Koncert

Fejérvári Zoltán

  • Molnár Szabolcs
  • 2019. június 3.

Zene

Fejérvári Zoltán az est első felében egy-egy Schumann- (Erdei jelenetek) és Janáček- (Benőtt ösvényen, 2. kötet) művet adott elő. Zongorázása nyomán a hangszín vált a zenei folyamatok irányítójává. Most nem arról szólunk, hogy „színesen” zongorázott – sokan játszanak színesen (jelentsen ez gusztusost, kellemkedőt vagy épp érzékit) –, hanem arról, hogy a szín Fejérvárinál minden zenei paraméter felett állt, s ennek megfelelően a színek révén teremtette meg az adott tétel formáját és dramaturgiáját, azaz a jelentését. S ha ez az akusztikai-fizikai szempontból nagyon is konkrét, ám az emberi érzékelés számára mindig is benyomásjellegű paraméter áll mindenek felett, akkor a dinamika, a tempó, a harmónia, legeslegvégül pedig a tematika kimetszése „csak” járulékos elemnek tűnhet.

Igen ám, de ezen az estén mindenki számára evidenciaként állt elő a képlet: ha a színkompozíció rendben van, az tökéletesen elrendezi a dinamikát, a tempót, a harmóniát és legeslegvégül a darab tematikus képét is. S ha tökéletesen elrendezi, akkor azok tökéletesek is lesznek. Fejérvári zeneértelmezése elegánsan túllépett (meghaladta?) az unt iskolákat, szemlélete a legmodernebb zenefelfogásokkal dialogizált. Ki csodálkozott így azon, hogy Schumann és Janáček ezen az estén tényleg kortárs szerzőnek tűnt, s hogy az előadóművészi koncentráltság és elengedettség nagyon ritkán tapasztalt harmonikus egységet alkotott? A szünet után egyetlen mű szólalt meg, Tornyai Péter Subito piano című, héttételes munkája. Egy ősbemutató ritkán vált ki oly frenetikus közönségreakciót, mint ez a rendkívül komplex, nagyvonalú, totális hatásra törő kompozíció, amelyről bátran kijelenthető, hogy az elmúlt évtized (évtizedek?) legjelentősebb zongoradarabja. És abban bízva, hogy Fejérvári még sokszor előadja majd, tekintsünk el mindennemű elemző vagy leíró megjegyzéstől, nehogy megfosszunk bárkit a meglepettség katarzisától.

Zeneakadémia, Solti terem, április 26.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.