Film - Könyvvel könnyebb - Allan és Albert Hughes: Éli könyve

  • - ts -
  • 2010. február 25.

Zene

Emlékeznek önök A kardforgató nő (Mekurano Oichi jigokuhada; 1969) vagy éppenséggel a Fogjátok el Oichit, élve vagy holtan! (Mekurano Oichi inochi moraimasu; 1970) című filmre? Mindegy, gondoltam, hogy nem. És ha megmondtam volna, hogy utóbbi az előbbi folytatása volt, és viharos gyorsasággal jutott el anno a honi forgalmazásba? Azt hiszem, akkor sem. Nyilván megvan az oka ennek (semmiképpen se magukban keressék).

Emlékeznek önök A kardforgató nő (Mekurano Oichi jigokuhada; 1969) vagy éppenséggel a Fogjátok el Oichit, élve vagy holtan! (Mekurano Oichi inochi moraimasu; 1970) című filmre? Mindegy, gondoltam, hogy nem. És ha megmondtam volna, hogy utóbbi az előbbi folytatása volt, és viharos gyorsasággal jutott el anno a honi forgalmazásba? Azt hiszem, akkor sem. Nyilván megvan az oka ennek (semmiképpen se magukban keressék).

Denzel Washingtonnal az a helyzet, hogy harminc évvel az utolsó világháború (a nagy villanás) után nyugat felé tart, gyalogszerrel. Van nála egy nagyszabású bozótvágó kés, és egy rohamosztagnak is elégséges számú lőfegyver, továbbá egy könyv, amit hosszú - gyakorlatilag a mondott világégés óta tartó - útja pihenőin olvasgat. Körültekintve a tájon felmerül a kérdés: minek ide bozótvágó kés? Hol egy bozót, minden kiégett (feltehetően harminc éve), amerre a szem ellát. Hősünk persze így is jó hasznát veszi, mert még e távoli jövőben is meglehetős a kereslet a nívós irodalom iránt. Ugyanakkor a közönség kétségkívül roppant igényes, Gary Oldman, a romlott város ura például szemrebbenés nélkül veti tűzre a Da Vinci-kódot - nos, antikváriumot tényleg nem fedeztünk fel a vásznon.

Rövid számolgatás után a sokat látott mozinéző rájöhet, hogy a mondott utolsó háborút - bő harminc éve - George Miller rendezhette, és Mad Max néven vonult be a történelem lapjaira.

Hamarosan (legkésőbb a műsorfüzetből) azt is megtudjuk, hogy a könyv maga a biblia, amit megelőzött a híre, legalábbis annyi biztosan, hogy mindösszesen egy darab van belőle, mert ugyan történelemkönyveket nem nagyon adnak már ki, de arra mindenki emlékszik, hogy a háború után az összes bibliát elégették (e tény némiképp persze felértékeli a Da Vinci-kód sorsát is).

De sikerül-e Gary Oldmannek (a Titus Pullo hű megformálásáról világszerte híres Ray Stevenson segedelmével) elszednie a bibliát a vándorútján épp a romlott városba érkező Denzel Washingtontól? Ebben, kérem, tévednek - válaszoltak reá bármit is. Az Éli könyve egy ún. posztapokaliptiktus és zömmel gyalogos ródmúvi, megbolondítva a szamurájos filmek koppintásaként készített westernek ismerős fűszereivel (bár A kardforgató nőt nem csak emiatt emlegettük), s mint ilyen meg is állja a helyét: szám szerint kettő - bár tagadhatatlanul egymásba kapcsolódó - csavar is van például a végén. Amiből legalábbis annyi biztosan következik, hogy manapság a film olyan, mint Dexion-Salgó polcrendszer: csavar nélkül nem áll meg a lábán.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.