web - RICH WORLD PROBLEMS

  • Kovács Bálint
  • 2011. szeptember 15.

Zene

"Afrikában éheznek!" Mindenkiben ott visszhangzik ez a gyerekkorban oly sokat hallott mondat: csak két szó, de különféle tiltások teljes rendszere van benne; sokkal többről szól, mint hogy illik megenni mindent, amit elénk tesznek. A feddés végső célja, hogy mindörökre megértsük, problémáink relatívak, nem vizsgálhatók anélkül, hogy előbb számba ne vennénk az elképzelhető szörnyűségek egész tárházát: a mosószerízű menzamakaróni még mindig jobb, mint az éhezés, a tizennyolcadik kötött pulcsi karácsonyra klasszabb, mint egy riói favelában mutatóujjal rajzolni fenyőfát a mészporral felütött kokainba december végén.
"Afrikában éheznek!" Mindenkiben ott visszhangzik ez a gyerekkorban oly sokat hallott mondat: csak két szó, de különféle tiltások teljes rendszere van benne; sokkal többrõl szól, mint hogy illik megenni mindent, amit elénk tesznek. A feddés végsõ célja, hogy mindörökre megértsük, problémáink relatívak, nem vizsgálhatók anélkül, hogy elõbb számba ne vennénk az elképzelhetõ szörnyûségek egész tárházát: a mosószerízû menzamakaróni még mindig jobb, mint az éhezés, a tizennyolcadik kötött pulcsi karácsonyra klasszabb, mint egy riói favelában mutatóujjal rajzolni fenyõfát a mészporral felütött kokainba december végén. Az emberben az ilyesmitõl jobb esetben egekbe nõ az empátia, elõbb megeszi a legrosszabb makarónit is, késõbb pedig szociális munkás lesz, és Darfurba repül mosolyt fakasztani. Rosszabb esetben idõvel küzdeni kezd a jelentéktelen problémák esélyegyenlõségéért, mondván: ami kívülrõl nézve nevetséges apróságnak tûnik, adott körülmények között az is épp eléggé idegesítõ lehet - elvégre mindenki a maga bajától ideges, mert azt érzi át a legmélyebben.

Utóbbi csoport tagjai indíthatták azt a mémet (neten terjedõ jópofaság-gyûjteményt), amely a világ gazdagabbik felének problémáit gyûjti csokorba, hadrendbe állítva mindazt, ami megkeseríti egy átlagosan jómódú nagyvárosi polgár életét. Ennék már valamit, de ahhoz ki kéne mennem a szobából, és akkor be kéne mutatkoznom a szobatársam rosszarcú haverjainak. Jó, kimentem, a haverok mondtak valami vicceset, de nekem csak két perccel késõbb jutott eszembe a frappáns válasz. Addigra már ki is öntöttem a tálkába a gabonapelyhet, mire kiderült, hogy nincs is itthon tej. Késõbb a zuhany alatt kicsit erre állítom a csapot, akkor tûzforró, kicsit amarra, akkor jéghideg; éjszaka meg túl meleg van takaróval, anélkül pedig túl hideg. Jelentkezzen, aki nem ilyeneken idegeskedik egész nap, hanem az afrikai éhínségen!

www.richworldproblems.com

*****

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.