Film - Fehér ember menni... - Paul Greengrass: Zöld zóna

  • - ts -
  • 2010. június 3.

Zene

A hetvenes évek legvége volt a nagy idő a háborús filmek történetében: meghalt John Wayne, s elkészült A szarvasvadász meg az Apokalipszis most. Egy korszak - a gáncs nélküli, derék, bár kissé túlkorosnak ható, világszabadságért az ellen vérét bőven ontó hérosz, a "zöldsapkás" korszaka - lezárult, s helyére beszüremkedtek a szerencsétlen kisemberek és vérengző elmebetegek takarásában az ilyen-olyan (amerikai) hátsó szándékok.

A hetvenes évek legvége volt a nagy idő a háborús filmek történetében: meghalt John Wayne, s elkészült A szarvasvadász meg az Apokalipszis most. Egy korszak - a gáncs nélküli, derék, bár kissé túlkorosnak ható, világszabadságért az ellen vérét bőven ontó hérosz, a "zöldsapkás" korszaka - lezárult, s helyére beszüremkedtek a szerencsétlen kisemberek és vérengző elmebetegek takarásában az ilyen-olyan (amerikai) hátsó szándékok. A vietnami háborút legjobb akarattal megmutatni igyekvő hollywoodi, pontosabban új-hollywoodi moziművek a deheroizálás fáradságos, ám helyi idő szerint veszélyesnek tűnő feladatát elvégezték, de többre, egy minden oldalról valamit is ábrázoló műtárgy elkészítésére nem maradt erejük - ebbéli szándékaik mindazonáltal kimutathatók szobordöntögető hevületükön. Innentől tehát arra ment ki a játék, hogy jó és rossz amerikaiak (népség, katonaság) intézik - pechükre a dzsungelben - az ügyeiket úgy, hogy közben állandóan a lábuk elé kell nézniük, nem robban-e egy tányérakna. Vagy éppenséggel nem ugranak-e elő a csalitosból százával szovjet fegyverekkel hadonászó, nem emberi nyelven óbégató kicsi sárga rémek, s próbálják őket elpusztítani vagy foglyul ejteni. Magyarul az egész probléma amerikai magánügy volt, háttérben a rosszindulatú buckalakókkal...

Az ír polgárháború - közepesen emlékezetes - megéneklésével (Véres vasárnap; Omagh) nevet szerző, s így Matt Damon Bourne-szériabeli házi rendezőjévé előlépő Greengrass bizonyára gondosan tanulmányozta e házi feladatot, s arra jutott: a (film)világ nem szorul megváltásra, de megérdemel egy fricskát. Egy kisebbet.

Matt Damon ezúttal afféle kiskatonát ad, egy kis csavart a második iraki háború amerikai hadigépezetében. Egy tömegpusztító fegyverek felkutatására szakosított szakasz parancsnoka, aki ráunva a sorozatos kudarcokra (megkapják a parancsnokságról a tuti címet, kiszállnak a helyszínre, megküzdenek a fogadásukra kirendelt orvlövésszel, majd nem találnak semmit), merész következtetésre jut - félrevezetik őket. De olyannyira, hogy az sem zárható ki teljesen, hogy nem is léteznek Szaddám legendás vegyi, biológiai, ill. tömegpusztító fegyverei. Megérthetjük tehát, ha ezek után úgy dönt, maga jár a rejtély végére. Nos, ebbéli ugyancsak fáradságos munkájában, mikor porral kevert vér szárad az orra alá, két-három segítője és két-három mindenre elszánt hátráltatója akad (egy-egy másodlagos fontosságú helyi erővel mindkét oldalon).

Vajon kiderül-e, hogy ha vannak, hol vannak, vagy ha nincsenek, miért nincsenek Szaddám csodafegyverei? Mindezt Greengrass nagy lendülettel és jelentős illúziókeltő erővel adja elő - legkivált az utcai harcok ábrázolása sikerült hangulatosra, s ez nemcsak a filmes technika impozáns fejlettségi szintjének, de a rendezői eszközök ügyes használatának is köszönhető. Az nyilván túlzás, ha azt mondjuk, olyan, mintha ott lennénk, de a szándék valami hasonló, s a hatás helyenként olyan, mint azoké az internetre alkalmanként kiszivárgó katonai videóké, amelyeken bagdadi amerikai harci cselekmények láthatók.

Összegezve: a Zöld zóna gyorsfolyású, nagyesésű, modern amerikai háborús film, ami választott tárgyának egy közkézen forgó értelmezését adja ismét közre a maga - játékfilmes - módján: egy titkos katonai-politikai ügymenetet dramaturgiai titkok nélkül. A végén egy csavarnak se nagyon nevezhető fordulattal, amivel eltartja magától kicsikét a jó harminc éve használatban lévő hollywoodi metódust - amit az előző másfél órában maga vitt a tökély közelébe.

Az UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.