film - MAMUT

  • - kg -
  • 2010. szeptember 9.

Zene

Hol is láttuk utoljára a nyugati ember bűntudatát? Talán a Duna-korzón vagy egy iPad-szaküzletben, de az is lehet, hogy a moziban, amint egy jó nevű színész lakosztálya ablakából elnéz az ázsiai bádogtetők felett. Ahogy Gael García Bernal, mint dotkom milliomos, nézi Bangkokot, úgy legutóbb Batman nézte valamelyik bűnös várost, de ami egy képregényfilmben adekvát nézés, az a lélektől lélekig régióban, különösen egy svéd filmművésztől (Lukas Moodysson), nem épp biztató jelenség.
Hol is láttuk utoljára a nyugati ember bûntudatát? Talán a Duna-korzón vagy egy iPad-szaküzletben, de az is lehet, hogy a moziban, amint egy jó nevû színész lakosztálya ablakából elnéz az ázsiai bádogtetõk felett. Ahogy Gael García Bernal, mint dotkom milliomos, nézi Bangkokot, úgy legutóbb Batman nézte valamelyik bûnös várost, de ami egy képregényfilmben adekvát nézés, az a lélektõl lélekig régióban, különösen egy svéd filmmûvésztõl (Lukas Moodysson), nem épp biztató jelenség. De mire e nézésig érünk, már láthattuk a New York-i feleség frizsiderének felhalmozott készleteit, melybõl egy kisebb földrész is jól ellenne, és nem kerülhette el figyelmünket, hogy az idegenben szolgáló filippínó cseléderõ maga is anya, aki tisztes szegénységben tengõdõ gyermekei helyett a jóléti amerikaiak csuda kis csöppségét pesztrálja - valami azt súgja, az élet igazságtalan. Ez a súgás aztán minden bûntudatos nézéssel csak erõsödik, és több szólammal gazdagodik, az egyik például a magunkhoz, a másik a családi tûzhelyhez, megint másik pedig a kisebb frizsiderhez való visszatalálás nehézségeit szedi rímbe, miközben a gyerekek (a mezítlábas harmadik világbeliek és a luxusóvodások) figyelnek minket, és feltûnik egy elefánt is. Talán ugyanaz a thai ormányos, mely Nicolas Cage-nek is enyhet és pacsit adott a Veszélyes Bangkokban. Szegény párák, két ilyen film után elég lesújtó lehet a véleményük; egyik este a parókás akcióhõsökön, a másikon a fesztiváldivatoknak bedõlõ, übermûvészeken derülhetnek, de legalább az elefántházban jó hangulat uralkodik.

A Budapest Film bemutatója

* + fél

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.