HANGADÓ - Könyv

Ezernyi sajtóhibák szimfóniája

Norman Lebrecht: Miért Mahler? – Így változtatta meg a világunkat egy ember és tíz szimfónia

Zene

Norman Lebrecht világszerte ismert zenei író és műsorvezető. Olykor végletekig szókimondó stílusa némelyeket elriaszt, ám ha megbolydul valami a komolyzenei életben, Lebrecht elsőként tudósít róla.

„Azért kezdtem el a zenével foglalkozni, mert senki nem írt róla úgy, ahogy én érdekesnek találtam volna. (…) Mi lehet érdekes annak, aki most kelt ki az ágyból, (…) és a reggeli kávéját iszogatja? Sibelius Negyedik szimfóniája bizonyára nem. Mindjárt más, ha azt írom: »Mi történt a karmesterrel tegnap este?«” – foglalta össze újságírói ars poeticáját egy interjúban. Blogja, a hírszájt módjára frissülő Slipped Disc a világ egyik legolvasottabb kulturális weboldala, amelynek cikkeit világhírű karmesterek, impresszáriók és zenerajongók egyaránt kommentelik.

Lebrecht szuggesztív előadói kvalitásairól több alkalommal élőben is meg­bizonyosodhattunk Budapesten, 2014-ben például épp Gustav Mahlerről beszélt a Budapesti Fesztiválzenekar koncertje előtt a Müpában. A most magyarul megjelent munkája, az eredeti nyelven 2010-ben napvilágot látott mű rendhagyó biográfia, amelyben a zeneszerző életének mozzanataiba Lebrecht beleszövi saját élményeit is. Az események között lendületesen von le következtetéseket – némelyikkel kedvünk is lenne vitába szállni, olykor pont azért, mert éppen az elbeszélés tényszerűsége szenved csorbát. A könyv utolsó része hasznos útmutató a mahleri életmű darabjai­hoz, a szerző több mint harminc oldalon át részletezi a legjelentősebb Mahler-felvételek értékeit és hiányosságait.

Lebrecht lényegre törő stílusa a bulvárban gyökerezik. Tömören fogalmaz, rendkívül sok tényadatot közöl, amelyekhez nem minden esetben fűz magyarázatot, bizonyos fokú zenei-kultúrtörténeti felkészültséget feltételezve. Stílusát csak úgy lehet élvezetesen más nyelvre átültetni, ha a műfordító is viszonylag könnyen képes visszaadni a szerző által erőfeszítések nélkül használt szófordulatokat. Lebrechtnek az Európa Ki­adónál korábban megjelent három művénél nem volt gond az olvashatósággal (A komolyzene anekdotakincse ráadásul nemrég jelent meg harmadjára), a Miért Mahler? esetében azonban sajnos korántsem beszélhetünk erről. (Sőt a szöveg állapota annyira kétségbeejtő, hogy eszünkbe juttathatja Tornyai Péter zeneszerző 2023-ban megjelent könyvkritikáját, amelynek hatására az MMA Kiadó visszavonta a Roger Scruton zenei írásait tartalmazó kötetet a boltokból.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.