Film - Ez komoly! - Birgitte Staermose Mortensen: Room 304

  • - borz -
  • 2011. október 20.

Zene

A szállodaigazgatónak viszonya van a recepciós csoportvezetővel (szakszerűbben mondva front line manager), de még vívódik a feleség és a szerető között. Utóbbinak sem egyszerű: két gyereke és férje van, szintén szállodai alkalmazott.
Az alsó traktusban a kosovói menekült feketemosogatónak végre alkalma nyílik egy régóta esedékes becsületgyilkosságra, amikor szállóvendégként házhoz jön egykori szomszédja, aki megerőszakolta a feleségét (ma a hotel mosodájának oszlopos tagja). A két filippínó szobalány egyre csak tolja a szekeret a hosszú folyosókon, mint a biciklit ifjabb Torrance egy Szépkilátás nevű másik hotelben.

Az elején bemutatott pisztoly nem hazudtolja meg a dramaturgia szabályait: miután végigvándorol a céges törzsgárda jó részének a kezén, a legrosszabb helyre, az igazgatóhoz kerül, a sok lelki válságos közül is a legdúltabb lélekhez, aki - mint utódjától megtudjuk - egy ideje már nem volt önmaga; a krízis mélységéről mindent elmond, hogy munkahelyi szarkaként hordta haza a miniszappant, és jelentős készletet halmozott fel zuhanysapkából is. Csalt, hazudott és lopott, így a közismert igazság szerint előbb-utóbb ölni fog. Ennél már csak azt várjuk türelmetlenebbül, hogy sikerül-e valahára megdugatnia magát a vonzó spanyol stewardessnek.

Az első filmes Birgitte Staermose jeles honfitársa, Lars von Trier köpönyegéből készül kibontakozni, de még csak a belegabalyodásnál tart. A Room 304 Birodalom-fílingje tagadhatatlan, de az iróniát hírből sem ismeri. Itt mindenki, legyen alkotó vagy szereplő, halálosan komolyan veszi magát, s mivel a hősök személyiségéhez, múltjához nem visz közelebb a történet, esélyünk sincs megérteni a sorsukat. Beosztásához híven Kasper, az igazgató szenved az élen, neki vagy a háza égett le, vagy a beteg gyereke halt meg, vagy a házasságtörők bűntudata gyötri, vagy általában a lét, de annyira, hogy már semmi sem mentheti meg az öngyilkosságtól, hacsak arra nem téved valaki, hogy új jelentéssel gazdagítsa a "maga felé hajlik a keze" fordulatot. Némi fekete humor még elviselhetővé tehetné az elnyúló szenvedéseket, ám ennek híján a néző is kénytelen osztozni a szereplők kínjában.

A Cinereal bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.