fesztivál - QUARTET

  • - molnárzs -
  • 2008. november 13.

Zene

főcímmel október végén elindult Újvidékről egy kétéves utazó fesztiválsorozat. Tematikus, európai projektről van szó, amelyet a nantes-i Thé‰tre du Rictus kezdeményezett Egerrel, Chebbel és Újvidékkel összekapaszkodva, hogy hathavonta kölcsönösen belepillanthassanak egymás kortárs színházi termésébe.
fõcímmel október végén elindult Újvidékrõl egy kétéves utazó fesztiválsorozat. Tematikus, európai projektrõl van szó, amelyet a nantes-i Thé‰tre du Rictus kezdeményezett Egerrel, Chebbel és Újvidékkel összekapaszkodva, hogy hathavonta kölcsönösen belepillanthassanak egymás kortárs színházi termésébe. A Gárdonyi Géza Színház Háy János zászlaja alatt állt ki a végeken, A Pityu bácsi fiának kolbász- és fokhagymafüzérei mellé A Gézagyereket is magukkal vitték egy felolvasás erejéig. A chebi Nyugat-csehországi Színház Václav Havel Összeesküvõk címû darabját ítélte exportálhatónak. De hogy Havel mennyiben számít még igazán hiteles kortárs drámaírónak? A sok fiatal színész minden erõfeszítése ellenére vastag porréteg fedte az elõadást. A kezdeményezõ francia fél a 33 éves Sylvain Levey két szövegét gyúrta egybe; az Aszfaltdzsungel nem revelatív elõadás, ugyanakkor olyannyira francia és megbízható, hogy legközelebb az avignoni fesztiválon is meg lehet majd nézni. A záróakkordot a házigazda Szerb Nemzeti Színház ütötte le Milena Markovic Babahajó címû darabjával: a nõi író és a nõi rendezõ keze alól egyfajta 21. századi feminista Peer Gynt jött ki remek elõadásban.

A beszélgetéseken és a nemzetközi eszmecserén túl az esemény talán legizgalmasabb villanása az a mesterkurzus, amely végighalad a fesztiválsorozat két évén: minden náció 2 színésze dolgozik együtt Laurent Maindon francia rendezõvel és a részt vevõ dramaturgokkal, mígnem az alkalmanként felvázolt jelenetsorok egész estés elõadássá állnak össze. Érdekes, ugyanakkor riasztó élmény, mennyire átüt minden egyes gesztuson és mások számára érthetetlen megszólaláson a nemzeti karakter: a magyarok kiállása és makacs ragaszkodása, a csehek fiatalos lendülete, a franciák könnyedsége és formalizmusa, valamint a szerbek meleg szívbe ágyazott nyers ereje.

Újvidék, október 30.-november 3.

Elõadások: *** és fél

Szervezés: *****

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.