Színház - Sok tejföl - Heltai Jenő: Naftalin

  • Csáki Judit
  • 2010. április 1.

Zene

A könnyű szokott igazán nehéz lenni - a Radnóti Színház például az Anconai szerelmesek fanklubteremtő sokéves szériája óta keresgéli az utódot: az úgynevezett felhőtlenül szórakoztató produkciót. Sikeresnek, ízlésesnek, nívósnak és szellemesnek nehéz lenni egyszerre, márpedig pont ez a feladat. (Jó, persze tudom, hogy a színházak túlnyomó része helyből lemond az utóbbi háromról, rossz esetben helyettesíti őket a szimpla közönségességgel a legelső kedvéért.) A dolgot nehezíti, hogy a sikert nem, csak a többi hármat lehet létrehozni (jó esetben) a bemutatóra, s ha ez megvan, még mindig nincs garancia arra, hogy siker is lesz.

A könnyű szokott igazán nehéz lenni - a Radnóti Színház például az Anconai szerelmesek fanklubteremtő sokéves szériája óta keresgéli az utódot: az úgynevezett felhőtlenül szórakoztató produkciót. Sikeresnek, ízlésesnek, nívósnak és szellemesnek nehéz lenni egyszerre, márpedig pont ez a feladat. (Jó, persze tudom, hogy a színházak túlnyomó része helyből lemond az utóbbi háromról, rossz esetben helyettesíti őket a szimpla közönségességgel a legelső kedvéért.) A dolgot nehezíti, hogy a sikert nem, csak a többi hármat lehet létrehozni (jó esetben) a bemutatóra, s ha ez megvan, még mindig nincs garancia arra, hogy siker is lesz.

Most azonban nagyon úgy tűnik, hogy bejött: Heltai Jenő Naftalin című bohózata finom és frenetikus egyszerre, és a többi szükséges alkotóelemet is megfelelő arányban tartalmazza. Amúgy is passzol a színház profiljába mind a szerző, mind a kor: a több mint évszázados opusról alaposan leveregették a port, és felturbózták mai üzemmódra.

Darvas Ferenc és Várady Szabolcs hosszú és gyümölcsöző együttműködése voltaképpen "belövi" az előadás alaphangulatát: fanyar és pergős a zene és a szöveg. Hol Darvas Ferenc, hol Darvas Kristóf ül a zongoránál és a muzsikusok élén - mindketten vérbeli színházi zenészek, vagyis mindvégig összejátszanak a színészekkel, "fogják" az előadás tempóját és hullámzását. Várady Szabolcs új dalszövegei a saját hagyományába illeszkednek: blazírt frivolság, könnyed szemtelenség, látszólag össze nem illő vagy oda nem illő szavak természetes beépülése a kontextusba, és poén poén hátán, mindjárt a legelejétől, a Gyabronka József által előadott házmesterhimnusztól kezdve (amelybe belejátszik a Sorsszimfónia is, végtére sorsról van szó).

Szabó Máté rendezése alighanem ezzel, vagyis a mű fölfrissítésével kezdődött, a szereposztással folytatódott, és a magabiztos tempóban, a jókedvű játékosság könnyűkezű irányításában teljesedett ki. Persze nem kellett kitalálni - még kevésbé interpretálni -, miről is szól a darab, és a legkevésbé sem kellett neki aktuális (fel)hangot keresni: a keresztbe-kasul megcsalás témája egyrészt örökzöld, másrészt in concreto sosem rólunk szól, harmadrészt in abstracto mindig rólunk.

A színészek jók - de hát ezt tudtuk róluk. Mozgósítják tudásuk, profizmusuk, játékos kedvük javát - de ezt is mindig így szokták. Most mintha még az elengedhetetlen színházi szerencsés csillagzat is velük lenne: az apróságokban, részletekben rejtező "ördög" is az ő kezükre játszik.

Kliséket játszanak, de sem a paródiába, sem a figura mélylelkének feltárásába nem fullad bele senki. Gyabronka József házmesterében nyilván ott van a házmesterség mint olyan, de megmarad a kispályás ügyeskedő, a kedves simlis formátumánál. Csányi Sándor ügyvédet játszik, itt azonban a foglalkozás kliséi nem játszanak szerepet: Csányi potrohos, terpeszjárású, tömött bajszú férj, aki olykor kicsit kirúg a hámból, mérsékelt kockázattal és vehemenciával bízza magát könnyű kis hölgyek kezére. Csányi Sándor, aki mostanában szívesen vált ügyeletes szépfiúból jól játszható karakterre, nem "lubickol" a szerepben, viszont alaposan megcsinálja. A testmérethez idomuló, egyszerre nehézkes, mégis fürge mozgás, a tömött bajuszhoz illeszkedő bárgyú arcél a hasonló belsőt tükrözi: a mamlasz, voltaképpen jó szándékú férjet, aki nem habzsolni, csak parányit csipegetni szeretné az élet élveit. Az apró gesztusok, a nézés és a beszéd mind ki van találva, összesimítva, beledolgozva - remek alakítás. A feleségét, a monogámul kikapós Terkát Szávai Viktória játssza, az ő szokásos fanyar humorával, reflektált stílben.

Másfajta, összetettebb humort csillogtat a szerető szerepében Adorjáni Bálint, aki még a kockázatos "letolt gatyában keringőzést" is ízlésesen műveli, és egyre verejtékesebben, de valójában fokozódó lelkesedéssel bújik abba a bizonyos naftalinszagú szekrénybe - csak nőről legyen szó: Terkáról vagy Kabóczáné kapható "lányairól", mindegy. Ficsúr, a lelkes fajtából. A gazdag emlékezetű özvegyet, a még mindig férfifogó passzban lévő Kabóczánét Borbás Gabi játssza - jól összehangolva két "eladó" lányával, Ilkával és Milkával; előbbit Petrik Andrea mondénra és kihívóra, utóbbit Kakasy Dóra hamvasra és kezdőre veszi.

És van még egy páros, illetve háromszög: Terka szülei és az apa szeretője. Martin Márta szokásosan gazdag villanásaiból minden jelenésére jut jó néhány anyában, feleségben. Dr. Csapláros Károly szerepében pedig Szervét Tibor hozza be a figura barna pepita valóját (a felesége pöttyös barnában, a veje csíkos barnában van tartva Szakács Györgyi ismét parádés jelmeztárából): összes haja a homloka felé vesz irányt, totyogós léptei a téblábolás felé, és hozzá a nazális, nyújtott, hadarós-dadogós beszéd mintha még a testtömegét is megnövelné, pedig ő nincs kitömve, mint Csányi. Szervét figurája "nem félrelép, de félrejár", azaz szeretőt tart Patkány Etus, a "délutáni színésznő" személyében, akinek, ugyebár, szabadok az estéi. Lelkes és lelkendezős, hangos-halk, bumfordi alak ez, akinek valahogy mégis jól áll a tánc, és persze a dalok is.

Patkány Etusnak meg ez a délutáni színésznőség áll jól, a minden árnyalatban túlzó fogalmazás - Kováts Adél fékevesztettnek tetsző játéka micsoda parádés megkomponáltsággal halad előre a nagy jelenésig, a szekrény hősnőjének főszerepéig, amikor is szép szabályosan viszi a tejfölt, ahogy kell. Tejföl itt sok van, jut belőle mindenkinek.

Radnóti Színház, március 18.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.