Film - Business class - Jason Reitman: Egek ura

  • - kg -
  • 2010. február 18.

Zene

A Ryan Bingham-féle alakokból minden repülőtéri különterem őriz néhányat: ők azok a halandóktól finom tejüveg fallal elválasztott idegen lények, akiknek a homlokán ott virít a megkülönböztető jelzés: executive. Etetni és simogatni tilos, megközelíteni csak saját felelősségre.

A Ryan Bingham-féle alakokból minden repülőtéri különterem őriz néhányat: ők azok a halandóktól finom tejüveg fallal elválasztott idegen lények, akiknek a homlokán ott virít a megkülönböztető jelzés: executive. Etetni és simogatni tilos, megközelíteni csak saját felelősségre. Mr. Binghamet az az ismerős, komfortos üresség lengi körül, mely az Oscar-osztás táján oly jól mutat a filmvásznon, és melynek piacképességéért George Clooneynak tartozik köszönettel a filmvilág. Clooney ezúttal egy professzionális utazó, aki bőröndnek tűnő túlélőkészletében ott cipeli az elektromos fogkefe és a váltásing között az amerikai néplélek rá eső részét: a válság sújtotta gazdasági tájban magabiztosan lavírozó úrifiú lelkiismeret-furdalását. Az ő önelégült képére mér könnyed-drámai csapásokat Jason Reitman filmje: elég jó ütemben, kellemes zenei aláfestéssel ahhoz, hogy úgy tűnhessen, valamivel többet kapunk, mint egy minőségi vígjátékmárka csinos új modelljét. Abban a függetlennek kommersz, kommersznek független fajsúlyban utazunk, mint az Elveszett jelentés vagy Alexander Payne munkássága: közelebb megyünk a válogatott férfiparákhoz, mint a futószalagról legördülő dramédiák, de azért mégsem olyan közel, hogy az arcbőr durvább elváltozásai is kiütközzenek. A legjobb az egészben mégis az, amiért tíz deka Oscart sem kapni. Nem a válságra adott elérzékenyült alkotói hozzáállás a teljesítmény (igen, mutatnak néhány frissen elbocsátott munkást), s még csak nem is az ó be szép, mert olyan élettel teli pillanatok az üdvözítők (igen, olykor kicsit elszabadul a kamera), hanem épp a konzervativizmusa tetszetős a produkciónak. A poénok finom dekázása, ahogy két órán keresztül, minimális alapzajjal működik a motor, s csak egyszer kell Clooneynak a tengerbe esnie, különben apró szellemességekkel, cinikus beszólásokkal megy előre a sztori, két poén között pedig finoman karamellizált melankólia a kötőanyag. Semmi új nincs ebben az édesanyját is ár/érték szerint mérlegelő, szürkéllő negyvenesben, aki azért repked a felülnézetből oly érdekesen festő államok között, hogy vadidegen embereket tegyen lapátra. És mégis, az egész úgy jó, ahogy van, a maga súlytalanságával, az előre látható váratlan és az átlagosnál szellemesebben kivitelezett várható fordulatokkal. A nehéz munkával előállított könnyűkezűség illúziója a szép e légiesített road-movie-ban, ahogy Reitman végigjátssza mindkét félidőt: elegánsan, finom cselekkel, mint egy öregfiú a Billy Wilder-emlékmeccsen.

A UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?