film - MAMUT

  • - kg -
  • 2010. szeptember 9.

Zene

Hol is láttuk utoljára a nyugati ember bűntudatát? Talán a Duna-korzón vagy egy iPad-szaküzletben, de az is lehet, hogy a moziban, amint egy jó nevű színész lakosztálya ablakából elnéz az ázsiai bádogtetők felett. Ahogy Gael García Bernal, mint dotkom milliomos, nézi Bangkokot, úgy legutóbb Batman nézte valamelyik bűnös várost, de ami egy képregényfilmben adekvát nézés, az a lélektől lélekig régióban, különösen egy svéd filmművésztől (Lukas Moodysson), nem épp biztató jelenség.
Hol is láttuk utoljára a nyugati ember bûntudatát? Talán a Duna-korzón vagy egy iPad-szaküzletben, de az is lehet, hogy a moziban, amint egy jó nevû színész lakosztálya ablakából elnéz az ázsiai bádogtetõk felett. Ahogy Gael García Bernal, mint dotkom milliomos, nézi Bangkokot, úgy legutóbb Batman nézte valamelyik bûnös várost, de ami egy képregényfilmben adekvát nézés, az a lélektõl lélekig régióban, különösen egy svéd filmmûvésztõl (Lukas Moodysson), nem épp biztató jelenség. De mire e nézésig érünk, már láthattuk a New York-i feleség frizsiderének felhalmozott készleteit, melybõl egy kisebb földrész is jól ellenne, és nem kerülhette el figyelmünket, hogy az idegenben szolgáló filippínó cseléderõ maga is anya, aki tisztes szegénységben tengõdõ gyermekei helyett a jóléti amerikaiak csuda kis csöppségét pesztrálja - valami azt súgja, az élet igazságtalan. Ez a súgás aztán minden bûntudatos nézéssel csak erõsödik, és több szólammal gazdagodik, az egyik például a magunkhoz, a másik a családi tûzhelyhez, megint másik pedig a kisebb frizsiderhez való visszatalálás nehézségeit szedi rímbe, miközben a gyerekek (a mezítlábas harmadik világbeliek és a luxusóvodások) figyelnek minket, és feltûnik egy elefánt is. Talán ugyanaz a thai ormányos, mely Nicolas Cage-nek is enyhet és pacsit adott a Veszélyes Bangkokban. Szegény párák, két ilyen film után elég lesújtó lehet a véleményük; egyik este a parókás akcióhõsökön, a másikon a fesztiváldivatoknak bedõlõ, übermûvészeken derülhetnek, de legalább az elefántházban jó hangulat uralkodik.

A Budapest Film bemutatója

* + fél

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.