mi a kotta?

Fene a fajtájukat

  • mi a kotta
  • 2015. december 5.

Zene

„Néhány nappal később a sajtó döntőbírái szenvedéllyel nyilatkoztak, ki mellettem, ki ellenem. De a kifogások, amelyekkel az ellenséges indulatú kritika illetett, egyáltalán nem vonatkoztak a koncerten hallott mű nyilvánvaló hibáira […]; e kifogások, mondom, csaknem mind álutakon jártak. Majd olyan lehetetlen gondolatokat tulajdonítottak nekem, amelyek sohasem jutottak eszembe, majd bizonyos modulációk érdességét kifogásolták, de ezek a modulációk egyszerűen nem voltak műveimben feltalálhatók, majd meg a művészet egyes szabályainak következetes semmibevételével vádoltak, holott ezeket lelkiismeretes pontossággal megtartottam, majd bizonyos zenei formák hiányát vetették szememre, holott ezeket kizárólagosan alkalmaztam, éppen azokon a helyeken, ahol hiányzásukat szóvá tették. Egyébként meg kell mondanom, hogy párthíveim is gyakran olyan – méghozzá teljesen nevetséges – szándékokat tulajdonítottak nekem, amelyek sohasem voltak eszem ágában sem. Hogy ettől az időtől fogva mennyi értelmetlenséget, őrületet, ki­agyalt rendszert, ostobaságot és vakságot pazarolt rám a francia kritika azért, hogy magasztalja vagy sárba rántsa műveimet, az minden elképzelést meghalad. […] Milyen nehezen találunk manapság tudással, lelki érzékenységgel, képzelőtehetséggel megáldott, részre nem hajló, tisztán látó kritikusokat, akik józan ítéletre képesek, jól mérik fel törekvéseim horderejét és gondolkodásom irányát.”

Így emlékezett vissza Hector Berlioz a Fantasztikus szimfónia párizsi ősbemutatóját követő kritikákra, s egyúttal a kritikusok örök értetlenségére. Dicsérjenek vagy kárhoztassanak, a kritikusok persze átok egy fajzat ma is, még ha a klasszikus remekművé vált Fantasztikus szimfóniát már is nem merik tiszteletlen szavakkal illetni. Merthogy az Orchestre de Paris koncertjén is ott ülnek majd ezek a savanyú alakok, ahol a nagyszerű Paavo Järvi utolsó szám gyanánt e művet fogja beinteni (Nemzeti Hangversenyterem, november 6., fél nyolc). A koncert hangszeres szólistája itt a bájos Sol Gabetta (képünkön) lesz, aki a legrosszabb kritikusokat is felülmúlóan gunyoros Saint-Saëns a-moll csellóversenyét játssza majd.

Ha már csellistánál járunk, hát ne hagyjuk említetlenül, hogy a mi óriásunk, Perényi Miklós e napokban két koncerten is pódiumra ül majd, hogy Bach csellószvitjeiből összkiadást bűvöljön elénk (Zeneakadémia, november 5. és 7., fél nyolc).

A Budapesti Fesztiválzenekar esedékes három hangversenyén ellenben a hegedűnek jut a kitüntetett szerep, hiszen Thomas Zehetmair és vele Prokofjev g-moll hegedűversenye szerepel majd a program kellős közepén (Nemzeti Hangversenyterem, november 7. és 9., háromnegyed nyolc, november 8., fél négy). Fischer Iván e koncerteken Prokofjev különlegesség gyanánt felhangzó, Nyitány héber témákra című szerzeményét is elénk bocsátja majd.
S Prokofjevvel indul a hétvége másik vendég zenekarának koncertje is, hiszen a párizsiak mellett e napokban a Bécsi Szimfonikusok is Pestre látogatnak majd, s műsorukat Prokofjev Rómeó és Júlia szvitjének részleteivel fogják nyitni (Zeneakadémia, november 8., fél nyolc). Az este karmestere egy újabb világhírű karmester, Charles Dutoit lesz.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.