film - HAPPY, HAPPY

  • - köves -
  • 2011. szeptember 15.

Zene

Ahol rögtön két happy is szerepel a címben, ott semmi okunk valódi boldogságra gyanakodni. Meglehet, némiképp sztereotip a megközelítés, de a norvég+vígjáték szókapcsolat sem a boldogságtól kipirult arcokat, sokkal inkább az északi melankóliával fűtő egzisztenciákat, a polgári jólét fosztóképzős szerkezeteitől (aszatlanság, eretetnélküliség) szenvedőket juttatják az eszünkbe.
Ahol rögtön két happy is szerepel a címben, ott semmi okunk valódi boldogságra gyanakodni. Meglehet, némiképp sztereotip a megközelítés, de a norvég+vígjáték szókapcsolat sem a boldogságtól kipirult arcokat, sokkal inkább az északi melankóliával fûtõ egzisztenciákat, a polgári jólét fosztóképzõs szerkezeteitõl (*aszatlanság, *eretetnélküliség) szenvedõket juttatják az eszünkbe. Nagyon is helyesen, mint azt filmünk is bizonyítja, mert alighogy kapcsoljuk a ritkásan lakott hófödte vidéket (valahol Norvégiában), négy hasonlóképp boldogtalan felnõtt (+aprónép) képe kezd kirajzolódni az általános fehérségben. Két házaspár, Egyszerûék és Szofisztikálték kerülnek szomszédi közelségbe, s mint az ilyenkor lenni szokott, hamarosan megindulnak a két ház közötti tiltott átjárások. Nem kell sok, hogy boruljon az idült boldogság látszata, elég egy-két közös vacsora, egy étkezés utáni társasjáték és egy merõ háziasszonyi elõzékenységbõl elkövetett felláció, hogy a kezdeti magatartásformák (szolid és fenntartható el/lenézés Szofisztikálték részérõl, a messzirõl jötteknek szóló kíváncsiság és odaadás Egyszerûék oldaláról) átadják helyüket a hol szemlesütve, hol kifakadó kétségbeeséssel elkövetett házastársi csínyeknek. Mint a befogadói boldogságra sokat adó helyi produkciók, a Happy, Happy is a régi, jól bevált skandináv sémára alapoz; minden példásan hétköznapi és emberi léptékûen kicsiny. Megbízható alap ez, mely szolid, polgári humorral és hasonló színezetû drámával, sõt egyszerre mindkettõvel is jól terhelhetõ.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.