film - EZ IS SZERELEM

  • - ts -
  • 2010. február 18.

Zene

1962-ben még nyáron tartották a berlini filmfesztivált, most meg épp most van - ennyit változott világ, nem többet. Mindezt azért fontos leszögezni, mert egy közel ötvenéves film (akár újbóli) megnézéséhez kell némi bátorság.
1962-ben még nyáron tartották a berlini filmfesztivált, most meg épp most van - ennyit változott világ, nem többet. Mindezt azért fontos leszögezni, mert egy közel ötvenéves film (akár újbóli) megnézéséhez kell némi bátorság. Szögezzük tehát sietve le: John Schlesinger mondott alkalomból a legjobb film Arany Medve díjával kitüntetett mûvének nem járt még le a szavatossági ideje - s ha eddig nem, akkor ki tudja, lehet, hogy sohase már...

Vannak az épp ekkortájt induló híres brit free cinemának emblematikus és ebbéli státusukban elfeledettebb rendezõhéroszai. Azokból lettek az örökmozi megkérdõjelezhetetlen istenalakjai, akiknek nem jött be Amerika (Lindsay Anderson, Tony Richardson), s azokból a kódorgó mûvészi középosztály, akiknek valamennyire bejött (Karel Reisz, Richard Lester és Schlesingerünk) - megítélésünk szerint ez tök igazságtalan, aki tovább maradt a seggén, több ugyanolyan filmet csinált. Ez akkor sem olyan nagy kunszt, ha ez az "ugyanolyan" kábé a filmmûvészet fennkölt csúcsa (komolyan).

Az Ez is szerelem (A Kind of Loving) a dühöngõ ifjak mozijának teljesen tipikus darabja, közeli rokona például az Egy csepp méznek: fekete-fehér, valami rettenetes északi indusztriál zónában (nem esküszöm meg, de tán valahol Lanca-shire-ben) játszódik, Alan Bates egy ambiciózus kezdõ, pronyóból kikászálódni készülõ fehérgalléros, aki persze rögtön felcsinálja a csaját. A szerencsétlen marhája. Ebbõl lesznek aztán egész életre elcsomagolható kellemetlenségek, anyós, após, egyebek. S a végére egy rossz kezdetnek inkább tûnõ befejezés...

Vetíti az Örökmozgó, 19-én, 16.30-kor

*****

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.