film - HAJSZA

  • - kg -
  • 2010. augusztus 26.

Zene

Ott kellett volna abbahagyni, annál az egyszerre feszült és életszerűségével tüntető jelenetnél, melyben a metrókocsiban kéregető kétes egzisztencia különösebb ok nélkül alaposan képen töröl egy zavartan stírölő kispolgárt. A pofonban nagyjából annyi van, hogy bánjad a magad dolgát, de az is lehet, hogy ez már maga a fentről jövő üzenet - Patrice Chéreau-nál sosem lehet tudni.
Ott kellett volna abbahagyni, annál az egyszerre feszült és életszerûségével tüntetõ jelenetnél, melyben a metrókocsiban kéregetõ kétes egzisztencia különösebb ok nélkül alaposan képen töröl egy zavartan stírölõ kispolgárt. A pofonban nagyjából annyi van, hogy bánjad a magad dolgát, de az is lehet, hogy ez már maga a fentrõl jövõ üzenet - Patrice Chéreau-nál sosem lehet tudni. A riadt, ám egyszersmind kíváncsi kispolgári bámészkodás mindenesetre hiteles, miként a párizsi metró utasainak pofonra adott kollektív válasza is: a csattanás utáni csendben mindenki hallgat, ahogy csak bír.

Egy, csak egy garcon van az utasok közt, akit felcsigáz e kínos tömegközlekedési incidens: Romain Duris átlag párizsira állított ábrázata világlik ki a közömbös tömegbõl. Alighanem dráma lesz, de esõ mindenképp. És valóban: szép nagy vihar dúl a Duris által megformált borostás egzisztenciában (kétes õ is, de nem dülöngél), olyan franciásan kényeskedõ vihar, melyben mindenki szörnyen és kibírhatatlanul szereti a másikat, de fõleg Duris a nagy európai míszhatározóban is igen elõkelõ helyen feltüntetett Charlotte Gainsbourg-t. 'k ketten szünet nélkül vágják a szerelmes gorombaságokat egymás fejéhez, Duris néha rá is gyújt idegesen, vagy iszik egy sört zavartan, Gainsbourg pedig néz és néz. E kivert kutya tekintetekkel kísért adok-kapok már jóval kínosabb, mint a film elején elcsattanó pofon, különösen, hogy Jean-Hugues Anglade is feltûnik a színen, és a szeretet természetérõl ugyancsak szívesen elmélkedõ szatírként szerelmérõl biztosítja Duris-t. Talán csak Charlotte Rampling hiányzik a képbõl, hogy egy kávéház ablakánál kétértelmûen nézzen a füstös üvegen át, de õ bizonyára a következõ Ozonban vagy talán egy készülõ Hanekében teljesít ilyen irányú szolgálatot. Ha kell a mindent kétszer elhallgató európai mûvész-mûvészfilmnek reklám, olyasmi, mint a tõlem vegyen autót, a Hajsza minden igényt kielégít.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

**

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.