Könyv - Az eszményőrző - Fodor Géza: Magánszínház

Zene

Tavaly októberben bekövetkezett halála tette fájdalmasan egyértelművé a tényt: Fodor Géza a kortárs magyar szellemi élet egyik utolsó apafigurája volt. Amit élete során a lényéből áradó szemérem és a polgári jólneveltség nem engedett látványosan megnyilvánulni, az a halálát követő gyász és megrendülés hónapjaiban követelte ki a maga jussát, itt-ott érthető módon a veszteségérzés bocsánatos túlzásaitól kísérve. Emlékkoncert és a Holmi egy teljes különszáma búcsúzott - Kornis Mihály sírbeszédének találó megfogalmazásával - a "nagy néző, csodálatos olvasó és ihletett hallgató" testi valójától, s a távoli szemlélő csak ámulattal mérhette fel az elmúlt kurta gyászév alatt, hogy mily sokak, s mily különféle érdeklődésű, munkásságú és véralkatú emberek, filoszok és szépírók, rendezők és karmesterek számára állított mércét és kínált eligazodási pontot Fodor Géza figyelmes létezése.

Tavaly októberben bekövetkezett halála tette fájdalmasan egyértelművé a tényt: Fodor Géza a kortárs magyar szellemi élet egyik utolsó apafigurája volt. Amit élete során a lényéből áradó szemérem és a polgári jólneveltség nem engedett látványosan megnyilvánulni, az a halálát követő gyász és megrendülés hónapjaiban követelte ki a maga jussát, itt-ott érthető módon a veszteségérzés bocsánatos túlzásaitól kísérve. Emlékkoncert és a Holmi egy teljes különszáma búcsúzott - Kornis Mihály sírbeszédének találó megfogalmazásával - a "nagy néző, csodálatos olvasó és ihletett hallgató" testi valójától, s a távoli szemlélő csak ámulattal mérhette fel az elmúlt kurta gyászév alatt, hogy mily sokak, s mily különféle érdeklődésű, munkásságú és véralkatú emberek, filoszok és szépírók, rendezők és karmesterek számára állított mércét és kínált eligazodási pontot Fodor Géza figyelmes létezése.

A megemlékezések egyöntetű állásfoglalásából végképp megbizonyosodhattunk arról, amit a Fodorral mindössze a szövegein keresztül ismerős olvasó eddig jobbára csak sejthetett: a privát személyiség és az írásokból imponálóan kirajzolódó bölcsésztudor ritkaságszámba vehető önazonosságát, "korszerűtlenül" intakt egységét. Ezt a kuriózumot, s persze Fodor mindahány tudósemberi erényét, engedményt nem adó alaposságát, elmélyült, empátiára fogékony figyelmét, dialektikus elemzőkészségét és rajongással elegy tárgy-, azaz színház- és operaismeretét tárja elénk immár posztumusz megjelentetett, ám még saját kezűleg összeállított esszé- és tanulmánykötete, a Magánszínház is.

Az 1996 és 2008 között keletkezett írások - egyetlen kivétellel - már korábban is olvashatók voltak: folyóiratok hasábjain, illetve - hat dolgozat esetében - ünnepi vagy emlékkötetekben publikálva. Otrombán tévednénk azonban, ha netán alkalmi jellegűnek vélnénk az utóbbi csoporthoz sorolható írásokat, hiszen a mindenkor teljes filológusi vértezetben mutatkozó esztéta az óvatlanul akár mellékesnek is ítélhető kérdésből (Velencétől Monte-Carlóig [Olvasta-e Szerb Antal az Álmok álmodóját?]) szintúgy általános érvényű, ha tetszik, a nagy egészről informáló megállapításokat bont ki, akár mintaszerű Muszorgszkij- vagy Verdi-opera-elemzéseiből. Így válhat értelmezésében az Othello-beli színpadi Velence (A mór Velencéje) az államrezon praktikus érzéketlenségét és a kifinomult viszonylatokat, a sokszázados kultúrkincset és a rögzült szokásrendet ötvöző civilizáció, vagyis egy "ellentmondásosságában is magasrendű és megvédendő érték" szimbólumává. Amiként a műelemzés látómezejének kitágítását, a társadalmi és kulturális érvényesség kikutatását végzi el a nagyszerű Hovanscsina-tanulmány is (A reménytelen remekmű): Bibó István terminológiájának adaptív alkalmazásával "az eltorzult orosz alkat", a "zsákutcás orosz történelem" megvilágítására. Az opera, ahol az erőszak mint alapgesztus jelenik meg, s ahol az egyoldalú alávetés a társadalom kis köreiben is meghatározó viszonylatként mutatkozik meg a Fodor gondolatmenetét követő olvasó előtt, nos, ez az opera valóban a reménytelenség művészi és egyszersmind történelmi csúcsteljesítményének tekinthető.

Fodor megközelítése, amelyben majd mindenkor ott munkál a "lukácsista" indulás egy-egy eszméje, már az esztéta életében is magán hordozta a trendenkívüliség, az eszményőrzés vitákkal kikezdhető, ám emberi-tudósi hitellel többszörösen megerősített gesztusát. Halálával mindez tragikus távlatba helyeződött, vagy tán helyesebben fogalmazva: halálával immár végérvényesen felismerni kényszerültünk egy attitűd, az átélten humanista, a társadalmi vonatkozások iránt váltig érdeklődő, anyagismeretében pozitivista bölcsész attitűdjének kivesztét. Innen olvasva különösen megrendítőnek találhatjuk azt a két írást, melyekben Fodor Géza maga is búcsúzóra fogja: az ifjúkortól meghitt barát Petri Györgyre és az univerzális operai, színházi emberként tisztelt Blum Tamásra emlékezve. Fodor mindkét esetben enged szokott tartózkodásából, ám saját élményeiről, érzéseiről számot adva sem veszít tartásából, s ez a személyességében is fegyelmezett szövegformálás két remek portrét és két értékes emberi kapcsolat érzékletes képét kínálja számunkra. A több évtizedes barátság és a távoli tiszteletből lelkedzett kései és hamar végleg megszakadó munkakapcsolat ábrázolásában megint csak felsejlik az emlékező alakja: előtérbe tolakodás nélkül és mégis felismerhetően, az ízetlen öntetszelgés helyett mindvégig a választott téma körül munkálkodva, póztalan tárgyszerűségében is a személyiség teljességét érzékeltetve.

Magvető, 2009, 284 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).