film - A látogató

  • - köves -
  • 2009. február 12.

Zene

Walternek még a nyakkendője is szomorú, hát még ő maga. Az élet mindig máshol van, mint e tisztességben megkopott, gyászával élő tanárember: egyikük sem keresi a másik társaságát, tudomásul veszik a tisztes távolságot.
Walternek még a nyakkendõje is szomorú, hát még õ maga. Az élet mindig máshol van, mint e tisztességben megkopott, gyászával élõ tanárember: egyikük sem keresi a másik társaságát, tudomásul veszik a tisztes távolságot. Magányt játszani - az ám a remek színészi feladat, és Richard Jenkins, megannyi divatos produkció másod- és harmadhegedûse él is a lehetõséggel. Rezignált emberkerülése épp annyira látványos és technikás, amennyit látványból és technikából egy függetlenségére és emberismeretére sokat adó történetmesélõs vállalkozás (szánkon a szó: embermese) elbír; Jenkins alakítása mindazonáltal oly tökéletes, hogy szinte kedvet csinál a magányhoz. Kedvcsinálás dolgában tovább is megy a produkció, és összeköti a szomorú profot egy nagy kedvvel élõ, ám az illegális bevándorlók bizonytalan sorsában osztozó fiatal páréval, akik jóhiszemûen vették birtokba a tanárember ritkán látogatott New York-i apartmanját (jó kis kégli, és még egy connecticuti ház is kijön az írói-oktatói bérbõl-fizetésbõl). Az alkotók mintha épp elegendõnek ítélték volna Jenkins himlõhelyes arcát és savanyú ábrázatát a szimmetriát szûken mérõ valóság érzékeltetéséhez, mert a szíriai-szenegáli vegyes párost már a Benetton-reklámok világából kölcsönözték. És ha már elcsúsztak, nem is adják alább a toloncház árnyékában szövõdõ barátságnál, az afrikai dobok gyógyító erejénél és a tartózkodó idõskori szerelemnél - giccs hátán giccs, és mégis nézeti magát, mert Jenkins szépen szenved (járt is érte az Oscar-jelölés), Manhattan pedig jól mutat reggeli megvilágításban.

Az Odeon bemutatója

***

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.