mi a kotta?

Faggatózó negédeskedés

  • mi a kotta
  • 2022. január 12.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/2. hétre

„E kedves s minden tekintetben vonzó újdonság tele színház előtt adatván, nálunk is köztetszést aratott, s hihetőleg sokáig fenntartandja magát a játékrenden. Különösen élvezetdússá tevé azt jeles primadonnánk, Schodelné (Mari), ki a címszerepben annyi kellemet, kacérságot, faggatózó negédeskedést, lágyságot és pajkosságot fejtett ki, minőt a tragikai Múzsa fölkentjétöl alig váránk, s így kétszeres érdeket gerjeszte. Számos helyei zajosan tapsoltattak meg, több számokat ismételnie kelle. Joób úr (Toni), Szerdahelyi (Sulpicio) dicséretesen viselék magokat. A karok és zenekar derék Erkelünk igazgatása alatt, mint mindig, jelesen működtek.” Így számolt be 1844 januárjában Az ezred lánya magyarországi bemutatójáról a Regélő – Pesti Divatlap, és a hazai operatörténet második nagy dívájáról más lapok is csupa jót írtak, habár az idővel némi rosszalló csodálkozást váltott ki a sajtó képviselőiből, hogy a közönség „a dalművésznő dobolását és nem éneklését ismételteti”. Merthogy Donizetti vígoperájának címszerepében, a Mari(e)-t, a markotányos kisasszonyt megformáló szopránnak ilyesmihez is értenie kell. Pénteken Szemere Zita debütál ebben a derűs szerepben, míg a magas C-k valóságos sorozatát kikövetelő Toni(o) szólama Boncsér Gergelynek jut Polgár Csaba rendezésében (Erkel Színház, január 14., hét óra).

Ezen az estén mindazonáltal más csábító és persze zenei érdekű program is akad a városban. Jelesül a Zeneakadémián, ahol a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Vásáry Tamás folytatja közös Brahms-sorozatát, ezúttal a 2. szimfóniával, valamint az a-moll kettősverseny megszólaltatásával, utóbbiban Pusker Júliának és Kokas Dórának jut a főszerep (január 14., fél nyolc). Brahmstól visszafelé és péntektől a hétforduló felé lépve egyet már kínálkozik is a következő mellőzhetetlen ajánlat: a Fesztiválzenekar Schumann-programjának három alkalma (Nemzeti Hangversenyterem, január 16., fél négy; 17. és 18., háromnegyed nyolc). A karmester itt a 83. születésnapjához közelítő Marek Janowski lesz, a műsor középső számában, vagyis az a-moll zongoraversenyben pedig a svájci Francesco Piemontesi játssza majd a magánszólamot.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.