Koncert

Fejérvári Zoltán

  • Molnár Szabolcs
  • 2019. június 3.

Zene

Fejérvári Zoltán az est első felében egy-egy Schumann- (Erdei jelenetek) és Janáček- (Benőtt ösvényen, 2. kötet) művet adott elő. Zongorázása nyomán a hangszín vált a zenei folyamatok irányítójává. Most nem arról szólunk, hogy „színesen” zongorázott – sokan játszanak színesen (jelentsen ez gusztusost, kellemkedőt vagy épp érzékit) –, hanem arról, hogy a szín Fejérvárinál minden zenei paraméter felett állt, s ennek megfelelően a színek révén teremtette meg az adott tétel formáját és dramaturgiáját, azaz a jelentését. S ha ez az akusztikai-fizikai szempontból nagyon is konkrét, ám az emberi érzékelés számára mindig is benyomásjellegű paraméter áll mindenek felett, akkor a dinamika, a tempó, a harmónia, legeslegvégül pedig a tematika kimetszése „csak” járulékos elemnek tűnhet.

Igen ám, de ezen az estén mindenki számára evidenciaként állt elő a képlet: ha a színkompozíció rendben van, az tökéletesen elrendezi a dinamikát, a tempót, a harmóniát és legeslegvégül a darab tematikus képét is. S ha tökéletesen elrendezi, akkor azok tökéletesek is lesznek. Fejérvári zeneértelmezése elegánsan túllépett (meghaladta?) az unt iskolákat, szemlélete a legmodernebb zenefelfogásokkal dialogizált. Ki csodálkozott így azon, hogy Schumann és Janáček ezen az estén tényleg kortárs szerzőnek tűnt, s hogy az előadóművészi koncentráltság és elengedettség nagyon ritkán tapasztalt harmonikus egységet alkotott? A szünet után egyetlen mű szólalt meg, Tornyai Péter Subito piano című, héttételes munkája. Egy ősbemutató ritkán vált ki oly frenetikus közönségreakciót, mint ez a rendkívül komplex, nagyvonalú, totális hatásra törő kompozíció, amelyről bátran kijelenthető, hogy az elmúlt évtized (évtizedek?) legjelentősebb zongoradarabja. És abban bízva, hogy Fejérvári még sokszor előadja majd, tekintsünk el mindennemű elemző vagy leíró megjegyzéstől, nehogy megfosszunk bárkit a meglepettség katarzisától.

Zeneakadémia, Solti terem, április 26.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.