Film - A tévéelnök emberei - Dömötör Tamás: Czukor Show

  • - ts -
  • 2010. április 1.

Zene

Csak a hecc kedvéért tegyük fel, hogy a tárgyalt ügydarab egy az egyben, szőröstül-bőröstül tárja fel a tényvalót, s mutatja meg hátulról, amit rendszerint elölről adatik meg szemlélhetnünk: a Maunika-show-t vagy Józsibarát műsorát, Balázst vagy az anyám kínját. Minden stimmel, minden szó szentigaz, pontosabban, ha nem igaz, hajjak' meg. Akkor mi van? Nos, a legjobb esetben is téves címzés, lefelejtett irányítószám. Készült egy népszerű ismeretterjesztő film, infotainment, hah, dramatizált elemekkel, játékfilmes eszközökkel (2x hah). Egy tényfeltáró magyar mozi a magyar "kibeszélőshow-k" igazi arcáról. Jaj, és vajon ki a manót érdekel az?

Csak a hecc kedvéért tegyük fel, hogy a tárgyalt ügydarab egy az egyben, szőröstül-bőröstül tárja fel a tényvalót, s mutatja meg hátulról, amit rendszerint elölről adatik meg szemlélhetnünk: a Maunika-show-t vagy Józsibarát műsorát, Balázst vagy az anyám kínját. Minden stimmel, minden szó szentigaz, pontosabban, ha nem igaz, hajjak' meg. Akkor mi van? Nos, a legjobb esetben is téves címzés, lefelejtett irányítószám. Készült egy népszerű ismeretterjesztő film, infotainment, hah, dramatizált elemekkel, játékfilmes eszközökkel (2x hah). Egy tényfeltáró magyar mozi a magyar "kibeszélőshow-k" igazi arcáról. Jaj, és vajon ki a manót érdekel az?

Mindjárt két csoportozatot is kiad a kereső, az egyik célhalmaz azoké, akik maguk is fogyasztják az efféle készítményeket (mondtuk már: Mónika-show stb.), a másik ennél valamivel cifrább, hisz' az azoké, akik nemcsak a képernyőn az arcukkal magukat égetők szenvedéseire kíváncsiak, hanem a kulisszák mögött serénykedőkére is. Mondhatjuk, hogy egyik csoport sem a magyar film tipikus közönsége, de akkor belemennénk egy versenybe a film készítőivel és forgalmazóival, amiben mi azt kiabálnánk, hogy kicsit kevésbé nézzük le a magyar közönséget, mint ők - végtére is a Meseautó remake-je és a többi hasonló szélhámoskodás is hivatkozásra jogosító nézőszámokat produkált. Ezzel együtt is rossz a címzés, hisz' a csomagot aligha a moziba kellett volna küldeni, hanem mondjuk valamelyik kertévé illetékes délutáni sávjába - így marad a reménység, hogy pár hamis címzett kifizeti az utánvétet (jegyet), aztán a postás úgyis elviszi oda, ahová való.

De ugorjunk csak gyorsan vissza a tetejére! Amit eddig mondtunk, mind egy feltételezésen (heccen) alapult, miszerint ha igazat beszélne Dömötör Tamás a Maunika-izékről. Ám sajnos ezt nem állíthatjuk, ha mégoly gyérek is ez irányú tapasztalataink, lehet ugyanis, hogy mi mindig rosszkor kapcsoltuk be a tévét, de ezek a show-k már úgy bő tucat esztendeje dzsalnak a bulvártévéken, ám az eltelt idő alatt a műsorvezetők hollywoodi kiszerelését is beleszámítva annyi fogat még nem láttunk, mint amennyit e film "képernyős" jeleneteiben. Ja, hogy ez így durván hangzik? Hogy miért nem cigányozok is mindjárt?

Mondja valaki a szemembe, hogy az efféle műsorok nem a legalacsonyabb (a még látható legalacsonyabb) néposztályok körberöhögésének céljából készülnek. S nem evvel kívánnak népszerűséget (nézettséget) szerezni - abból a (bizonyos szempontból akár jogosnak is mondható) feltételezésből kiindulva, hogy akik megnézik, mentálisan, gazdaságilag, bárhogy csak egy-két póccal vannak feljebb az osztálylétrán, s ekképp nem kis örömükre szolgál mulatni a még náluk is szerencsétlenebbek nyomorán, hogy nem őket zabálják fel az oroszlánok (akiket persze időközben spórolási okokból hiénákra cseréltek). Csakhogy tessék választani: Dömötör Tamás ehhez túl szemérmes, túl kifinomult, túl gyáva (nálam x). Lévén vidéki színész külsejű vidéki vagy fővárosi színészek próbálják meg (a lehetőségeiknél - forgatókönyv, szakirányú tapasztalatok, urambocsá', instrukciók - fogva) a lehetetlent: retardáltnak látszani.

S ha ez még nem elég, Dömötör egy igen fontos szeletét el is hagyja teljesen ennek a nyomorult cécónak, nyilván a legkevésbé lélekemelő részét - hacsak nem azért, mert maga is szégyelli. Azt tudniillik, ahogy befogják ezeket a szerencsétleneket, hogy paprikajancsit csináljanak magukból, pár közepesen tőkeerős hirdető őszinte örömére. Az ilyen irányú ismeretekre vágyóknak (tehát e film célközönségének) így továbbra is maradnak az idevágó városi legendák.

Úgyhogy amit végül kapunk, gumikesztyűvel vagy papír zsebkendővel és fintorogva megfogott kisfurcsa, aminek nem az a baja, hogy elhallgat dolgokat, hanem inkább az, hogy egyáltalán szóba hoz - ha egyszer teljesen érdektelenül teszi.

A Hungaricom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.