A Primal Scream 40+ éve

Gyere ki a hóra!

Zene

Mindig jeles esemény, ha a Primal Scream lemezt jelentet meg – különösen akkor, ha ezt nyolc és fél év kihagyás után teszi. A rengeteg stílusba belekóstoló zenekar a szupersztár státuszt sosem érte el, de nem is kellett kompromisszumokat kötniük, mindig a saját fejük után mentek.

Az Arthur Janov-féle sikolyterápiáról elnevezett Primal Screamnek egyetlen, a kezdetektől kitartó tagja van, a most 63 éves frontember, a skót Bobby Gillespie, aki munkáscsaládban nevelkedett a glasgow-i Mount Florida városrészben. Vele egykorú jó barátja, Alan McGee vitte el élete első rockkoncertjére, de hiába tetszett nekik a Thin Lizzy, inkább a punkrocknál kötöttek ki, és alapítottak egy zenekart The Drains néven, amelyben a későbbi Primal Scream-tag, az akkor még csak 15 éves Andrew Innes gitározott. A csapat hamar feloszlott, McGee és Innes elköltözött Londonba, Gillespie viszont maradt Skóciában.

A Primal Screamet már 1982-ben megalapította gitáros barátjával, Jim Beattie-vel. Koncertjeiken eleinte Velvet Underground-feldolgozásokat játszottak, aztán csináltak egy saját dalt is, amelyben egy lány énekelt, de a stúdiófelvételt annyira rossznak találták, hogy elégették a mesterszalagot. Ekkor szállt be Gillespie a Jesus and Mary Chainbe, ahol állva dobolt minimális felszerelésen – ez is a Velvet Underground, illetve az ott játszó Mo Tucker hatása volt. Azonban a zenekar első lemezének megjelenése után Gillespie-t válaszút elé állították: vagy teljes mértékben a JAMC-nek rendeli alá magát, vagy mehet, amerre lát. Az utóbbit választotta, és 1987-re elkészült a Primal Scream első, Sonic Flower Groove című lemeze. Az állítólag 100 ezer fontot felemésztő felvételek során a zenekar producert cserélt, és ez érződött is a Byrdsöt idéző hangvételű jangle pop dalok minőségén. A Primal Scream ázsióját ugyancsak növelte, hogy az egyik számuk felkerült a New Musical Express azóta már legendásnak számító, C86 című válogatáskazettájára.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.

Jövő idő

A politikai pártokat nem szokás szeretni Magyarországon, mi tagadás, a pártok adtak s adnak is okot erre jócskán.