„Azért kezdtem el a zenével foglalkozni, mert senki nem írt róla úgy, ahogy én érdekesnek találtam volna. (…) Mi lehet érdekes annak, aki most kelt ki az ágyból, (…) és a reggeli kávéját iszogatja? Sibelius Negyedik szimfóniája bizonyára nem. Mindjárt más, ha azt írom: »Mi történt a karmesterrel tegnap este?«” – foglalta össze újságírói ars poeticáját egy interjúban. Blogja, a hírszájt módjára frissülő Slipped Disc a világ egyik legolvasottabb kulturális weboldala, amelynek cikkeit világhírű karmesterek, impresszáriók és zenerajongók egyaránt kommentelik.
Lebrecht szuggesztív előadói kvalitásairól több alkalommal élőben is megbizonyosodhattunk Budapesten, 2014-ben például épp Gustav Mahlerről beszélt a Budapesti Fesztiválzenekar koncertje előtt a Müpában. A most magyarul megjelent munkája, az eredeti nyelven 2010-ben napvilágot látott mű rendhagyó biográfia, amelyben a zeneszerző életének mozzanataiba Lebrecht beleszövi saját élményeit is. Az események között lendületesen von le következtetéseket – némelyikkel kedvünk is lenne vitába szállni, olykor pont azért, mert éppen az elbeszélés tényszerűsége szenved csorbát. A könyv utolsó része hasznos útmutató a mahleri életmű darabjaihoz, a szerző több mint harminc oldalon át részletezi a legjelentősebb Mahler-felvételek értékeit és hiányosságait.
Lebrecht lényegre törő stílusa a bulvárban gyökerezik. Tömören fogalmaz, rendkívül sok tényadatot közöl, amelyekhez nem minden esetben fűz magyarázatot, bizonyos fokú zenei-kultúrtörténeti felkészültséget feltételezve. Stílusát csak úgy lehet élvezetesen más nyelvre átültetni, ha a műfordító is viszonylag könnyen képes visszaadni a szerző által erőfeszítések nélkül használt szófordulatokat. Lebrechtnek az Európa Kiadónál korábban megjelent három művénél nem volt gond az olvashatósággal (A komolyzene anekdotakincse ráadásul nemrég jelent meg harmadjára), a Miért Mahler? esetében azonban sajnos korántsem beszélhetünk erről. (Sőt a szöveg állapota annyira kétségbeejtő, hogy eszünkbe juttathatja Tornyai Péter zeneszerző 2023-ban megjelent könyvkritikáját, amelynek hatására az MMA Kiadó visszavonta a Roger Scruton zenei írásait tartalmazó kötetet a boltokból.)
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!


