Koncert

John Mayall

  • Soós Tamás
  • 2015. december 5.

Zene

John Mayall egy legenda, és ezen mit sem csorbít, hogy hírnevét a keze alól kikerült bluesgitárosok öregbítették a legsikeresebben. A hatvanas évek swinging Londonjában az ő Bluesbreakers nevű bandája volt a legdivatosabb átjáróház, a blues-rock legjobb játékosai váltották itt egymást pár évente. Andy Fraser például innen igazolt a Free-be, Mick Taylor a Stonesba, Eric Clapton azért lépett ki, hogy a Creamet, Jon Hiseman pedig azért, hogy a Colosseumot megalapítsa. Klasszikusait is ekkoriban adta ki, de nem csak Claptonnal, nélküle is nagyokat villantott Mayall, az A Hard Road, a Bare Wires, az Empty Rooms színes, ízes blueszenéje a mai napig etalon.

Mivel ebben a műfajban nincsen nyugdíjkorhatár, Mayall 82 évesen is aktív, és tavaly az A Special Life, idén a Find A Way To Care c. új lemezével érintette Budapestet. Tény, hogy nem csípett akkorát a koncert, mint például a Blues Breakers with Eric Clapton még félszáz év távlatából is, de a műsor feszes, a közönség pedig hálás volt. Mayall ezúttal bluessztenderdektől sem tartózkodó, sztenderd blueskoncertet adott, amiben a bő kézzel adagolt feldolgozások – köztük Albert King Floodin’ In Californiája – mellé csempészte saját szerzeményeit, a lebegős A Special Life-ot, vagy a lázasan sóvárgóra szólózott Long Gone Midnightot. Ahogy a tét nélkül, felszabadultan örömzenélő Mayall rendre beszámolt a dalok előtt, vagy elcsitította a nézőtéren kialakult, humoros füttydialógot, abból egyaránt körvonalazódott a hírhedten keménykezű zenekarvezető és a brit gentleman portréja, és a koncerten is előbb ez a precizitás, majd a fesztelenség érződött. A kérésre játszott Room to Move-ba már akkora harmonikariffet fújt, és utána olyan játékos párbeszédbe keveredett Greg Rzab basszgitárjával, hogy ­hiába hívják a brit blues atyjának, az bizony világklasszis volt – Freddie King ráadásra tartogatott örökbluesával, a Hideaway-jel egyetemben.

Akvárium Klub, október 29.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.