Film - Fehér ember menni... - Paul Greengrass: Zöld zóna

  • - ts -
  • 2010. június 3.

Zene

A hetvenes évek legvége volt a nagy idő a háborús filmek történetében: meghalt John Wayne, s elkészült A szarvasvadász meg az Apokalipszis most. Egy korszak - a gáncs nélküli, derék, bár kissé túlkorosnak ható, világszabadságért az ellen vérét bőven ontó hérosz, a "zöldsapkás" korszaka - lezárult, s helyére beszüremkedtek a szerencsétlen kisemberek és vérengző elmebetegek takarásában az ilyen-olyan (amerikai) hátsó szándékok.

A hetvenes évek legvége volt a nagy idő a háborús filmek történetében: meghalt John Wayne, s elkészült A szarvasvadász meg az Apokalipszis most. Egy korszak - a gáncs nélküli, derék, bár kissé túlkorosnak ható, világszabadságért az ellen vérét bőven ontó hérosz, a "zöldsapkás" korszaka - lezárult, s helyére beszüremkedtek a szerencsétlen kisemberek és vérengző elmebetegek takarásában az ilyen-olyan (amerikai) hátsó szándékok. A vietnami háborút legjobb akarattal megmutatni igyekvő hollywoodi, pontosabban új-hollywoodi moziművek a deheroizálás fáradságos, ám helyi idő szerint veszélyesnek tűnő feladatát elvégezték, de többre, egy minden oldalról valamit is ábrázoló műtárgy elkészítésére nem maradt erejük - ebbéli szándékaik mindazonáltal kimutathatók szobordöntögető hevületükön. Innentől tehát arra ment ki a játék, hogy jó és rossz amerikaiak (népség, katonaság) intézik - pechükre a dzsungelben - az ügyeiket úgy, hogy közben állandóan a lábuk elé kell nézniük, nem robban-e egy tányérakna. Vagy éppenséggel nem ugranak-e elő a csalitosból százával szovjet fegyverekkel hadonászó, nem emberi nyelven óbégató kicsi sárga rémek, s próbálják őket elpusztítani vagy foglyul ejteni. Magyarul az egész probléma amerikai magánügy volt, háttérben a rosszindulatú buckalakókkal...

Az ír polgárháború - közepesen emlékezetes - megéneklésével (Véres vasárnap; Omagh) nevet szerző, s így Matt Damon Bourne-szériabeli házi rendezőjévé előlépő Greengrass bizonyára gondosan tanulmányozta e házi feladatot, s arra jutott: a (film)világ nem szorul megváltásra, de megérdemel egy fricskát. Egy kisebbet.

Matt Damon ezúttal afféle kiskatonát ad, egy kis csavart a második iraki háború amerikai hadigépezetében. Egy tömegpusztító fegyverek felkutatására szakosított szakasz parancsnoka, aki ráunva a sorozatos kudarcokra (megkapják a parancsnokságról a tuti címet, kiszállnak a helyszínre, megküzdenek a fogadásukra kirendelt orvlövésszel, majd nem találnak semmit), merész következtetésre jut - félrevezetik őket. De olyannyira, hogy az sem zárható ki teljesen, hogy nem is léteznek Szaddám legendás vegyi, biológiai, ill. tömegpusztító fegyverei. Megérthetjük tehát, ha ezek után úgy dönt, maga jár a rejtély végére. Nos, ebbéli ugyancsak fáradságos munkájában, mikor porral kevert vér szárad az orra alá, két-három segítője és két-három mindenre elszánt hátráltatója akad (egy-egy másodlagos fontosságú helyi erővel mindkét oldalon).

Vajon kiderül-e, hogy ha vannak, hol vannak, vagy ha nincsenek, miért nincsenek Szaddám csodafegyverei? Mindezt Greengrass nagy lendülettel és jelentős illúziókeltő erővel adja elő - legkivált az utcai harcok ábrázolása sikerült hangulatosra, s ez nemcsak a filmes technika impozáns fejlettségi szintjének, de a rendezői eszközök ügyes használatának is köszönhető. Az nyilván túlzás, ha azt mondjuk, olyan, mintha ott lennénk, de a szándék valami hasonló, s a hatás helyenként olyan, mint azoké az internetre alkalmanként kiszivárgó katonai videóké, amelyeken bagdadi amerikai harci cselekmények láthatók.

Összegezve: a Zöld zóna gyorsfolyású, nagyesésű, modern amerikai háborús film, ami választott tárgyának egy közkézen forgó értelmezését adja ismét közre a maga - játékfilmes - módján: egy titkos katonai-politikai ügymenetet dramaturgiai titkok nélkül. A végén egy csavarnak se nagyon nevezhető fordulattal, amivel eltartja magától kicsikét a jó harminc éve használatban lévő hollywoodi metódust - amit az előző másfél órában maga vitt a tökély közelébe.

Az UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.