tévésorozat - SPARTACUS - VÉR ÉS HOMOK

  • - ts -
  • 2010. június 3.

Zene

Van egy megkerülhetetlen alaphelyzet, mégpedig az, ha az HBO egy újabb ókori sorozattal jön ki, az akkor is figyelmet érdemel - már csak a nagy előd, a tévészériák mindenkori top 10-ének biztos tagja, a Róma miatt is -, ha az alkotói műtörténeti előzményként nem csak a mondott mesterművet emlegetik, de nagy büszkén a moziban futott 300-at is, illetve - és most fogja be mindenki az orrát - a Xena (A harcos hercegnő, huh!) című, rendszeresen visszatérő rémálmot is. Ráadásul a Xenát alakító művésznő már a sorozat elején személyesen is megjelenik, egy éppenséggel a Rómából átléptetett (a férjét nagyravágyásával programozó) aszszonytípus megtestesítőjeként - erőtlen, persze, de kétségkívül nem ő okozza a mű bajait.
Van egy megkerülhetetlen alaphelyzet, mégpedig az, ha az HBO egy újabb ókori sorozattal jön ki, az akkor is figyelmet érdemel - már csak a nagy elõd, a tévészériák mindenkori top 10-ének biztos tagja, a Róma miatt is -, ha az alkotói mûtörténeti elõzményként nem csak a mondott mestermûvet emlegetik, de nagy büszkén a moziban futott 300-at is, illetve - és most fogja be mindenki az orrát - a Xena (A harcos hercegnõ, huh!) címû, rendszeresen visszatérõ rémálmot is. Ráadásul a Xenát alakító mûvésznõ már a sorozat elején személyesen is megjelenik, egy éppenséggel a Rómából átléptetett (a férjét nagyravágyásával programozó) aszszonytípus megtestesítõjeként - erõtlen, persze, de kétségkívül nem õ okozza a mû bajait. Azokat - s vannak számosan - inkább a papírból kivágott, finoman szólva is egyértelmû figurák, de még inkább a megvalósítás mûvészi ambíciói okozzák: a végig monkrómban tartott képeken bordón és lassítva kiömlõ vér inkább komikus, mint ijesztõ, a stilizált, s szintén nagy kedvvel be-belassított szexjelenetek, minden pucérkodás dacára inkább prûdek és hervasztók, mint izgalmasak. Evvel együtt nagy történet a Spartacusé, pláne, hogy tudjuk a végét, ám addig - ezúttal úgy alakul - számos intrikán és haláleseten kell átrágnunk magunkat (mondjuk dramaturgiailag és emberileg, vagyis szimpátiailag egyik elveszett testért sem kár).

Summa summarum, ez a Spartacus egy végtelenségig modoros, átlátszó marhaság serdületlen (lelkû) célközönség részére - a Rómához képest döntõen szûkösebb forrásokból.

Vetíti június 1-jétõl az HBO, ismétlések az HBO2-n

**

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.