Film - Könyvvel könnyebb - Allan és Albert Hughes: Éli könyve

  • - ts -
  • 2010. február 25.

Zene

Emlékeznek önök A kardforgató nő (Mekurano Oichi jigokuhada; 1969) vagy éppenséggel a Fogjátok el Oichit, élve vagy holtan! (Mekurano Oichi inochi moraimasu; 1970) című filmre? Mindegy, gondoltam, hogy nem. És ha megmondtam volna, hogy utóbbi az előbbi folytatása volt, és viharos gyorsasággal jutott el anno a honi forgalmazásba? Azt hiszem, akkor sem. Nyilván megvan az oka ennek (semmiképpen se magukban keressék).

Emlékeznek önök A kardforgató nő (Mekurano Oichi jigokuhada; 1969) vagy éppenséggel a Fogjátok el Oichit, élve vagy holtan! (Mekurano Oichi inochi moraimasu; 1970) című filmre? Mindegy, gondoltam, hogy nem. És ha megmondtam volna, hogy utóbbi az előbbi folytatása volt, és viharos gyorsasággal jutott el anno a honi forgalmazásba? Azt hiszem, akkor sem. Nyilván megvan az oka ennek (semmiképpen se magukban keressék).

Denzel Washingtonnal az a helyzet, hogy harminc évvel az utolsó világháború (a nagy villanás) után nyugat felé tart, gyalogszerrel. Van nála egy nagyszabású bozótvágó kés, és egy rohamosztagnak is elégséges számú lőfegyver, továbbá egy könyv, amit hosszú - gyakorlatilag a mondott világégés óta tartó - útja pihenőin olvasgat. Körültekintve a tájon felmerül a kérdés: minek ide bozótvágó kés? Hol egy bozót, minden kiégett (feltehetően harminc éve), amerre a szem ellát. Hősünk persze így is jó hasznát veszi, mert még e távoli jövőben is meglehetős a kereslet a nívós irodalom iránt. Ugyanakkor a közönség kétségkívül roppant igényes, Gary Oldman, a romlott város ura például szemrebbenés nélkül veti tűzre a Da Vinci-kódot - nos, antikváriumot tényleg nem fedeztünk fel a vásznon.

Rövid számolgatás után a sokat látott mozinéző rájöhet, hogy a mondott utolsó háborút - bő harminc éve - George Miller rendezhette, és Mad Max néven vonult be a történelem lapjaira.

Hamarosan (legkésőbb a műsorfüzetből) azt is megtudjuk, hogy a könyv maga a biblia, amit megelőzött a híre, legalábbis annyi biztosan, hogy mindösszesen egy darab van belőle, mert ugyan történelemkönyveket nem nagyon adnak már ki, de arra mindenki emlékszik, hogy a háború után az összes bibliát elégették (e tény némiképp persze felértékeli a Da Vinci-kód sorsát is).

De sikerül-e Gary Oldmannek (a Titus Pullo hű megformálásáról világszerte híres Ray Stevenson segedelmével) elszednie a bibliát a vándorútján épp a romlott városba érkező Denzel Washingtontól? Ebben, kérem, tévednek - válaszoltak reá bármit is. Az Éli könyve egy ún. posztapokaliptiktus és zömmel gyalogos ródmúvi, megbolondítva a szamurájos filmek koppintásaként készített westernek ismerős fűszereivel (bár A kardforgató nőt nem csak emiatt emlegettük), s mint ilyen meg is állja a helyét: szám szerint kettő - bár tagadhatatlanul egymásba kapcsolódó - csavar is van például a végén. Amiből legalábbis annyi biztosan következik, hogy manapság a film olyan, mint Dexion-Salgó polcrendszer: csavar nélkül nem áll meg a lábán.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.