Film - A tévéelnök emberei - Dömötör Tamás: Czukor Show

  • - ts -
  • 2010. április 1.

Zene

Csak a hecc kedvéért tegyük fel, hogy a tárgyalt ügydarab egy az egyben, szőröstül-bőröstül tárja fel a tényvalót, s mutatja meg hátulról, amit rendszerint elölről adatik meg szemlélhetnünk: a Maunika-show-t vagy Józsibarát műsorát, Balázst vagy az anyám kínját. Minden stimmel, minden szó szentigaz, pontosabban, ha nem igaz, hajjak' meg. Akkor mi van? Nos, a legjobb esetben is téves címzés, lefelejtett irányítószám. Készült egy népszerű ismeretterjesztő film, infotainment, hah, dramatizált elemekkel, játékfilmes eszközökkel (2x hah). Egy tényfeltáró magyar mozi a magyar "kibeszélőshow-k" igazi arcáról. Jaj, és vajon ki a manót érdekel az?

Csak a hecc kedvéért tegyük fel, hogy a tárgyalt ügydarab egy az egyben, szőröstül-bőröstül tárja fel a tényvalót, s mutatja meg hátulról, amit rendszerint elölről adatik meg szemlélhetnünk: a Maunika-show-t vagy Józsibarát műsorát, Balázst vagy az anyám kínját. Minden stimmel, minden szó szentigaz, pontosabban, ha nem igaz, hajjak' meg. Akkor mi van? Nos, a legjobb esetben is téves címzés, lefelejtett irányítószám. Készült egy népszerű ismeretterjesztő film, infotainment, hah, dramatizált elemekkel, játékfilmes eszközökkel (2x hah). Egy tényfeltáró magyar mozi a magyar "kibeszélőshow-k" igazi arcáról. Jaj, és vajon ki a manót érdekel az?

Mindjárt két csoportozatot is kiad a kereső, az egyik célhalmaz azoké, akik maguk is fogyasztják az efféle készítményeket (mondtuk már: Mónika-show stb.), a másik ennél valamivel cifrább, hisz' az azoké, akik nemcsak a képernyőn az arcukkal magukat égetők szenvedéseire kíváncsiak, hanem a kulisszák mögött serénykedőkére is. Mondhatjuk, hogy egyik csoport sem a magyar film tipikus közönsége, de akkor belemennénk egy versenybe a film készítőivel és forgalmazóival, amiben mi azt kiabálnánk, hogy kicsit kevésbé nézzük le a magyar közönséget, mint ők - végtére is a Meseautó remake-je és a többi hasonló szélhámoskodás is hivatkozásra jogosító nézőszámokat produkált. Ezzel együtt is rossz a címzés, hisz' a csomagot aligha a moziba kellett volna küldeni, hanem mondjuk valamelyik kertévé illetékes délutáni sávjába - így marad a reménység, hogy pár hamis címzett kifizeti az utánvétet (jegyet), aztán a postás úgyis elviszi oda, ahová való.

De ugorjunk csak gyorsan vissza a tetejére! Amit eddig mondtunk, mind egy feltételezésen (heccen) alapult, miszerint ha igazat beszélne Dömötör Tamás a Maunika-izékről. Ám sajnos ezt nem állíthatjuk, ha mégoly gyérek is ez irányú tapasztalataink, lehet ugyanis, hogy mi mindig rosszkor kapcsoltuk be a tévét, de ezek a show-k már úgy bő tucat esztendeje dzsalnak a bulvártévéken, ám az eltelt idő alatt a műsorvezetők hollywoodi kiszerelését is beleszámítva annyi fogat még nem láttunk, mint amennyit e film "képernyős" jeleneteiben. Ja, hogy ez így durván hangzik? Hogy miért nem cigányozok is mindjárt?

Mondja valaki a szemembe, hogy az efféle műsorok nem a legalacsonyabb (a még látható legalacsonyabb) néposztályok körberöhögésének céljából készülnek. S nem evvel kívánnak népszerűséget (nézettséget) szerezni - abból a (bizonyos szempontból akár jogosnak is mondható) feltételezésből kiindulva, hogy akik megnézik, mentálisan, gazdaságilag, bárhogy csak egy-két póccal vannak feljebb az osztálylétrán, s ekképp nem kis örömükre szolgál mulatni a még náluk is szerencsétlenebbek nyomorán, hogy nem őket zabálják fel az oroszlánok (akiket persze időközben spórolási okokból hiénákra cseréltek). Csakhogy tessék választani: Dömötör Tamás ehhez túl szemérmes, túl kifinomult, túl gyáva (nálam x). Lévén vidéki színész külsejű vidéki vagy fővárosi színészek próbálják meg (a lehetőségeiknél - forgatókönyv, szakirányú tapasztalatok, urambocsá', instrukciók - fogva) a lehetetlent: retardáltnak látszani.

S ha ez még nem elég, Dömötör egy igen fontos szeletét el is hagyja teljesen ennek a nyomorult cécónak, nyilván a legkevésbé lélekemelő részét - hacsak nem azért, mert maga is szégyelli. Azt tudniillik, ahogy befogják ezeket a szerencsétleneket, hogy paprikajancsit csináljanak magukból, pár közepesen tőkeerős hirdető őszinte örömére. Az ilyen irányú ismeretekre vágyóknak (tehát e film célközönségének) így továbbra is maradnak az idevágó városi legendák.

Úgyhogy amit végül kapunk, gumikesztyűvel vagy papír zsebkendővel és fintorogva megfogott kisfurcsa, aminek nem az a baja, hogy elhallgat dolgokat, hanem inkább az, hogy egyáltalán szóba hoz - ha egyszer teljesen érdektelenül teszi.

A Hungaricom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.