web - RICH WORLD PROBLEMS

  • Kovács Bálint
  • 2011. szeptember 15.

Zene

"Afrikában éheznek!" Mindenkiben ott visszhangzik ez a gyerekkorban oly sokat hallott mondat: csak két szó, de különféle tiltások teljes rendszere van benne; sokkal többről szól, mint hogy illik megenni mindent, amit elénk tesznek. A feddés végső célja, hogy mindörökre megértsük, problémáink relatívak, nem vizsgálhatók anélkül, hogy előbb számba ne vennénk az elképzelhető szörnyűségek egész tárházát: a mosószerízű menzamakaróni még mindig jobb, mint az éhezés, a tizennyolcadik kötött pulcsi karácsonyra klasszabb, mint egy riói favelában mutatóujjal rajzolni fenyőfát a mészporral felütött kokainba december végén.
"Afrikában éheznek!" Mindenkiben ott visszhangzik ez a gyerekkorban oly sokat hallott mondat: csak két szó, de különféle tiltások teljes rendszere van benne; sokkal többrõl szól, mint hogy illik megenni mindent, amit elénk tesznek. A feddés végsõ célja, hogy mindörökre megértsük, problémáink relatívak, nem vizsgálhatók anélkül, hogy elõbb számba ne vennénk az elképzelhetõ szörnyûségek egész tárházát: a mosószerízû menzamakaróni még mindig jobb, mint az éhezés, a tizennyolcadik kötött pulcsi karácsonyra klasszabb, mint egy riói favelában mutatóujjal rajzolni fenyõfát a mészporral felütött kokainba december végén. Az emberben az ilyesmitõl jobb esetben egekbe nõ az empátia, elõbb megeszi a legrosszabb makarónit is, késõbb pedig szociális munkás lesz, és Darfurba repül mosolyt fakasztani. Rosszabb esetben idõvel küzdeni kezd a jelentéktelen problémák esélyegyenlõségéért, mondván: ami kívülrõl nézve nevetséges apróságnak tûnik, adott körülmények között az is épp eléggé idegesítõ lehet - elvégre mindenki a maga bajától ideges, mert azt érzi át a legmélyebben.

Utóbbi csoport tagjai indíthatták azt a mémet (neten terjedõ jópofaság-gyûjteményt), amely a világ gazdagabbik felének problémáit gyûjti csokorba, hadrendbe állítva mindazt, ami megkeseríti egy átlagosan jómódú nagyvárosi polgár életét. Ennék már valamit, de ahhoz ki kéne mennem a szobából, és akkor be kéne mutatkoznom a szobatársam rosszarcú haverjainak. Jó, kimentem, a haverok mondtak valami vicceset, de nekem csak két perccel késõbb jutott eszembe a frappáns válasz. Addigra már ki is öntöttem a tálkába a gabonapelyhet, mire kiderült, hogy nincs is itthon tej. Késõbb a zuhany alatt kicsit erre állítom a csapot, akkor tûzforró, kicsit amarra, akkor jéghideg; éjszaka meg túl meleg van takaróval, anélkül pedig túl hideg. Jelentkezzen, aki nem ilyeneken idegeskedik egész nap, hanem az afrikai éhínségen!

www.richworldproblems.com

*****

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.