est - GEOSZABÓ-NAP

  • - legát -
  • 2009. szeptember 10.

Zene

A művész geoprimitív-pissoir stílusú kozmopolita-internacionalista képződményeknek nevezi alkotásait, és már ebből sejthettük, hogy e nap inkább régi vágású happening lesz, mint piros betűs társasági esemény. A rendezéssel nem sokat bajlódtak. Miután kiderült, hogy a műveket nem tudják a meghirdetett időpontra, de még egy órával később sem "rendesen" elhelyezni, a kiállítandó tárgyak egy része a falnak támasztva vagy az asztalra borítva fogadta a látogatót.
A mûvész geoprimitív-pissoir stílusú kozmopolita-internacionalista képzõdményeknek nevezi alkotásait, és már ebbõl sejthettük, hogy e nap inkább régi vágású happening lesz, mint piros betûs társasági esemény.

A rendezéssel nem sokat bajlódtak. Miután kiderült, hogy a mûveket nem tudják a meghirdetett idõpontra, de még egy órával késõbb sem "rendesen" elhelyezni, a kiállítandó tárgyak egy része a falnak támasztva vagy az asztalra borítva fogadta a látogatót. Geoszabó Lászlót ez egyáltalán nem zavarta, amikor az est elsõ epizódjaként megnyitotta két fotós, Galló Rita és Kiss Barnabás kiállítását. Az összes fényképen a mûvész szerepelt, ám hogy ennek a puszta gesztuson túl is van értelme, ahhoz egy újabb - immár valóban Geoszabó - kiállítás megnyitóját kellett meghallgatni. Szirtes András filmrendezõ, a mûvész lelkes rajongója arról beszélt, hogy ha kiürül a terem, Geoszabó továbbra is szemmel tarthatja mûveit.

Úgy sejtjük, e mûveknél a cím legalább annyira fontos, mint maga a tárgy, viszont a megnyitó elõtti kapkodásban nem jutott rá idõ, hogy a képek, szobrok többségét kellõ információval lássák el. Így maradt a puszta látvány: élénk színû, dinamikus formák, nyilvános vécék jellegzetes firkáival és apróságokkal - kõvel, gyönggyel vagy bármilyen talált tárggyal - megbolondítva. Amikor az egyik látogató megjegyezte: "Egy csomó fasz van itt!", egyértelmûen a kiállított mûvekre utalt, ám ez csak szó szerint volt igaz. Geoszabó mûvei sokkal kifinomultabbak, "intelligensebbek", mint hogy öncélú, botránykeresõ, obszcén hülyéskedésnek mondjuk õket.

Amikor pedig a végén Geoszabó a verseibõl olvasott fel, az lett, amire az addig látottak alapján senki sem számított: megrázó, drámai produkció. Lehet, hogy ezek a szabadversek nyomtatásban nem állnák ki a próbát, ám Geoszabó elõadásában mintha megváltozott volna a szavak értelme. A legbanálisabb metafora, a legostobább szóvicc is nagy formátumú szövegként hatott.

Tûzraktér, szeptember 4.

****

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.