film - A FÉLELEM MEGESZI A LELKET

  • - ts -
  • 2011. szeptember 15.

Zene

Fassbinder 1973-as filmje nem fejtett ki, nem magyarázott meg semmit, csak mindenre rápakolt tíz szívlapáttal. Olyat mutatott, ami több a soknál.
Fassbinder 1973-as filmje nem fejtett ki, nem magyarázott meg semmit, csak mindenre rápakolt tíz szívlapáttal. Olyat mutatott, ami több a soknál. Amit ma már nem lehetne, de amit Amerikában már jóval korábban ismertek, ám csak melodrámázásra használtak. Emmi, a nyugdíjas korú takarítónõ összeszerelmesedik a nála húsz évvel fiatalabb arab vendégmunkással, Alival, magára vonva környezete kíméletlen rosszallását. Kiközösíti a család, nem állnak szóba vele szaktársai, s még a szatócs is ajtót mutat. Ali sem viccel, belemondja képünkbe a tutit, hogy tudniillik a német az úr, az arab meg kutya. Szó szerint a képünkbe, Fassbinder ugyanis egy szikrányit sem töri magát, gyakorlatilag állóképekben, mozdulatlanul mesél egy - nincs miért szépíteni - mindenkinek, tényleg mindenkinek beemelhetõ tanmesét, amit épp csak a feléig adtunk itt tovább. Rossz vége lehet, vagy direkt jó? Inkább az az érdekes, hogy a rendezõ azóta csak izmosodó PR-ján túl miért is mondhatjuk, hogy egy egészen kivételes életmû egészen kimagasló darabjáról van szó, s nem csupán egy mozgóképes röpcéduláról.

Talán az, ahogy Fassbinder megmutatja, hogy akkor sem lesz jobb, amikor épp múlik a rasszizmus? Tán az engesztelhetetlensége miatt? Az átgondoltsága teszi? Vagy a nyomában patikai mérlegen kiszámolt túladagolás? Az igazság? Képekrõl lefolyó fájdalom? Persze, nyilván mind így együtt. De igazán hálásak a kölcsönös kiszolgáltatottság megmutatásáért lehetünk, mert az ugyan fel nem ment, de segít a jó úton maradni. Adott esetben egész társadalmi csoportoknak is.

Vetíti az Örökmozgó, szeptember 18-án, 20.30-kor

*****

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.