Lemez

Fatima Al Qadiri: Asiatisch

  • Velkei Zoltán
  • 2014. június 8.

Zene

A kilencvenes évek egyik nagy zenei hullámában elektronikus zenészek modernizálták a világzenét; korunkéban pedig világzenészek ültetik át hagyományaikat elektronikus zenére.

Nem kell sokáig túrni a Google-t, hogy megtaláljuk a kor nagyságait: a szíriai Omar Souleyman vagy a dél-afrikai Nozinja saját mozgalmat indított el, és a sort még nagyon sokáig lehetne folytatni.

A szenegáli születésű, Kuvaitban nevelkedett, jelenleg New Yorkban élő Fatima Al Qadiri az elektronikus zene egyik feltörekvő konceptuális művésze. Zenéjének érdekessége abban rejlik, hogy őt már az a nyugati szórakoztatóipari utópia inspirálta, ami húsz évvel ezelőtt rászakadt a Közel-Keletre, így mindig is az elektronikus zenére tekintett kiindulópontként. Első albuma képzelt utazás Kínába: autentikus ütősök, csengők, gongok és fúvós hangminták ismétlődnek a brit modern basszusképletek ritmikáira a lemezen, amit stílusilag a grime egyik keleties alirányzata, a sinogrime tart egyben (ennek lényege, hogy a producerek a futurisztikus Ázsiát próbálják megzenésíteni, némi cyberpunkos hangulatot teremtve). A végeredmény a nyugati popkultúra és a keleti hagyományok találkozását örökíti meg, és tele van kiemelkedő pontokkal. A Wudang igazi badass grime, a Hainan Island egzotikus és egyben organikus techno, a Shanghai Freeway pedig csengő- és harangorgia, lézeres szintikkel a háttérben. De mind közül a legizgalmasabb talán mégis a Dragon Tattoo, ami robotikus r&b-s ritmusának és vokáljának köszönhetően egyenesen a jövőbe repíti Kínát.

Hyperdub, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.