Lemez

Ferguson felett

D’Angelo & The Vanguards: Black Messiah

  • Lang Ádám
  • 2015. február 8.

Zene

A popzenében sosem jelentett jót, ha egy album történetét 15 évvel korábban kellett kezdeni, de most nem lehet másképp.

2000. január elsején mutatták be D’Angelo Prince előtt tisztelgő Untitled című dalának egysnittes videóját, amelyben semmi más nincs, mint a fizikailag és szakmailag is csúcsformában lévő, csípőtől felfelé meztelen neosoulénekes. A videó – amellett, hogy fenéken billentette a D’Angelo által is lenézett, szexista pop r&b-t – egy Grammyig repítette Voodoo című lemezét, illetve szexistenné varázsolta a szerzőt. A fekete zenei hagyományok iránt a végletekig elkötelezett, introvertált énekest azonban végtelenül frusztrálta ez a szituáció. Felhagyott a koncertezéssel, inni kezdett, elvált, és összeveszett szinte mindenkivel, majd néhány letartóztatás és egy majdnem halálos autóbaleset után utolsó nagy mestere, J Dilla 2006-os halála vezette csak rá, hogy neki azért más a küldetése.

Innen azonban még mindig iszonyú hosszú volt az út. 2009-ben bejelentették, hogy James River címmel jön az énekes által csak első lépésnek nevezett Voodoo folytatása, ám az első új dalokat csak a 2012-es visszatérő turnéján mutatta be. A szerző minden türelmi időre fittyet hányó perfekcionizmusát végül csak a fergusoni események nyomták el, hiszen D’Angelo a híreket látva Black Messiah-ra változtatta a lemezcímet, és rögtön elérhetővé is tette az albumot. „A Black Messiah nem egy személy, hanem egy érzés, hogy mi mindannyian lehetünk vezérek” – írta a társadalmi üzenettel súlyosbított lemez kísérőszövegében.

Koromból fakadóan én nem igazán értettem soha, hogy mitől volt a Voodoo annyira újszerű, ahogy viszont elindult a Black Messiah, már a második szám felénél úgy éreztem, hogy megfordult velem a világ. A templomi gospelektől kezdve Miles Davisen, Eddie Hazelen és a Sly & The Family Stone-on, Marvin Gaye-en vagy Prince-en át egészen A Tribe Called Questig (Q-Tip a lemezen is közreműködik) kézzel tapintható a fekete zenék történelme. Közben viszont annyira modern, újszerű és autonóm az egész, hogy szinte minden mást zárójelbe tesz – még a Voodoo is csak egy lépcsőfok innen nézve. Ráadásul úgy tud experimentális lenni, hogy a dalai közben zsigeri popszámokként is működnek.

A Black Messiah jelentősége az évtized lemezei közül egyedül a vele tökéletesen ellentétes Yeezussal mérhető. Míg azonban Kanye West a jelenlét hőse, addig D’Angelónak a mázsás hagyomány a keresztje. Ennek pedig az a tragé­diája, hogy egyre több út vezet visszafelé, és így talán már lehetetlen olyan definitív lemezt készíteni, mint amilyen a korszellemet eltaláló Voodoo volt igen sokak számára egykoron.

 

Sony, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.