DVD

Gounod: Faust

  • - káté -
  • 2014. június 8.

Zene

Gounod Faust című operája behízelgő dallamokkal, hatásosan és látványosan, helyenként kifejezetten bombasztikusan népszerűsíti Goethe világdrámájának első részét. Amilyen nehéz olvasmány a költőóriás, olyan könnyű élvezet a francia zeneszerző.

A zenés színház szempontjából kifejezetten magasztalásra érdemes mestermunka romantikus szerelmi története a pokolból indul, és a végén szó szerint a mennyekbe emel. A tudományban csalódott, az ördögi praktika segítségével megfiatalodott címszereplő szűzi szerelmet akar, de csábítóvá és megrontóvá válik, s míg Margit a bűntől megváltva fölmagasztosul, ő tettéért elkárhozik. A Metropolitan Opera 2011/12-es szezonjában a musicalrendező Des McAnuff modern társadalmi keretbe ágyazza a sztorit. Nála Faust mint atomfizikus a második világháború végén, a hirosimai bomba árnyékában készül lelkiismereti öngyilkosságra, és visszaálmodja magát a múltba, amelyben az újrakezdett történet az első világháborúba induló katonákkal végződik. Az ébredés keserű: minden kezdődik elölről.

A történet újrahasznosítása inkább érdekes, mint magvas, ám frivolitása alig idegen a csillogó zenétől, amelyet a sztárkarmester Yannick-Nézet Séguin pazar színekkel tolmácsol a Met virtuóz zenekarával. Az előadás mozgalmas és látványos, ráadásul nagyképes videó-animációjával egy Broadway-musicalhez közelít, de az énekesek jóvoltából príma operai minőség is. A címszereplő a jóvágású, elegáns és hőstenor jellegű Jonas Kaufmann, aki könnyedén tornássza fel magát a szerep és a hanglétra legmagasabb fokára. A mennyei lajtorjára égi zengzet és megváltó dicsfény által övezve gyalog lépdel föl a Margitot alakító, finom alkatú és hangú Marina Poplavszkaja. René Pape kifejezetten emberi Mephisto, egy doppingszerepbe bújt csendestárs ördög, aki hagyja megtörténni a dolgokat, épp csak besegít a vészhelyzetekben. Vokális rezonőr, aki sétapálcájával kifelé mutat: voila, így működik a világ.

Decca, 2 DVD, Universal

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.