mi a kotta?

Fene a fajtájukat

  • mi a kotta
  • 2015. december 5.

Zene

„Néhány nappal később a sajtó döntőbírái szenvedéllyel nyilatkoztak, ki mellettem, ki ellenem. De a kifogások, amelyekkel az ellenséges indulatú kritika illetett, egyáltalán nem vonatkoztak a koncerten hallott mű nyilvánvaló hibáira […]; e kifogások, mondom, csaknem mind álutakon jártak. Majd olyan lehetetlen gondolatokat tulajdonítottak nekem, amelyek sohasem jutottak eszembe, majd bizonyos modulációk érdességét kifogásolták, de ezek a modulációk egyszerűen nem voltak műveimben feltalálhatók, majd meg a művészet egyes szabályainak következetes semmibevételével vádoltak, holott ezeket lelkiismeretes pontossággal megtartottam, majd bizonyos zenei formák hiányát vetették szememre, holott ezeket kizárólagosan alkalmaztam, éppen azokon a helyeken, ahol hiányzásukat szóvá tették. Egyébként meg kell mondanom, hogy párthíveim is gyakran olyan – méghozzá teljesen nevetséges – szándékokat tulajdonítottak nekem, amelyek sohasem voltak eszem ágában sem. Hogy ettől az időtől fogva mennyi értelmetlenséget, őrületet, ki­agyalt rendszert, ostobaságot és vakságot pazarolt rám a francia kritika azért, hogy magasztalja vagy sárba rántsa műveimet, az minden elképzelést meghalad. […] Milyen nehezen találunk manapság tudással, lelki érzékenységgel, képzelőtehetséggel megáldott, részre nem hajló, tisztán látó kritikusokat, akik józan ítéletre képesek, jól mérik fel törekvéseim horderejét és gondolkodásom irányát.”

Így emlékezett vissza Hector Berlioz a Fantasztikus szimfónia párizsi ősbemutatóját követő kritikákra, s egyúttal a kritikusok örök értetlenségére. Dicsérjenek vagy kárhoztassanak, a kritikusok persze átok egy fajzat ma is, még ha a klasszikus remekművé vált Fantasztikus szimfóniát már is nem merik tiszteletlen szavakkal illetni. Merthogy az Orchestre de Paris koncertjén is ott ülnek majd ezek a savanyú alakok, ahol a nagyszerű Paavo Järvi utolsó szám gyanánt e művet fogja beinteni (Nemzeti Hangversenyterem, november 6., fél nyolc). A koncert hangszeres szólistája itt a bájos Sol Gabetta (képünkön) lesz, aki a legrosszabb kritikusokat is felülmúlóan gunyoros Saint-Saëns a-moll csellóversenyét játssza majd.

Ha már csellistánál járunk, hát ne hagyjuk említetlenül, hogy a mi óriásunk, Perényi Miklós e napokban két koncerten is pódiumra ül majd, hogy Bach csellószvitjeiből összkiadást bűvöljön elénk (Zeneakadémia, november 5. és 7., fél nyolc).

A Budapesti Fesztiválzenekar esedékes három hangversenyén ellenben a hegedűnek jut a kitüntetett szerep, hiszen Thomas Zehetmair és vele Prokofjev g-moll hegedűversenye szerepel majd a program kellős közepén (Nemzeti Hangversenyterem, november 7. és 9., háromnegyed nyolc, november 8., fél négy). Fischer Iván e koncerteken Prokofjev különlegesség gyanánt felhangzó, Nyitány héber témákra című szerzeményét is elénk bocsátja majd.
S Prokofjevvel indul a hétvége másik vendég zenekarának koncertje is, hiszen a párizsiak mellett e napokban a Bécsi Szimfonikusok is Pestre látogatnak majd, s műsorukat Prokofjev Rómeó és Júlia szvitjének részleteivel fogják nyitni (Zeneakadémia, november 8., fél nyolc). Az este karmestere egy újabb világhírű karmester, Charles Dutoit lesz.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?