Film - Business class - Jason Reitman: Egek ura

  • - kg -
  • 2010. február 18.

Zene

A Ryan Bingham-féle alakokból minden repülőtéri különterem őriz néhányat: ők azok a halandóktól finom tejüveg fallal elválasztott idegen lények, akiknek a homlokán ott virít a megkülönböztető jelzés: executive. Etetni és simogatni tilos, megközelíteni csak saját felelősségre.

A Ryan Bingham-féle alakokból minden repülőtéri különterem őriz néhányat: ők azok a halandóktól finom tejüveg fallal elválasztott idegen lények, akiknek a homlokán ott virít a megkülönböztető jelzés: executive. Etetni és simogatni tilos, megközelíteni csak saját felelősségre. Mr. Binghamet az az ismerős, komfortos üresség lengi körül, mely az Oscar-osztás táján oly jól mutat a filmvásznon, és melynek piacképességéért George Clooneynak tartozik köszönettel a filmvilág. Clooney ezúttal egy professzionális utazó, aki bőröndnek tűnő túlélőkészletében ott cipeli az elektromos fogkefe és a váltásing között az amerikai néplélek rá eső részét: a válság sújtotta gazdasági tájban magabiztosan lavírozó úrifiú lelkiismeret-furdalását. Az ő önelégült képére mér könnyed-drámai csapásokat Jason Reitman filmje: elég jó ütemben, kellemes zenei aláfestéssel ahhoz, hogy úgy tűnhessen, valamivel többet kapunk, mint egy minőségi vígjátékmárka csinos új modelljét. Abban a függetlennek kommersz, kommersznek független fajsúlyban utazunk, mint az Elveszett jelentés vagy Alexander Payne munkássága: közelebb megyünk a válogatott férfiparákhoz, mint a futószalagról legördülő dramédiák, de azért mégsem olyan közel, hogy az arcbőr durvább elváltozásai is kiütközzenek. A legjobb az egészben mégis az, amiért tíz deka Oscart sem kapni. Nem a válságra adott elérzékenyült alkotói hozzáállás a teljesítmény (igen, mutatnak néhány frissen elbocsátott munkást), s még csak nem is az ó be szép, mert olyan élettel teli pillanatok az üdvözítők (igen, olykor kicsit elszabadul a kamera), hanem épp a konzervativizmusa tetszetős a produkciónak. A poénok finom dekázása, ahogy két órán keresztül, minimális alapzajjal működik a motor, s csak egyszer kell Clooneynak a tengerbe esnie, különben apró szellemességekkel, cinikus beszólásokkal megy előre a sztori, két poén között pedig finoman karamellizált melankólia a kötőanyag. Semmi új nincs ebben az édesanyját is ár/érték szerint mérlegelő, szürkéllő negyvenesben, aki azért repked a felülnézetből oly érdekesen festő államok között, hogy vadidegen embereket tegyen lapátra. És mégis, az egész úgy jó, ahogy van, a maga súlytalanságával, az előre látható váratlan és az átlagosnál szellemesebben kivitelezett várható fordulatokkal. A nehéz munkával előállított könnyűkezűség illúziója a szép e légiesített road-movie-ban, ahogy Reitman végigjátssza mindkét félidőt: elegánsan, finom cselekkel, mint egy öregfiú a Billy Wilder-emlékmeccsen.

A UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.