film - HAJSZA

  • - kg -
  • 2010. augusztus 26.

Zene

Ott kellett volna abbahagyni, annál az egyszerre feszült és életszerűségével tüntető jelenetnél, melyben a metrókocsiban kéregető kétes egzisztencia különösebb ok nélkül alaposan képen töröl egy zavartan stírölő kispolgárt. A pofonban nagyjából annyi van, hogy bánjad a magad dolgát, de az is lehet, hogy ez már maga a fentről jövő üzenet - Patrice Chéreau-nál sosem lehet tudni.
Ott kellett volna abbahagyni, annál az egyszerre feszült és életszerûségével tüntetõ jelenetnél, melyben a metrókocsiban kéregetõ kétes egzisztencia különösebb ok nélkül alaposan képen töröl egy zavartan stírölõ kispolgárt. A pofonban nagyjából annyi van, hogy bánjad a magad dolgát, de az is lehet, hogy ez már maga a fentrõl jövõ üzenet - Patrice Chéreau-nál sosem lehet tudni. A riadt, ám egyszersmind kíváncsi kispolgári bámészkodás mindenesetre hiteles, miként a párizsi metró utasainak pofonra adott kollektív válasza is: a csattanás utáni csendben mindenki hallgat, ahogy csak bír.

Egy, csak egy garcon van az utasok közt, akit felcsigáz e kínos tömegközlekedési incidens: Romain Duris átlag párizsira állított ábrázata világlik ki a közömbös tömegbõl. Alighanem dráma lesz, de esõ mindenképp. És valóban: szép nagy vihar dúl a Duris által megformált borostás egzisztenciában (kétes õ is, de nem dülöngél), olyan franciásan kényeskedõ vihar, melyben mindenki szörnyen és kibírhatatlanul szereti a másikat, de fõleg Duris a nagy európai míszhatározóban is igen elõkelõ helyen feltüntetett Charlotte Gainsbourg-t. 'k ketten szünet nélkül vágják a szerelmes gorombaságokat egymás fejéhez, Duris néha rá is gyújt idegesen, vagy iszik egy sört zavartan, Gainsbourg pedig néz és néz. E kivert kutya tekintetekkel kísért adok-kapok már jóval kínosabb, mint a film elején elcsattanó pofon, különösen, hogy Jean-Hugues Anglade is feltûnik a színen, és a szeretet természetérõl ugyancsak szívesen elmélkedõ szatírként szerelmérõl biztosítja Duris-t. Talán csak Charlotte Rampling hiányzik a képbõl, hogy egy kávéház ablakánál kétértelmûen nézzen a füstös üvegen át, de õ bizonyára a következõ Ozonban vagy talán egy készülõ Hanekében teljesít ilyen irányú szolgálatot. Ha kell a mindent kétszer elhallgató európai mûvész-mûvészfilmnek reklám, olyasmi, mint a tõlem vegyen autót, a Hajsza minden igényt kielégít.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

**

Figyelmébe ajánljuk

Újra ingyenes egyetemi kurzusokat kínál a Bibó István Szabadegyetem, nem csak egyetemistáknak

  • narancs.hu

Négy izgalmas, mindenki számára elérhető közéleti, politikai és társadalmi kurzussal indul a CEU Bibó István Szabadegyetem idei szemesztere. Boncasztalra kerülnek a balatoni infrastrukturális beruházásokat övező dilemmák, a választások apropóján az orbáni rendszer leváltásának lehetőségei és veszélyei, a szegénység sokszínű magyar arca és a gyerekvállalási, gyereknevelési kérdések az állami beavatkozások függvényében.

Mit reméljünk az áfacsökkentéstől?

A nyugdíjasok a magas áfa miatt kapják a 30 ezer forint értékű vásárlási utalványt a miniszterelnök szerint. Ez azonban azt is jelentené, hogy alacsonyabb forgalmi adó esetén csökkennének az árak, ami viszont így nem állja ki a tapasztalat próbáját. A tíz évvel ezelőtti hazai és egyéb külföldi áfamérséklések hatásai vegyes képet mutatnak.

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el. 

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.