Film - Business class - Jason Reitman: Egek ura

  • - kg -
  • 2010. február 18.

Zene

A Ryan Bingham-féle alakokból minden repülőtéri különterem őriz néhányat: ők azok a halandóktól finom tejüveg fallal elválasztott idegen lények, akiknek a homlokán ott virít a megkülönböztető jelzés: executive. Etetni és simogatni tilos, megközelíteni csak saját felelősségre.

A Ryan Bingham-féle alakokból minden repülőtéri különterem őriz néhányat: ők azok a halandóktól finom tejüveg fallal elválasztott idegen lények, akiknek a homlokán ott virít a megkülönböztető jelzés: executive. Etetni és simogatni tilos, megközelíteni csak saját felelősségre. Mr. Binghamet az az ismerős, komfortos üresség lengi körül, mely az Oscar-osztás táján oly jól mutat a filmvásznon, és melynek piacképességéért George Clooneynak tartozik köszönettel a filmvilág. Clooney ezúttal egy professzionális utazó, aki bőröndnek tűnő túlélőkészletében ott cipeli az elektromos fogkefe és a váltásing között az amerikai néplélek rá eső részét: a válság sújtotta gazdasági tájban magabiztosan lavírozó úrifiú lelkiismeret-furdalását. Az ő önelégült képére mér könnyed-drámai csapásokat Jason Reitman filmje: elég jó ütemben, kellemes zenei aláfestéssel ahhoz, hogy úgy tűnhessen, valamivel többet kapunk, mint egy minőségi vígjátékmárka csinos új modelljét. Abban a függetlennek kommersz, kommersznek független fajsúlyban utazunk, mint az Elveszett jelentés vagy Alexander Payne munkássága: közelebb megyünk a válogatott férfiparákhoz, mint a futószalagról legördülő dramédiák, de azért mégsem olyan közel, hogy az arcbőr durvább elváltozásai is kiütközzenek. A legjobb az egészben mégis az, amiért tíz deka Oscart sem kapni. Nem a válságra adott elérzékenyült alkotói hozzáállás a teljesítmény (igen, mutatnak néhány frissen elbocsátott munkást), s még csak nem is az ó be szép, mert olyan élettel teli pillanatok az üdvözítők (igen, olykor kicsit elszabadul a kamera), hanem épp a konzervativizmusa tetszetős a produkciónak. A poénok finom dekázása, ahogy két órán keresztül, minimális alapzajjal működik a motor, s csak egyszer kell Clooneynak a tengerbe esnie, különben apró szellemességekkel, cinikus beszólásokkal megy előre a sztori, két poén között pedig finoman karamellizált melankólia a kötőanyag. Semmi új nincs ebben az édesanyját is ár/érték szerint mérlegelő, szürkéllő negyvenesben, aki azért repked a felülnézetből oly érdekesen festő államok között, hogy vadidegen embereket tegyen lapátra. És mégis, az egész úgy jó, ahogy van, a maga súlytalanságával, az előre látható váratlan és az átlagosnál szellemesebben kivitelezett várható fordulatokkal. A nehéz munkával előállított könnyűkezűség illúziója a szép e légiesített road-movie-ban, ahogy Reitman végigjátssza mindkét félidőt: elegánsan, finom cselekkel, mint egy öregfiú a Billy Wilder-emlékmeccsen.

A UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."