Film - Ez komoly! - Birgitte Staermose Mortensen: Room 304

  • - borz -
  • 2011. október 20.

Zene

A szállodaigazgatónak viszonya van a recepciós csoportvezetővel (szakszerűbben mondva front line manager), de még vívódik a feleség és a szerető között. Utóbbinak sem egyszerű: két gyereke és férje van, szintén szállodai alkalmazott.
Az alsó traktusban a kosovói menekült feketemosogatónak végre alkalma nyílik egy régóta esedékes becsületgyilkosságra, amikor szállóvendégként házhoz jön egykori szomszédja, aki megerőszakolta a feleségét (ma a hotel mosodájának oszlopos tagja). A két filippínó szobalány egyre csak tolja a szekeret a hosszú folyosókon, mint a biciklit ifjabb Torrance egy Szépkilátás nevű másik hotelben.

Az elején bemutatott pisztoly nem hazudtolja meg a dramaturgia szabályait: miután végigvándorol a céges törzsgárda jó részének a kezén, a legrosszabb helyre, az igazgatóhoz kerül, a sok lelki válságos közül is a legdúltabb lélekhez, aki - mint utódjától megtudjuk - egy ideje már nem volt önmaga; a krízis mélységéről mindent elmond, hogy munkahelyi szarkaként hordta haza a miniszappant, és jelentős készletet halmozott fel zuhanysapkából is. Csalt, hazudott és lopott, így a közismert igazság szerint előbb-utóbb ölni fog. Ennél már csak azt várjuk türelmetlenebbül, hogy sikerül-e valahára megdugatnia magát a vonzó spanyol stewardessnek.

Az első filmes Birgitte Staermose jeles honfitársa, Lars von Trier köpönyegéből készül kibontakozni, de még csak a belegabalyodásnál tart. A Room 304 Birodalom-fílingje tagadhatatlan, de az iróniát hírből sem ismeri. Itt mindenki, legyen alkotó vagy szereplő, halálosan komolyan veszi magát, s mivel a hősök személyiségéhez, múltjához nem visz közelebb a történet, esélyünk sincs megérteni a sorsukat. Beosztásához híven Kasper, az igazgató szenved az élen, neki vagy a háza égett le, vagy a beteg gyereke halt meg, vagy a házasságtörők bűntudata gyötri, vagy általában a lét, de annyira, hogy már semmi sem mentheti meg az öngyilkosságtól, hacsak arra nem téved valaki, hogy új jelentéssel gazdagítsa a "maga felé hajlik a keze" fordulatot. Némi fekete humor még elviselhetővé tehetné az elnyúló szenvedéseket, ám ennek híján a néző is kénytelen osztozni a szereplők kínjában.

A Cinereal bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.