Film - A fedő nevei - Tony Gilroy: Kettős játék

  • - köves -
  • 2009. április 30.

Zene

Annyi drogbáró, terroristavezér és diktátorocska után Hollywood végre pihenhet; megvan az új, tartósnak ígérkező ellenségkép: késsel-villával eszik, öltönye van és vállalatbirodalma, országokat tesz zsebre, keresztnevükön szólítja a bankautomatákat, és saját csapattal indul az olimpián. Aki úgy összeüt egy ilyen corporate thrillert, hogy senki sem röhögi el magát rajta, azé a műfaj kisdoktorija, ám aki tudja ezt frakkban, fordítva is, elegántosan elviccelve a dolgot, az az igazi spíler. Tony Gilroynak mindkét fokozat összejött: -köves-

Annyi drogbáró, terroristavezér és diktátorocska után Hollywood végre pihenhet; megvan az új, tartósnak ígérkező ellenségkép: késsel-villával eszik, öltönye van és vállalatbirodalma, országokat tesz zsebre, keresztnevükön szólítja a bankautomatákat, és saját csapattal indul az olimpián. Aki úgy összeüt egy ilyen corporate thrillert, hogy senki sem röhögi el magát rajta, azé a műfaj kisdoktorija, ám aki tudja ezt frakkban, fordítva is, elegántosan elviccelve a dolgot, az az igazi spíler. Tony Gilroynak mindkét fokozat összejött: az oda a Michael Clayton volt, a vissza pedig ez a film. Az író-rendező két műsorszámot futtat: az egyik a szerelmes szuperkémeké, akik még a paplan alatt is konspirálnak, a másik pedig az egymás szívatásában kiteljesedő iparmágnásoké. Mivel a romantikus-átverős vonalon Julia Roberts és Clive Owen teszik váltott álruhákban a szépet, az üzletin viszont Paul Giamatti és Tom Wilkinson acsarkodik, nem kérdés, hogy kié a reflektorfény. Kár, mert a táncos-komikusi versengésben Wilkinsonéké a tüzesebb szám: e két, díszként belógatott segéderő az igazi haszonélvezője a produkciót mozgató főpoénnak, melyet Gilroy minden kameraállásból elsüt: hát nem vicces, hogy a kémthrillerek teljes arzenálja, az ügynökök és kamerák, a fedőnevek és az összes fontoskodó hadműveleti manőver a pelenka- és samponipar kulisszái között is bevethető! Végső soron igaza van, mert az tényleg szellemes, ahogy Giamatti hadvezéri vonulása közben úgy osztogatja a parancsokat, mintha épp Lengyelország lerohanására készülne, pedig csak a délutáni fogpaszta-prezentáció sorsa a tét, és nem kevésbé vidám az a némajáték, melyben az akciódramaturgia szégyenére a két cégvezér lassított felvételen esik egymásnak. Csak hát a köztes időkbe, az egyre hosszabb szünetekbe kell nagyon a két sztár keserves igyekezete; becsületükre legyen mondva, Clive és Julia a legjobb mosolyát hozza.

Az UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.