film - A FÉLELEM MEGESZI A LELKET

  • - ts -
  • 2011. szeptember 15.

Zene

Fassbinder 1973-as filmje nem fejtett ki, nem magyarázott meg semmit, csak mindenre rápakolt tíz szívlapáttal. Olyat mutatott, ami több a soknál.
Fassbinder 1973-as filmje nem fejtett ki, nem magyarázott meg semmit, csak mindenre rápakolt tíz szívlapáttal. Olyat mutatott, ami több a soknál. Amit ma már nem lehetne, de amit Amerikában már jóval korábban ismertek, ám csak melodrámázásra használtak. Emmi, a nyugdíjas korú takarítónõ összeszerelmesedik a nála húsz évvel fiatalabb arab vendégmunkással, Alival, magára vonva környezete kíméletlen rosszallását. Kiközösíti a család, nem állnak szóba vele szaktársai, s még a szatócs is ajtót mutat. Ali sem viccel, belemondja képünkbe a tutit, hogy tudniillik a német az úr, az arab meg kutya. Szó szerint a képünkbe, Fassbinder ugyanis egy szikrányit sem töri magát, gyakorlatilag állóképekben, mozdulatlanul mesél egy - nincs miért szépíteni - mindenkinek, tényleg mindenkinek beemelhetõ tanmesét, amit épp csak a feléig adtunk itt tovább. Rossz vége lehet, vagy direkt jó? Inkább az az érdekes, hogy a rendezõ azóta csak izmosodó PR-ján túl miért is mondhatjuk, hogy egy egészen kivételes életmû egészen kimagasló darabjáról van szó, s nem csupán egy mozgóképes röpcéduláról.

Talán az, ahogy Fassbinder megmutatja, hogy akkor sem lesz jobb, amikor épp múlik a rasszizmus? Tán az engesztelhetetlensége miatt? Az átgondoltsága teszi? Vagy a nyomában patikai mérlegen kiszámolt túladagolás? Az igazság? Képekrõl lefolyó fájdalom? Persze, nyilván mind így együtt. De igazán hálásak a kölcsönös kiszolgáltatottság megmutatásáért lehetünk, mert az ugyan fel nem ment, de segít a jó úton maradni. Adott esetben egész társadalmi csoportoknak is.

Vetíti az Örökmozgó, szeptember 18-án, 20.30-kor

*****

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.