Posztnyicsevó (Bulat Okudzsava: A boldog írnok gyermekei)

  • - kk -
  • 1996. június 6.

Zene

- kk -

Lehet, hogy mégse az öregedés a megoldás, hiába képzelünk róla annyi szépet és jót, napsütötte őszi délutánokat általános iskolák bejáratának környékén, a cukorkászacskó meghitten zörren, ahogy a lenge Zephyrus dajkálja.

Bulat Okudzsava a Merszi, avagy Sipov kalandjaival kezdte, a Szegény Avroszimovval folytatta, aztán jött a Dilettánsok utazása és a Találkozások Bonapartéval. Közben meg a lemezek, rajta a dalok, a borítókon, ahogy a könyvekén is, a jellegzetesen szovjet típusú ember fejéből kikacsintó jellegzetesen autonóm típusú, mindenben kételkedő, mindent megbocsátó pillantás, egy lompos angyalé, aki rozsdás szárnyakkal szmogfelhők között repül.

Nagyon kétféle tudott lenni: a Sipov groteszkje hülyét csinált mindenkiből, berregő lendkerekes patkányok és bokázó nikkelbolhák gyülekezetének látta a világot; az Avroszimov, ez a szomorú, téliesített játékmackók szado/mazo elégiája viszont olyan volt, mint egy simogatás, még a kegyetlenség sebeit is mintha valami nagyon puha, túlvilági hó leple temette volna maga alá.

A pálya csúcspontját talán a Dilettánsok utazása jelentette: a depresszió nagy, képtelen almanachja, a magány, a halál, az árulás, az ostobaság, a feleslegesség és a hiábavalóság karneválja, táncrendjében virtuóz ballépések valcerével, semmibe ívelő bakugrások polkájával és részeg vágy, kósza eszmék seggre esős gopakjával. Ilyen virtuóz, minden pillanatában izgalmas nagyregényt írni arról, hogy nincs, nem volt, nem van és nem lesz semmi, elméletben nem is lehetne, vagy nem szabadna, hogy lehessen, mert elengedhetetlen hozzá egy Birodalom, amely pontosan arról szól, amiről a regény, a nagy, fegyverkező, bevonuló, tervgazdálkodó, geo- és irodalompolitizáló Nagy Semmiről.

(Talán egy fokkal halványabban, de ugyanezt ismételte meg az azért még mindig mestermű Találkozások Bonapartéval, amelyben az életen átívelő szerelem végig beteljesületlen marad, és Bonaparte nem jön el, soha, csak vonulásának szele, a halál érinti meg az életének már amúgy is csak egy félreeső sarkában kucorgó féllábú tábornokot.)

Tehát a Nagy Semmi, a pangás, az önsúlya által térdre kényszerített Birodalom sehová se vezető hétköznapjai, csendes nyomor és hangos katonaindulók, büntető- és béketábor, és akkor egy szép napon megszűnik, angyalkái és krampuszai szétszélednek, a szimfonikusok (és a maffiózók) Izraelbe, a maffiózók (és a szimfonikusok) Németországba, a többiek, ki merre lát, aki meg vagy nem lát semerre, vagy a látható világ cellafalán is túlra, az marad otthon, üledéknek?

Hogy ez ennyi?

Ennyi, amennyi az új Okudzsava-regény, méreteiben majdnem nagy, erejében legfeljebb, ha a hanyatlásnak eufemizált zuhanásé érződik? Ráadásul önéletrajzi és körpanorámás, korokon és kultúrákon, moszkvai társbérleten, kaukázusi idillen, uráli gigantprojekten és krími tébolydán, pártirodákon és hátsóudvarokon ível át, felvillanó és tovatűnő alakjainak arcára vascsizmás léptű történelem tapossa a ráncokat és felejti ott nagy néha, tévedésből mintegy, az emberi vonást? És mégis csak ennyi? Egy fáradtan, szinte kötelező kűrként lezavart ál-visszaemlékezés arra, hogy tényleg nem volt semmi, ami idáig volt, a Sipov, az Avroszimov, a Dilettánsok, a Bonaparte feljegyzések voltak egy kitalált író téli rémálmaiból?

Nem, ez nem lehet. Okudzsava nem írhat rossz könyvet. Ezt egy másik író írta, akit szintén Okudzsavának hívnak, ha Ivanovból lehet százezer csak Moszkvában, miért ne lehetne két Bulat Okudzsava? Vagy mit tudom én, drágul az élet Moszkvában, és mit csináljon, ha hiába nincs regényötlete, mikor csak írni tud, külkereskedni, védelmi pénzt behajtani, átmenteni meg nem, hát megírta, a nevére majd csak kiadják, és akkor pénz áll a házhoz a villanyszámlás megkönnyebbülésére. Vagy csak kihagyott egy ütemet, és legközelebb megírja, amit most kihagyott. Vagy megoldódik a helyzet Oroszországban. Ez így nem maradhat.

Magvető, 276 oldal, 795 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.