaztál, a közönség pedig hallgatta és befogadta. Hittek a zenében és a művészetben. Csodálatos volt.

Azt nem tudom, hogy nekem volt-e csúcsom. Inkább tájakon jártam, járok, különböző csúcspontokkal, magaslatokkal. Voltak egyszeri, megismételhetetlen pillanatok. És olyan is volt, amikor úgy éreztem, hogy a mélybe hulltam. 

magyarnarancs.hu: Ma hogy néz ki a Kampec, mi a repertoárotok? Hol láthatunk benneteket legközelebb?

KG: December 21-én, szombaton este a Hunnia Art Bisztróban játszunk. Régebbi és új dalokat adunk elő, de mindig van valami más is, mese vagy vers és hozzá szabad zene. A Dep’art zenekarral lépünk fel, a sorrend még kérdéses. Hajnóczy Csabával közös lányunk, Janka is zenél ezen az estén saját számokat, gitározik és énekel közvetlenül G. Horváth Boglárka semmiség csak szerintem szép 2. című kiállításának megnyitója után.

magyarnarancs.hu: A Kampec szinte folyamatosan dolgozik azóta is, de mindenkinek alakult az élete. Te buddhista hitoktató is lettél. Mikortól érdekelt a buddhizmus?

KG: A spiritualítás már egészen fiatalon érdekelt. Dzsiddu Krisnamúrti The Impossible Question című könyvét 17 évesen vettem meg az akkor talán egyetlen budapesti idegen nyelvű könyvesboltban, és a válltáskámban hordtam. Azt nem állítom, hogy értettem, de fontos volt. A buddhizmusban megfogott az, hogy a kulcs nálunk van, a változás bennünk meg végbe ahhoz, hogy meg tudjuk közelíteni a rendet, amire a lélek vágyik. Mert szerintem a lélek vágyik a rendre, még akkor is, ha néha szeretné felrúgni azt.  

Általános iskolákban oktatok buddhizmust. Nem hittudományról van szó, hanem a buddhista értékek és tanítások mentén foglalkozom a gyerekekkel. Érzékenyítő, az érzelmi intelligenciát és a tudatosságot támogató dolgokat csinálunk, gyakorolunk. Dolgozom a MUS-E Egyesülettel is, ami szegregált iskolákba visz kreatív, művészeti oktatást.

magyarnarancs.hu: Milyen saját terveid vannak a következő évadra vonatkozóan?

KG: Egy új elképzelést szeretnék megvalósítani. Némafilmekhez, művészfilmekhez improvizálni Grencsó Istvánnal, Benkő Róberttel és Borsay Ágotával, aki a filmes oldalról csatlakozna.  

A művészetben az fog meg igazán, ami emberi, személyes. Nem annyira a bravúros tudással, inkább a lelkiséggel tudok kapcsolódni. Talán ez az oka, hogy vágyom egy olyan estre, ahol mások, általam nagyon szeretett és mély érzéseken szóló dalait énekelhetem, tiszta, légies és minimalista hangszereléssel.

magyarnarancs.hu: Mi szerettél volna lenni gyerekkorodban és mi szeretnél lenni idős korodra?

KG: Lebegős gyerek voltam, aki nagyon szeretett cigánykerekezni, énekelni. Nem nagyon terveztem semmit. Abba az irányba mentem mindig, amit szerettem, és ami örömet adott. Most szeretek gyerekekkel foglalkozni, és közel érzem magam az emberekhez. Olyan öregkort képzelek el, ami nem is öregkor. Azt hiszem, hogy az öregség olyankor kezdődik, amikor az ember már nincs igazán inspirált állapotban, amikor már csak annak örül, ha megérkeznek a gyerekek, vagy az unokák. Persze jó, hogy ennek örülünk, de amikor már nincsenek inspirációk és saját lelkesültségek, talán az lehet az öregkor. Olyan életet szeretnék, amiben ez nem következik el. És zene mindörökké. Az mindig velem van.

(Címlapképünk forrása: Lumen Kávézó Facebook)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.