film - HAJSZA

  • - kg -
  • 2010. augusztus 26.

Zene

Ott kellett volna abbahagyni, annál az egyszerre feszült és életszerűségével tüntető jelenetnél, melyben a metrókocsiban kéregető kétes egzisztencia különösebb ok nélkül alaposan képen töröl egy zavartan stírölő kispolgárt. A pofonban nagyjából annyi van, hogy bánjad a magad dolgát, de az is lehet, hogy ez már maga a fentről jövő üzenet - Patrice Chéreau-nál sosem lehet tudni.
Ott kellett volna abbahagyni, annál az egyszerre feszült és életszerûségével tüntetõ jelenetnél, melyben a metrókocsiban kéregetõ kétes egzisztencia különösebb ok nélkül alaposan képen töröl egy zavartan stírölõ kispolgárt. A pofonban nagyjából annyi van, hogy bánjad a magad dolgát, de az is lehet, hogy ez már maga a fentrõl jövõ üzenet - Patrice Chéreau-nál sosem lehet tudni. A riadt, ám egyszersmind kíváncsi kispolgári bámészkodás mindenesetre hiteles, miként a párizsi metró utasainak pofonra adott kollektív válasza is: a csattanás utáni csendben mindenki hallgat, ahogy csak bír.

Egy, csak egy garcon van az utasok közt, akit felcsigáz e kínos tömegközlekedési incidens: Romain Duris átlag párizsira állított ábrázata világlik ki a közömbös tömegbõl. Alighanem dráma lesz, de esõ mindenképp. És valóban: szép nagy vihar dúl a Duris által megformált borostás egzisztenciában (kétes õ is, de nem dülöngél), olyan franciásan kényeskedõ vihar, melyben mindenki szörnyen és kibírhatatlanul szereti a másikat, de fõleg Duris a nagy európai míszhatározóban is igen elõkelõ helyen feltüntetett Charlotte Gainsbourg-t. 'k ketten szünet nélkül vágják a szerelmes gorombaságokat egymás fejéhez, Duris néha rá is gyújt idegesen, vagy iszik egy sört zavartan, Gainsbourg pedig néz és néz. E kivert kutya tekintetekkel kísért adok-kapok már jóval kínosabb, mint a film elején elcsattanó pofon, különösen, hogy Jean-Hugues Anglade is feltûnik a színen, és a szeretet természetérõl ugyancsak szívesen elmélkedõ szatírként szerelmérõl biztosítja Duris-t. Talán csak Charlotte Rampling hiányzik a képbõl, hogy egy kávéház ablakánál kétértelmûen nézzen a füstös üvegen át, de õ bizonyára a következõ Ozonban vagy talán egy készülõ Hanekében teljesít ilyen irányú szolgálatot. Ha kell a mindent kétszer elhallgató európai mûvész-mûvészfilmnek reklám, olyasmi, mint a tõlem vegyen autót, a Hajsza minden igényt kielégít.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

**

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.