Film - A fedő nevei - Tony Gilroy: Kettős játék

  • - köves -
  • 2009. április 30.

Zene

Annyi drogbáró, terroristavezér és diktátorocska után Hollywood végre pihenhet; megvan az új, tartósnak ígérkező ellenségkép: késsel-villával eszik, öltönye van és vállalatbirodalma, országokat tesz zsebre, keresztnevükön szólítja a bankautomatákat, és saját csapattal indul az olimpián. Aki úgy összeüt egy ilyen corporate thrillert, hogy senki sem röhögi el magát rajta, azé a műfaj kisdoktorija, ám aki tudja ezt frakkban, fordítva is, elegántosan elviccelve a dolgot, az az igazi spíler. Tony Gilroynak mindkét fokozat összejött: -köves-

Annyi drogbáró, terroristavezér és diktátorocska után Hollywood végre pihenhet; megvan az új, tartósnak ígérkező ellenségkép: késsel-villával eszik, öltönye van és vállalatbirodalma, országokat tesz zsebre, keresztnevükön szólítja a bankautomatákat, és saját csapattal indul az olimpián. Aki úgy összeüt egy ilyen corporate thrillert, hogy senki sem röhögi el magát rajta, azé a műfaj kisdoktorija, ám aki tudja ezt frakkban, fordítva is, elegántosan elviccelve a dolgot, az az igazi spíler. Tony Gilroynak mindkét fokozat összejött: az oda a Michael Clayton volt, a vissza pedig ez a film. Az író-rendező két műsorszámot futtat: az egyik a szerelmes szuperkémeké, akik még a paplan alatt is konspirálnak, a másik pedig az egymás szívatásában kiteljesedő iparmágnásoké. Mivel a romantikus-átverős vonalon Julia Roberts és Clive Owen teszik váltott álruhákban a szépet, az üzletin viszont Paul Giamatti és Tom Wilkinson acsarkodik, nem kérdés, hogy kié a reflektorfény. Kár, mert a táncos-komikusi versengésben Wilkinsonéké a tüzesebb szám: e két, díszként belógatott segéderő az igazi haszonélvezője a produkciót mozgató főpoénnak, melyet Gilroy minden kameraállásból elsüt: hát nem vicces, hogy a kémthrillerek teljes arzenálja, az ügynökök és kamerák, a fedőnevek és az összes fontoskodó hadműveleti manőver a pelenka- és samponipar kulisszái között is bevethető! Végső soron igaza van, mert az tényleg szellemes, ahogy Giamatti hadvezéri vonulása közben úgy osztogatja a parancsokat, mintha épp Lengyelország lerohanására készülne, pedig csak a délutáni fogpaszta-prezentáció sorsa a tét, és nem kevésbé vidám az a némajáték, melyben az akciódramaturgia szégyenére a két cégvezér lassított felvételen esik egymásnak. Csak hát a köztes időkbe, az egyre hosszabb szünetekbe kell nagyon a két sztár keserves igyekezete; becsületükre legyen mondva, Clive és Julia a legjobb mosolyát hozza.

Az UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.