DVD

Gounod: Faust

  • - káté -
  • 2014. június 8.

Zene

Gounod Faust című operája behízelgő dallamokkal, hatásosan és látványosan, helyenként kifejezetten bombasztikusan népszerűsíti Goethe világdrámájának első részét. Amilyen nehéz olvasmány a költőóriás, olyan könnyű élvezet a francia zeneszerző.

A zenés színház szempontjából kifejezetten magasztalásra érdemes mestermunka romantikus szerelmi története a pokolból indul, és a végén szó szerint a mennyekbe emel. A tudományban csalódott, az ördögi praktika segítségével megfiatalodott címszereplő szűzi szerelmet akar, de csábítóvá és megrontóvá válik, s míg Margit a bűntől megváltva fölmagasztosul, ő tettéért elkárhozik. A Metropolitan Opera 2011/12-es szezonjában a musicalrendező Des McAnuff modern társadalmi keretbe ágyazza a sztorit. Nála Faust mint atomfizikus a második világháború végén, a hirosimai bomba árnyékában készül lelkiismereti öngyilkosságra, és visszaálmodja magát a múltba, amelyben az újrakezdett történet az első világháborúba induló katonákkal végződik. Az ébredés keserű: minden kezdődik elölről.

A történet újrahasznosítása inkább érdekes, mint magvas, ám frivolitása alig idegen a csillogó zenétől, amelyet a sztárkarmester Yannick-Nézet Séguin pazar színekkel tolmácsol a Met virtuóz zenekarával. Az előadás mozgalmas és látványos, ráadásul nagyképes videó-animációjával egy Broadway-musicalhez közelít, de az énekesek jóvoltából príma operai minőség is. A címszereplő a jóvágású, elegáns és hőstenor jellegű Jonas Kaufmann, aki könnyedén tornássza fel magát a szerep és a hanglétra legmagasabb fokára. A mennyei lajtorjára égi zengzet és megváltó dicsfény által övezve gyalog lépdel föl a Margitot alakító, finom alkatú és hangú Marina Poplavszkaja. René Pape kifejezetten emberi Mephisto, egy doppingszerepbe bújt csendestárs ördög, aki hagyja megtörténni a dolgokat, épp csak besegít a vészhelyzetekben. Vokális rezonőr, aki sétapálcájával kifelé mutat: voila, így működik a világ.

Decca, 2 DVD, Universal

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.