film - A FÉLELEM MEGESZI A LELKET

  • - ts -
  • 2011. szeptember 15.

Zene

Fassbinder 1973-as filmje nem fejtett ki, nem magyarázott meg semmit, csak mindenre rápakolt tíz szívlapáttal. Olyat mutatott, ami több a soknál.
Fassbinder 1973-as filmje nem fejtett ki, nem magyarázott meg semmit, csak mindenre rápakolt tíz szívlapáttal. Olyat mutatott, ami több a soknál. Amit ma már nem lehetne, de amit Amerikában már jóval korábban ismertek, ám csak melodrámázásra használtak. Emmi, a nyugdíjas korú takarítónõ összeszerelmesedik a nála húsz évvel fiatalabb arab vendégmunkással, Alival, magára vonva környezete kíméletlen rosszallását. Kiközösíti a család, nem állnak szóba vele szaktársai, s még a szatócs is ajtót mutat. Ali sem viccel, belemondja képünkbe a tutit, hogy tudniillik a német az úr, az arab meg kutya. Szó szerint a képünkbe, Fassbinder ugyanis egy szikrányit sem töri magát, gyakorlatilag állóképekben, mozdulatlanul mesél egy - nincs miért szépíteni - mindenkinek, tényleg mindenkinek beemelhetõ tanmesét, amit épp csak a feléig adtunk itt tovább. Rossz vége lehet, vagy direkt jó? Inkább az az érdekes, hogy a rendezõ azóta csak izmosodó PR-ján túl miért is mondhatjuk, hogy egy egészen kivételes életmû egészen kimagasló darabjáról van szó, s nem csupán egy mozgóképes röpcéduláról.

Talán az, ahogy Fassbinder megmutatja, hogy akkor sem lesz jobb, amikor épp múlik a rasszizmus? Tán az engesztelhetetlensége miatt? Az átgondoltsága teszi? Vagy a nyomában patikai mérlegen kiszámolt túladagolás? Az igazság? Képekrõl lefolyó fájdalom? Persze, nyilván mind így együtt. De igazán hálásak a kölcsönös kiszolgáltatottság megmutatásáért lehetünk, mert az ugyan fel nem ment, de segít a jó úton maradni. Adott esetben egész társadalmi csoportoknak is.

Vetíti az Örökmozgó, szeptember 18-án, 20.30-kor

*****

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.