Fenn (Gabriel García Márquez: Egy hajótörött története...)

  • - stb -
  • 1996. június 6.

Zene

- kk -

Gabriel García Márquez riporterként kezdte a pályát, akárcsak, na ki is, hát majdnem mindenki, például Gabriel García Márquez. Az ember riporterkedik, megismeri a világ rejtett titkait, majd szép lassan rájuk un, eleinte belehazudik a riportjaiba, később, miután a rovatszerkesztő rajtacsípi és kirúgja, elmegy a tévéhez, vagy ha ehhez nincsenek meg a megfelelő kapcsolatai, dramaturgnak valami színházhoz, ha pedig még ez sem jön össze, nekiáll regényt írni, bemutatja néhány barátnőjének: a leglelkesebb eltámogatja a szerzőt a legközelebbi kiadóhoz, ahonnan vagy elhajtották őket, vagy kiadták a kötetet, szerző esetleg világhírnévre vergődött, megismert politikusokat és nemzetközi írókollégákat, PEN-kongresszusok buja sűrűjét, száműzetést és mennybemenetelt, mindent, ami megismerhető, ráunt, eltűnődött azon, milyen jó lenne egy jó kis riportot írni, elvegyülni az élet sűrűjében, megmártózni a titkok mocsarában, ha végre megint testet öltene a világ, még egyszer, utoljára végigtapenolni a domborulatait, megdugni, hogy a fal adja a másikat, mielőtt végképp beállna az aggkori végeltranszcendentalizálódás, az öblös bőrfotel és a márvány fürdőkád, amelyben oly jóleshetne a Nobel-díj fémplakettjének hűvös érintése, ha a spiritualizálódni készülő test reagálna még az ilyesmire.

García Márquez rövid időn belül másodszor nyúl ifjúkori riporter-önmagához, másodszor fosztja meg magát a mondataitól, amelyek valahol a közepük táján minden különösebb átmenet nélkül rugaszkodtak fel a valóság és az emlékek porából oda, ahol az álmokat szédítik az ördögfattyak. Másodszor lesz hűtlen képtelenül kusza történetszövéséhez, és ezúttal mintha még kedvelt járművéből, az időringlispílből is kiszállna egy lineáris dramaturgiával megszerkesztett gondolatkísérlet kedvéért.

Nincs ez így jól.

Másrészt persze azt sem nehéz elképzelni, hogy míg az olvasó csak olvassa azt a képtelen forgatagot, amit egy García Márquez-könyv jelent - és közben néha leteszi a könyvet, vacsorát üt össze a frizsider alján unatkozó zöldségekből meg a szomszéd kutyájából, felveszi a telefont, anélkül szakít valaki szeretőjével, hogy rájönne, téves kapcsolás volt, őszülget beléje egy kicsit, aztán fogat mos, műlábat olajoz, és lefekszik aludni a fejezet végivel -, addig neki, az írónak, írnia kell, azaz végiggondolnia az egészet, együtt élnie a történettel és mindazzal, amit inkább mégse ír bele, mert nem meri. Ezzel szemben egy riportkönyv, az csak egy riportkönyv, az se baj, ha fiktív. Elvan szépen, csorog előrefele: ha jól ki van találva - és persze hogy: azért a García Márquez, az mégiscsak a García Márquez -, akkor maga az író sem sokkal több olvasónál. Na jó, ő a szerkesztő. Nagy ügy.

Karinthy Cirkusza jut az ember eszébe, ahogy ott mászik felfelé a létrán nyaktörésileg, hogy odafent aztán végre elkezdje játszani azt a dallamot, ami valaha megszólalt a szívében. És persze hogy cinikus bunkók vagyunk, ha jobban érdekel a nyaktörés, mint a szívmelódia. García Márquez most fenn van.

Magvető, 154 oldal, 695 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)