film - A FÉLELEM MEGESZI A LELKET

  • - ts -
  • 2011. szeptember 15.

Zene

Fassbinder 1973-as filmje nem fejtett ki, nem magyarázott meg semmit, csak mindenre rápakolt tíz szívlapáttal. Olyat mutatott, ami több a soknál.
Fassbinder 1973-as filmje nem fejtett ki, nem magyarázott meg semmit, csak mindenre rápakolt tíz szívlapáttal. Olyat mutatott, ami több a soknál. Amit ma már nem lehetne, de amit Amerikában már jóval korábban ismertek, ám csak melodrámázásra használtak. Emmi, a nyugdíjas korú takarítónõ összeszerelmesedik a nála húsz évvel fiatalabb arab vendégmunkással, Alival, magára vonva környezete kíméletlen rosszallását. Kiközösíti a család, nem állnak szóba vele szaktársai, s még a szatócs is ajtót mutat. Ali sem viccel, belemondja képünkbe a tutit, hogy tudniillik a német az úr, az arab meg kutya. Szó szerint a képünkbe, Fassbinder ugyanis egy szikrányit sem töri magát, gyakorlatilag állóképekben, mozdulatlanul mesél egy - nincs miért szépíteni - mindenkinek, tényleg mindenkinek beemelhetõ tanmesét, amit épp csak a feléig adtunk itt tovább. Rossz vége lehet, vagy direkt jó? Inkább az az érdekes, hogy a rendezõ azóta csak izmosodó PR-ján túl miért is mondhatjuk, hogy egy egészen kivételes életmû egészen kimagasló darabjáról van szó, s nem csupán egy mozgóképes röpcéduláról.

Talán az, ahogy Fassbinder megmutatja, hogy akkor sem lesz jobb, amikor épp múlik a rasszizmus? Tán az engesztelhetetlensége miatt? Az átgondoltsága teszi? Vagy a nyomában patikai mérlegen kiszámolt túladagolás? Az igazság? Képekrõl lefolyó fájdalom? Persze, nyilván mind így együtt. De igazán hálásak a kölcsönös kiszolgáltatottság megmutatásáért lehetünk, mert az ugyan fel nem ment, de segít a jó úton maradni. Adott esetben egész társadalmi csoportoknak is.

Vetíti az Örökmozgó, szeptember 18-án, 20.30-kor

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.