Koncert

John Mayall

  • Soós Tamás
  • 2015. december 5.

Zene

John Mayall egy legenda, és ezen mit sem csorbít, hogy hírnevét a keze alól kikerült bluesgitárosok öregbítették a legsikeresebben. A hatvanas évek swinging Londonjában az ő Bluesbreakers nevű bandája volt a legdivatosabb átjáróház, a blues-rock legjobb játékosai váltották itt egymást pár évente. Andy Fraser például innen igazolt a Free-be, Mick Taylor a Stonesba, Eric Clapton azért lépett ki, hogy a Creamet, Jon Hiseman pedig azért, hogy a Colosseumot megalapítsa. Klasszikusait is ekkoriban adta ki, de nem csak Claptonnal, nélküle is nagyokat villantott Mayall, az A Hard Road, a Bare Wires, az Empty Rooms színes, ízes blueszenéje a mai napig etalon.

Mivel ebben a műfajban nincsen nyugdíjkorhatár, Mayall 82 évesen is aktív, és tavaly az A Special Life, idén a Find A Way To Care c. új lemezével érintette Budapestet. Tény, hogy nem csípett akkorát a koncert, mint például a Blues Breakers with Eric Clapton még félszáz év távlatából is, de a műsor feszes, a közönség pedig hálás volt. Mayall ezúttal bluessztenderdektől sem tartózkodó, sztenderd blueskoncertet adott, amiben a bő kézzel adagolt feldolgozások – köztük Albert King Floodin’ In Californiája – mellé csempészte saját szerzeményeit, a lebegős A Special Life-ot, vagy a lázasan sóvárgóra szólózott Long Gone Midnightot. Ahogy a tét nélkül, felszabadultan örömzenélő Mayall rendre beszámolt a dalok előtt, vagy elcsitította a nézőtéren kialakult, humoros füttydialógot, abból egyaránt körvonalazódott a hírhedten keménykezű zenekarvezető és a brit gentleman portréja, és a koncerten is előbb ez a precizitás, majd a fesztelenség érződött. A kérésre játszott Room to Move-ba már akkora harmonikariffet fújt, és utána olyan játékos párbeszédbe keveredett Greg Rzab basszgitárjával, hogy ­hiába hívják a brit blues atyjának, az bizony világklasszis volt – Freddie King ráadásra tartogatott örökbluesával, a Hideaway-jel egyetemben.

Akvárium Klub, október 29.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)