est - GEOSZABÓ-NAP

  • - legát -
  • 2009. szeptember 10.

Zene

A művész geoprimitív-pissoir stílusú kozmopolita-internacionalista képződményeknek nevezi alkotásait, és már ebből sejthettük, hogy e nap inkább régi vágású happening lesz, mint piros betűs társasági esemény. A rendezéssel nem sokat bajlódtak. Miután kiderült, hogy a műveket nem tudják a meghirdetett időpontra, de még egy órával később sem "rendesen" elhelyezni, a kiállítandó tárgyak egy része a falnak támasztva vagy az asztalra borítva fogadta a látogatót.
A mûvész geoprimitív-pissoir stílusú kozmopolita-internacionalista képzõdményeknek nevezi alkotásait, és már ebbõl sejthettük, hogy e nap inkább régi vágású happening lesz, mint piros betûs társasági esemény.

A rendezéssel nem sokat bajlódtak. Miután kiderült, hogy a mûveket nem tudják a meghirdetett idõpontra, de még egy órával késõbb sem "rendesen" elhelyezni, a kiállítandó tárgyak egy része a falnak támasztva vagy az asztalra borítva fogadta a látogatót. Geoszabó Lászlót ez egyáltalán nem zavarta, amikor az est elsõ epizódjaként megnyitotta két fotós, Galló Rita és Kiss Barnabás kiállítását. Az összes fényképen a mûvész szerepelt, ám hogy ennek a puszta gesztuson túl is van értelme, ahhoz egy újabb - immár valóban Geoszabó - kiállítás megnyitóját kellett meghallgatni. Szirtes András filmrendezõ, a mûvész lelkes rajongója arról beszélt, hogy ha kiürül a terem, Geoszabó továbbra is szemmel tarthatja mûveit.

Úgy sejtjük, e mûveknél a cím legalább annyira fontos, mint maga a tárgy, viszont a megnyitó elõtti kapkodásban nem jutott rá idõ, hogy a képek, szobrok többségét kellõ információval lássák el. Így maradt a puszta látvány: élénk színû, dinamikus formák, nyilvános vécék jellegzetes firkáival és apróságokkal - kõvel, gyönggyel vagy bármilyen talált tárggyal - megbolondítva. Amikor az egyik látogató megjegyezte: "Egy csomó fasz van itt!", egyértelmûen a kiállított mûvekre utalt, ám ez csak szó szerint volt igaz. Geoszabó mûvei sokkal kifinomultabbak, "intelligensebbek", mint hogy öncélú, botránykeresõ, obszcén hülyéskedésnek mondjuk õket.

Amikor pedig a végén Geoszabó a verseibõl olvasott fel, az lett, amire az addig látottak alapján senki sem számított: megrázó, drámai produkció. Lehet, hogy ezek a szabadversek nyomtatásban nem állnák ki a próbát, ám Geoszabó elõadásában mintha megváltozott volna a szavak értelme. A legbanálisabb metafora, a legostobább szóvicc is nagy formátumú szövegként hatott.

Tûzraktér, szeptember 4.

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.