Film - Ez komoly! - Birgitte Staermose Mortensen: Room 304

  • - borz -
  • 2011. október 20.

Zene

A szállodaigazgatónak viszonya van a recepciós csoportvezetővel (szakszerűbben mondva front line manager), de még vívódik a feleség és a szerető között. Utóbbinak sem egyszerű: két gyereke és férje van, szintén szállodai alkalmazott.
Az alsó traktusban a kosovói menekült feketemosogatónak végre alkalma nyílik egy régóta esedékes becsületgyilkosságra, amikor szállóvendégként házhoz jön egykori szomszédja, aki megerőszakolta a feleségét (ma a hotel mosodájának oszlopos tagja). A két filippínó szobalány egyre csak tolja a szekeret a hosszú folyosókon, mint a biciklit ifjabb Torrance egy Szépkilátás nevű másik hotelben.

Az elején bemutatott pisztoly nem hazudtolja meg a dramaturgia szabályait: miután végigvándorol a céges törzsgárda jó részének a kezén, a legrosszabb helyre, az igazgatóhoz kerül, a sok lelki válságos közül is a legdúltabb lélekhez, aki - mint utódjától megtudjuk - egy ideje már nem volt önmaga; a krízis mélységéről mindent elmond, hogy munkahelyi szarkaként hordta haza a miniszappant, és jelentős készletet halmozott fel zuhanysapkából is. Csalt, hazudott és lopott, így a közismert igazság szerint előbb-utóbb ölni fog. Ennél már csak azt várjuk türelmetlenebbül, hogy sikerül-e valahára megdugatnia magát a vonzó spanyol stewardessnek.

Az első filmes Birgitte Staermose jeles honfitársa, Lars von Trier köpönyegéből készül kibontakozni, de még csak a belegabalyodásnál tart. A Room 304 Birodalom-fílingje tagadhatatlan, de az iróniát hírből sem ismeri. Itt mindenki, legyen alkotó vagy szereplő, halálosan komolyan veszi magát, s mivel a hősök személyiségéhez, múltjához nem visz közelebb a történet, esélyünk sincs megérteni a sorsukat. Beosztásához híven Kasper, az igazgató szenved az élen, neki vagy a háza égett le, vagy a beteg gyereke halt meg, vagy a házasságtörők bűntudata gyötri, vagy általában a lét, de annyira, hogy már semmi sem mentheti meg az öngyilkosságtól, hacsak arra nem téved valaki, hogy új jelentéssel gazdagítsa a "maga felé hajlik a keze" fordulatot. Némi fekete humor még elviselhetővé tehetné az elnyúló szenvedéseket, ám ennek híján a néző is kénytelen osztozni a szereplők kínjában.

A Cinereal bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.